Fackliga framgångar på Filippinerna

Osäkra kontraktsanställningar har blivit allt vanligare runt om i världen. Därför var det en stor seger för filippinska flygarbetare när deras fack, PALEA, till slut segrade mot arbetsgivaren, Philippine Airlines. – Efter två års strid kunde vi nå en uppgörelse. Det var tufft, säger Gerry Rivera, ordförande i PALEA.

Vi träffas på fackförbundets kontor nära Manilas flygplats. Gerry Rivera berättar att alla fast anställd PALEA-medlemmar som blev uppsagda hösten 2011 nu åter erbjuds fast jobb. Det tidigare kollektivavtalet ska dessutom gälla.

Konflikten utbröt sedan Philippines Airlines sagt upp alla tillsvidareanställda och istället erbjudit kontraktsjobb, med kraftigt sänkta löner och försämrade villkor. PALEA gick ut i konflikt. Facket byggde bland annat upp tältläger utanför Philippine Airlines terminal i Manila och Cebu och uppmanade till bojkott av flygbolaget.

Gerry Rivera säger:

– När vi vägrade acceptera försämrade arbetsvillkor kastades vi ut från våra arbetsplatser. Att bolaget nu backar från sina ursprungliga krav beror knappast på någon godhet från företagets sida. Det handlar säkert främst om affärsmässiga motiv.

– Företagsledningen har insett att de förlorar både ekonomiskt och prestigemässigt på sin tidigare oförsonliga och fackföreningsfientliga inställning. Hela den filippinska fackföreningsrörelsen, stora delar av allmänheten, progressiva politiska partier och delar av den katolska kyrkan har gett oss sitt stöd. Vår uppmaning till bojkott av Philippine Airlines fick också stort genomslag och bolaget tvingades lägga ner fler linjer.

En viktig faktor till att en uppgörelse till slut kunde träffas – efter mer än två år – var enligt Rivera att aktiemajoriteten i flygbolaget under konflikten togs över av en ny ägargrupp. De nya ägarna, San Miguel Corporation, förklarade sig villiga att börja förhandla med facket.

Gerry Rivera betonar hur viktigt det internationella fackliga stödet var för segern, inte minst från Internationella Transportarbetarefederationen, ITF, där svenska Transport ingår.

Rivera har själv även vid ett par tillfällen rest till USA och där sökt och fått stöd av transportfack inom flygsektorn på den amerikanska västkusten.

– Konflikten har  varit tuff för medlemmarna. Ett par hundra har tvingats söka andra jobb för att kunna försörja sina familjer. Det har jag förståelse för eftersom det ekonomiska stöd vi har fått har varit mycket begränsat. Filippinska fackförbund har inga strejkkassor att ta av, framhåller Gerry Rivera.

Samtidigt är han besviken på den lilla grupp tidigare medlemmar som accepterade de försämrade anställningsvillkoren och att börja jobba på korttidskontrakt:

– De personerna betraktar vi som strejkbrytare. Det kommer att bli svårt framöver att jobba sida vid sida med svartfötterna på arbetsplatserna.

Även om PALEA har fått igenom sina viktigaste krav har förbundet tvingats till vissa eftergifter. De som nu återanställs får ingen retroaktiv ersättning för den långa tid de gått utan jobb.

Sammantaget ser Gerry Rivera ändå uppgörelsen som en viktig principiell seger för Filippinernas fackföreningsrörelse.

– På många arbetsplatser i vårt land försöker arbetsgivare införa kontraktsanställningar och man vägrar acceptera fackliga organisationer. Därför har vår strid fungerat som en viktig inspirationskälla för andra fack.

Ett resultat av den långa kampen är att anställda på andra filippinska flygbolag tagit kontakt med PALEA och bett om hjälp med att bygga upp fackliga organisationer.

– Vi hjälper dem med råd och stöd när de har börjat med organisering. Förhoppningsvis kan vi därför inom en tid inleda bygget av ett nationellt fack för markanställda i Filippinernas flygbolag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.