Fackliga framgångar på Filippinerna
Osäkra kontraktsanställningar har blivit allt vanligare runt om i världen. Därför var det en stor seger för filippinska flygarbetare när deras fack, PALEA, till slut segrade mot arbetsgivaren, Philippine Airlines. – Efter två års strid kunde vi nå en uppgörelse. Det var tufft, säger Gerry Rivera, ordförande i PALEA.
Vi träffas på fackförbundets kontor nära Manilas flygplats. Gerry Rivera berättar att alla fast anställd PALEA-medlemmar som blev uppsagda hösten 2011 nu åter erbjuds fast jobb. Det tidigare kollektivavtalet ska dessutom gälla.
Konflikten utbröt sedan Philippines Airlines sagt upp alla tillsvidareanställda och istället erbjudit kontraktsjobb, med kraftigt sänkta löner och försämrade villkor. PALEA gick ut i konflikt. Facket byggde bland annat upp tältläger utanför Philippine Airlines terminal i Manila och Cebu och uppmanade till bojkott av flygbolaget.
Gerry Rivera säger:
– När vi vägrade acceptera försämrade arbetsvillkor kastades vi ut från våra arbetsplatser. Att bolaget nu backar från sina ursprungliga krav beror knappast på någon godhet från företagets sida. Det handlar säkert främst om affärsmässiga motiv.
– Företagsledningen har insett att de förlorar både ekonomiskt och prestigemässigt på sin tidigare oförsonliga och fackföreningsfientliga inställning. Hela den filippinska fackföreningsrörelsen, stora delar av allmänheten, progressiva politiska partier och delar av den katolska kyrkan har gett oss sitt stöd. Vår uppmaning till bojkott av Philippine Airlines fick också stort genomslag och bolaget tvingades lägga ner fler linjer.
En viktig faktor till att en uppgörelse till slut kunde träffas – efter mer än två år – var enligt Rivera att aktiemajoriteten i flygbolaget under konflikten togs över av en ny ägargrupp. De nya ägarna, San Miguel Corporation, förklarade sig villiga att börja förhandla med facket.
Gerry Rivera betonar hur viktigt det internationella fackliga stödet var för segern, inte minst från Internationella Transportarbetarefederationen, ITF, där svenska Transport ingår.
Rivera har själv även vid ett par tillfällen rest till USA och där sökt och fått stöd av transportfack inom flygsektorn på den amerikanska västkusten.
– Konflikten har varit tuff för medlemmarna. Ett par hundra har tvingats söka andra jobb för att kunna försörja sina familjer. Det har jag förståelse för eftersom det ekonomiska stöd vi har fått har varit mycket begränsat. Filippinska fackförbund har inga strejkkassor att ta av, framhåller Gerry Rivera.
Samtidigt är han besviken på den lilla grupp tidigare medlemmar som accepterade de försämrade anställningsvillkoren och att börja jobba på korttidskontrakt:
– De personerna betraktar vi som strejkbrytare. Det kommer att bli svårt framöver att jobba sida vid sida med svartfötterna på arbetsplatserna.
Även om PALEA har fått igenom sina viktigaste krav har förbundet tvingats till vissa eftergifter. De som nu återanställs får ingen retroaktiv ersättning för den långa tid de gått utan jobb.
Sammantaget ser Gerry Rivera ändå uppgörelsen som en viktig principiell seger för Filippinernas fackföreningsrörelse.
– På många arbetsplatser i vårt land försöker arbetsgivare införa kontraktsanställningar och man vägrar acceptera fackliga organisationer. Därför har vår strid fungerat som en viktig inspirationskälla för andra fack.
Ett resultat av den långa kampen är att anställda på andra filippinska flygbolag tagit kontakt med PALEA och bett om hjälp med att bygga upp fackliga organisationer.
– Vi hjälper dem med råd och stöd när de har börjat med organisering. Förhoppningsvis kan vi därför inom en tid inleda bygget av ett nationellt fack för markanställda i Filippinernas flygbolag.