Tony Blomberg avd 3 Göteborg
Close
Efter pensionen tänker Tony Blomberg snickra och bli morfar. Han berättar om åkaren som ville säga upp en chaufför. Förhandlingarna avslutades aldrig. Men efter ett år ringde arbetsgivaren upp och sa: ”Nu har jag inte råd att betala bilen längre.” Då hade föraren fått lön utan att arbeta i ett år och haft skåpbilen kvar.
Close
Månadens ombudsman

Facklig räv går i pension

Göteborgsavdelningen. "Och vem fan är du? Dig ska jag nog dra latmasken ur!" Så röt arbetsledaren när lastbilsföraren Tony Blomberg började på åkeriet. Han engagerade sig fackligt och blev ombudsman, men nu stundar pensionen.

Lagom till första maj lämnar Tony Blomberg jobbet som åkeriombudsman. Då har drygt tre decennier gått sedan han parkerade lastbilen på företaget Godsservice (uppköpt av Tobiassons som ”saligen insomnat”). Och klev in som regionalt skyddsombud på Transports Göteborgsavdelning.

Dessförinnan hade han varit både skyddsombud och klubbordförande på åkeriet med arbetsledarna Långe-Bengt och Nisse. De satt på en låda och skrek ut uppdragen till chaufförerna. Cigarettröken låg tät i deras lilla kyffe till kontor, och då och då rök förare och chefer ihop och slogs. Handgripligen.

När Tony Blomberg kom till avdelning 3 hade den rykte om sig som toppstyrd.

– Nu vågar jag säga att vi är bäst. Här arbetar goa gubbar och gummor och vi hjälps åt när någon får för mycket jobb.

Tony Blomberg var med om ett par vilda strejker när rutterna skulle läggas om på åkeriet, efter uppköp. Han har sett styrkeförhållandena skifta från fördel arbetare och fack till fördel arbetsgivare och Svenskt Näringsliv.

– Anställda har blivit mycket räddare och juridiken har tagit över hos parterna. Innan vi sätter tryck på arbetsgivarna ska åtgärderna allt som oftast först godkännas av förbundsledning, juristbyrå och fan och hans moster. Är det lagligt, undrar man oroligt.

Rädslan kom efter att en salladsbar i Göteborg sattes i blockad av facket, anser han. Arbetet stoppades för att ägaren vägrade teckna kollektivavtal och debatten gick het.

Själv har Tony Blomberg satt en rad företag i blockad genom åren. Varje tecknat avtal och nybildad klubb har lyst upp jobbet. Allra mest gillar han att ”tjöta” med medlemmar på möten, försöka få dem att engagera sig fackligt.

– Den här coronan har ställt till det så förbannat, att vi ska förhandla digitalt med arbetsgivarna. Det tjänar säkert de mest på.

De större åkerierna sköter sig oftast när det gäller löner och semestrar. Det är sämre med de många små, konstaterar Tony Blomberg. Han skickar en känga till vissa ”ruffelåkare som skriker om att utländska åkerier trasar sönder branschen”, fast de själva inte betalar vettig lön.

– Redan när milpengen kom såg vi vad som var på väg. Men medlemmarna blev galna när vi försökte stoppa den. De ville köra så mycket som möjligt och dumpade branschen. Ihop med arbetsgivarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Friberg:
    9 februari, 2021

    Lycka till i framtiden! Hälsningar från Thomas Friberg 😉🎉🎁

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

ArbetsLIV
Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.