Facklig kämpe dog i attentat

I självmordsattentatet som dödade omkring 100 personer i turkiska Ankara dog även fackföreningsaktivisten Ali Kitapci. Han har länge varit en viktig person för Transport. Hans död är inte bara en förlust för facket i Turkiet utan också ett hot mot demokratin, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Den 10 oktober hölls en demonstration för demokrati och rättvisa i Turkiets huvudstad Ankara. Flera organisationer var med och arrangerade, däribland den turkiska fackfederationen BTS som bland annat organiserar transportarbetare. Demonstrationen var lugn och fredlig men slutade i kaos när två självmordsbombare tog med sig omkring 100 demonstranter i döden. En av dem var Ali Kitapci, aktiv inom BTS och sedan flera år en viktig samarbetspartner för svenska Transport.

– Han var koordinator för mycket av det vi gjort i Turkiet, säger Transports ordförande Lars Lindgren. Vi har haft en hel del engagemang där, för några år sedan skickade vi till exempel ner en delegation från Sverige för att hjälpa till i konflikten med DHL i Turkiet. Vi har också varit med i flera aktioner mot fackföreningsfientliga Turkish airlines och där har Ali varit med och koordinerat och hjälpt till att ordna.

Lars Lindgren har inte personligen träffat Ali Kitapci men har haft mycket kontakt med honom ändå genom det fackliga samarbetet. Han beskriver honom som en ”riktigt bra fackföreningsman”.

– Han var det vi brukar kalla för en vattenbärare, säger han. Den som bär vattnet hela tiden och ser till att organisationen fungerar utan att göra större väsen av sig. När vi fick en förfrågan om att hjälpa till var det ofta Ali som organiserade och gjorde det tunga arbetet.

Att Ali Kitapci dog i självmordsattentatet är inte bara en stor förlust för federationen BTS utan också för det internationella fackliga samarbetet, säger Lars Lindgren som fick dödsbeskedet först i dag.

– Han var ju internationalist och förstod nödvändigheten av internationellt samarbete och internationell solidaritet.

Lars Lindgren har full förståelse för om fackligt engagerade nu blir mer vaksamma innan de ger sig in i liknande demonstrationer och sammanhang. Till exempel har Transport som en konsekvens av attentaten avblåst sin medverkan i internationella fackliga federationen UNI:s planerade möte i Istanbul i början av november.

– Hur det än är, livet kan man aldrig få åter, säger han. Och med den osäkerhet som råder i länder där uppenbarligen allting kan hända och där man har lyckats få människor att ta på sig ett bombbälte för att ta med sig så många som möjligt i döden, hur ska man kunna försvara sig mot det? Klart det här är ett rejält hot mot hela den demokratiska världen!

Världssamfundet behöver agera för att få ett stopp på krafter som IS och Al-Qaida, säger Lars Lindgren.

– Ska man vara riktigt ärlig ser jag tyvärr ingen annan lösning än någon form av krig, säger han. Det kan bli ett ekonomiskt krig där man stryper tillgångar till bland annat IS. Sådana organisationer kan inte överleva om de inte får stöd utifrån och det är det stödet som man måste rycka bort. Jag vill inte se någon eskalerande amerikansk eller rysk militär aggression, absolut inte. Men man måste skicka bort det ekonomiska stödet. Först måste man identifiera var de får pengar och vapen ifrån. Sen är det där man måste sätta in stöten.

 

Fotnot: Den turkiska fackliga federationen BTS ska uttydas Birleşik taşımacılık çalışanları sendikası. UNI är en förkortning för union network international som är en global facklig organisation där över 900 fackförbund från 150 länder ingår.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.