Facklig kritik mot förslag om tredelad rast för bussförare
Buss. EU-kommissionen föreslår nya regler för raster och vila för busschaufförer som kör beställningstrafik. Fack kritiskt.
I ett första förslag i en lååång lagstiftningsprocess föreslår EU-kommissionen ett antal ändringar av reglerna gällande kör- och vilotider för busschaufförer i beställningstrafik. Bland annat att det ska gå att skjuta upp dygnsvilan i upp till två timmar och att rasten ska gå att dela upp i tre kvartar.
Regeringen har nu samlat in remissvar från flera organisationer.
I Transportsstyrelsens remissvar konstateras att förslagen gör det teoretiskt möjligt för busschaufförer att köra 8 och 58 minuter med enbart en kvarts rast mellan två långa körperioder. Det är möjligt om föraren kör en minut och tar 15 minuters rast två gånger. Och sedan kör 4 timmar och 28 minuter, tar 15 minuters rast och slutligen kör 4 timmar och 30 minuter till.
Arbetsgivarorganisationen Bussföretagen ser inte att det kommer något negativt ur förslagen och anser att förarnas arbetsmiljö kommer att gynnas av ökad flexibilitet.
Kommunal organiserar majoriteten av landets busschaufförer. De är kritiska till förslaget och ser inga fördelar för arbetstagarna i de föreslagna regeländringarna och skriver så här i sitt remissvar:
”Kommunal anser att det inte finns något i förslaget som på något sätt främjar den enskilde arbetstagarens villkor, arbetsmiljö eller hälsa.”
Transport, som också organiserar busschaufförer, har inte skickat in något remissvar.
Remissvaren ska användas av regeringen som underlag i förhandlingarna i EU:s ministerråd. EU-parlamentet ska också ta fram egna förslag. Sedan ska parlamentet, ministerrådet och kommissionen förhandla fram slutgiltiga regler i en så kallad trialog.