Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius
Close
Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius är några av dem som såg till att få bättre villkor i senaste färdtjänstupphandlingen i region Örebro.
Close

Facklig lobby gav resultat

Upphandling. Efter fem år är det dags igen. Ny tröja ska på men jobbet fortsätter att vara detsamma. Så är verkligheten för många av de transportarbetare vars jobb upphandlas.

Inför valet har Transport valt att prioritera frågan om offentliga upphandlingar. I Örebro har Transportmedlemmar jobbat hårt med att få till bättre arbetsvillkor när det är dags för just det.

Bordet skakar till när Mikael Wahlberg släpper ner en bunt dokument. Det blir många papper när man jobbar med upphandlingsfrågor. Vid bordet sitter också färdtjänstföraren Thomas Stenius och Ragnar Malmquist, som nyligen lämnat samma bransch. De tre är några av dem som jobbat hårt med en upphandling av färdtjänst som just blivit klar.

Ragnar Malmquists engagemang för ett bättre jobb som färdtjänstförare började när han för snart sex år sedan kom in i branschen. Han blev chockad över dåliga löner och arbetsvillkor. Snart blev de en liten grupp som försökte påverka. Thomas Stenius är också engagerad efter ha jobbat nio år för tre olika åkerier.

– Thomas och jag sökte upp två politiker som är ordförande och vice ordförande i region Örebro. Det är tre år sedan. Där fick vi berätta om villkoren för förarna. Hur lönesituationen bara blir sämre och sämre. Jag tror att det har haft en betydelse för fortsättningen, säger Ragnar Malmquist.

Senare skrev de en artikel om sin verklighet i lokaltidningen Nerikes Allehanda.

– Eftersom vi vet att politiker ofta är upptagna så chansade vi inte. Vi skrev ut artikeln, körde ut och la den i deras brevlådor.

När Mikael Wahlberg valdes till regionalt skyddsombud 2016 fanns redan en grupp av färdtjänstförare som jobbade aktivt för att få bättre villkor.

– Lagen är glasklar. Arbetsgivaren ska regelbundet undersöka de olyckor som sker och ha rutiner för att de inte ska inträffa igen. Men på många sätt är det upphandlarna som bestämmer arbetsvillkoren.

– Åkeriet och föraren vet ofta inte vilken person de ska hämta och vilka risker som kan finnas. Därför bestämde jag mig för att gå upp till länstrafiken och vända på myntet och lyssna på hur de jobbar innan jag berättade om vilka problem jag ser, säger Mikael Wahlberg.

Men där hade arbetet bara inletts. Transportarna öste på med åsikter och argument till upphandlarna. Kom med krav till den nya upphandlingen.

Sedan gick länstrafikens upphandling ut på remiss. Rent praktiskt innebär det att Transport fick tycka till en gång till.

– Det är inget normalt förfarande. Det var Västtrafik som började med det efter att Transport fick igenom det med bolaget, säger Ragnar Malmquist, som gärna ser att fler fackligt aktiva följer exemplet att jobba målinriktat med upphandlingar.

Sedan förra året gäller en ny upphandlingslag som gör att alla större upphandlingar av färdtjänst måste innehålla vissa krav. Exempelvis på lön som motsvarar kollektivavtal. Men i Örebro fick Transport också med andra saker. Som att företag som slarvar med lönespecifkationen eller ger fel semester åker på böter på 20 000 kronor. Dessutom krävdes alla de försäkringar som garanteras via kollektivavtalet.

– Det räcker inte att lita på en ny lag. De som gör upphandlingen kommer aldrig gå till pausrummet på jobbet och fråga hur det är. Vi måste gå till dem och berätta, säger Ragnar Malmquist.

Har det varit ett hårt arbete?

– Ja, väldigt, och tyvärr är det inte något som medlemmarna kan se. Men nu har vi fått till ett avtal som kanske kan lyfta hela branschen, säger Mikael Wahlberg.

Även om ni är nöjda. Vad mer hade ni velat få med?

– Om ett bolag förlorar upphandlingen borde personalen få följa med till det som vann i ett personalövertagande, säger Thomas Stenius.

– Och villkoren från det tidigare företaget ska också följa med då, fyller Ragnar Malmquist i.

Vad borde politikerna lova för att vinna färdtjänstförarnas förtroende?

– Vi vill inte vara så minutstyrda som vi är i dag, säger Thomas Stenius.

– Politikerna måste tänka och tänka jättemycket på vad de vill med Upphandlingssverige. Vill socialdemokrater och vänsterpolitiker verkligen att arbetsgivarmakten ska öka mer och mer? För det är resultatet av det sätt vi upphandlar på i dag, säger Ragnar Malmquist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Transportarbetarens logga

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.