Lillie-Marie Ingvarsson
Close
Lillie-Marie Ingvarsson är facklig förtroendeman på Kristianstad taxi & buss. Hon är besviken över smutskastningen som startade när facket gick in och krävde att företaget och Blekingetrafiken följer arbetstidsreglerna.
Close

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

I vintras inledde Transport en tvist med Kristianstad taxi & buss, som kör en stor del av färdtjänst- och sjukresorna i Blekinge. Förarna var besvikna över uteblivna lönehöjningar sedan Blekingetrafiken avbrutit en ny upphandling.

I mars kom coronalarmet och missnöjet växte. Chaufförer som i flera år varit pressade av långa arbetsveckor, låga löner och uteblivna raster fick körningar där smittskyddet inte fungerade.

Lillie-Marie Ingvarsson är facklig förtroendeman på Kristianstad taxi & buss. Hon visar en minibuss och beskriver hur det i praktiken är omöjligt att följa instruktionerna.

– Vi ska hålla ett avstånd på två meter. Men hur ska det gå till? Vi måste ju spänna fast alla rullstolar. Det gör att man hela tiden kommer väldigt nära resenärerna. Det handlar om kanske 20 centimeter.

– Ska vi klara tvåmetersgränsen kan vi ha högst två passagerare i bilen. Men vi kör även vanlig kollektivtrafik åt Blekingetrafiken. Då kan vi få upp till sex resenärer.

En av Lillie-Marie Ingvarssons förarkolleger fyller i:

– Det är helt sjukt. Vi måste fortfarande hantera kontanter, fast Blekingetrafiken tidigare gått ut med att färdtjänsten skulle vara kontantfri från den 1 juni. Sedan kom det kontraorder. Faktura och kortbetalning skulle vara huvudalternativ. Men vi måste fortfarande acceptera kontanter också.

Chauffören, som vill vara anonym, visar målande hur äldre ofta plockar fram plånboken, slickar på fingertopparna och börjar räkna upp sedel för sedel. En hantering som rimmar illa med pandemins restriktioner.

Förhandling

I våras kallade Transport Kristianstad taxi & buss till förhandlingsbordet. Facket anser att förarna avlönas felaktigt. Det är också vanligt med extrema arbetstider. Uppåt 220–240 timmar per månad. Få chaufförer tog rasten på minst 30 minuter som lagen kräver.

När Transport började granska arbetstiderna gick företaget ut med att alla förare måste ta rast, med löneavdrag. ”Enligt instruktioner från facket”. Åtgärden ledde till frustration. Lillie-Marie Ingvarsson säger:

– Lönen är så låg att många förare har kompenserat genom att jobba väldigt mycket, och inte ta raster. Nu är det fackets fel, mitt fel, att anställda skulle förlora pengar. Vi har försökt förklara att rasten är ett myndighetskrav.

– Tyvärr har det lett till mycket skitsnack. Det tråkigaste är att pratet spritt sig även till kunderna. En resenär tog upp saken. Han hade hört talas om ”den där unga tjejen från facket som bara förstör…”

Blekinge färdtjänst
Två meters avstånd till passagerarna är det som gäller för Blekingetrafikens färdtjänstförare. I praktiken fungerar det inte. Här hjälper en förare en kvinnlig resenär med rullatorn. Avstånd? Kanske 50 centimeter. Foto: Jan Lindkvist

I juni infördes nya regler. Nu ska Blekingetrafiken, som styr körningarna, lägga ut rast för alla förare. Den ska komma under ett tidsfönster på två timmar och kan beordras när som helst – utan förvarning. Ibland utlovas rast, som med kort varsel flyttas framåt fyra, fem gånger.

– Jag har fått besked samma minut som rasten startar. Det kan vara precis när man lämnat av en resenär, exempelvis på ett äldreboende. Där och då ska du äta och hitta en toalett, säger den anonyma föraren.

Kritiska förare

Många chaufförer är kritiska mot arbetsgivaren, Kristianstad taxi & buss. Även Transport får kritik, för att inte ha agerat tidigare under åren. Men alla förare Transportarbetaren pratar med anser att Blekingetrafiken och beställningscentralen har störst ansvar för att chaufförerna bränner ut sig.

– Arbetsmiljöverket borde granska hela färdtjänsten. Även Blekingetrafikens beställningscentral, säger Lillie-Marie Ingvarsson.

Samma uppfattning har Carina. Hon är avstängd efter en dispyt med växeln. Det var i maj.

– Avstängd på livstid, suckar Carina som inte vill framträda med sitt riktiga namn.

Carina började köra färdtjänst 2008 och betonar att hon gillar jobbet. Ett arbete som blev ohållbart efter den senaste upphandlingen.

– Allt är inte Kristianstad taxi & buss fel. Blekingetrafiken pressar oss så in i helvete. Vi får körningar som är helt omöjliga att få ihop.

Carina är medveten om att hon har kort stubin. Under åren i färdtjänstbussen har den krympt. Sedan slutet av maj går hon hemma.

– Jag gormade en del, det var inte det mest intelligenta jag gjort. Men jag var slutkörd. Har varit millimetrar från att gå in i väggen. Under hela vintern jobbade jag omkring 240 timmar i månaden.

Tre dagar i veckan körde Carina dubbla pass för Blekingstrafiken. Först inhopp i den vanliga kollektivtrafiken med minibussen. Klockan 04 till 06.30. Sedan hem ett par timmar innan färdtjänsten stod på tur. Klockan 10 till 19.

Totalt 11,5 timmar. Ett schema utan vare sig rast eller lagstadgad dygnsvila, förtydligar Carina.

”Ovissheten gnager”

När vi träffas i slutet av maj väntar hon på besked från arbetsgivaren om jobbet och framtiden.

– Ovissheten gnager, säger hon. Fast kanske är det här det bästa som kunde hända. Som förare var vi hela tiden piskade och övervakade. Ytterst är det de gamla och sjuka som blir lidande. Som alltid. Det ska vara billigast möjliga. Det är som om vi körde boskap.

Som facklig förtroendeman har Lillie-Marie Ingvarsson hamnat i korselden. Förutom ryktesspridning och företagsmejlen, där facket får bära ansvaret för arbetstidsreglerna, har hon på kort tid fått anmälningar mot sig. För dåligt trafikbeteende.

Den ena händelsen inträffade på E 22, i samband med en omkörning. När den skulle ha inträffat har Lillie-Marie Ingvarsson inte fått reda på. Kristianstad taxi & buss, som mejlat över klagomålet till henne, skriver att det inte är klarlagt om det var hon eller en annan chaufför som körde bussen.

Den andra anmälan gäller en påstådd händelse i juni, i det lilla samhället Hällaryd. Här pekas Lillie-Marie Ingvarsson ut för vårdslös körning vid en korsning.

Kristianstad taxi & buss har begärt in en skriftlig kommentar från Ingvarsson.

– Vad ska jag svara? Jag kan över huvud taget inte erinra mig någon incident. Jag bor själv i Hällaryd, mina barn går på skola och dagis där. Är det någonstans jag tar det extra försiktigt så är det i Hällaryd.

– Jag har kört färdtjänst sedan 2017, utan ett enda klagomål. Nu kommer det plötsligt två. Alltihop känns tråkigt. Striden om våra arbetsvillkor har gjort att en del chaufförer slutat hälsa på mig. Jag borde kanske inte bry mig, men det som händer påverkar mig mycket.

Transport har haft både lokala och centrala förhandlingar med Kristianstad taxi & buss, om förarnas villkor. Parterna är oeniga och förhandlingarna har ajournerats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.