Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare
Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.
I Europa finns en våg av fackförbund som tar strid mot plattformsföretagens ovilja att se sig som arbetsgivare. Allt oftare får de rätt, visar de tre fall som Europafacket nu lyfter fram.
Den största framgången är kanske utslaget i den spanska domstolen i Barcelona. Rätten fann att regionens 750 cykelbud i det internationella plattformsföretaget Deliveroo skulle betraktas som arbetstagare.
Konsekvensen för företaget blev en skuld för sociala avgifter. Bolaget måste betala in 1,3 miljoner euro, motsvarande 13 miljoner kronor, till staten.
Dessvärre kommer företaget överklaga domen. Frågan är om Deliveroo kan nå framgång, eftersom domen hänvisar till flera liknande domar och även utslag i Spaniens högsta domstol.
– Domen är mycket användbar för oss. Vi har nu en starkare strategi när vi fortsätter samtalen med våra motparter för att få plattformsföretagens verksamhet reglerad, skriver det spanska facket UGT i ett uttalande.
Förbundet uppmanar företaget att följa domslutet och låta buden bli anställda samt betala de sociala avgifterna.
Deliveroo är också huvudperson i det italienska domstolsutslaget i Bologna. Domen säger att företagets algoritm Frank, som styr buduppdragen, diskriminerar bud som varit frånvarande av till exempel hälsoskäl.
Några dagar innan domen modifierade Deliveroo algoritmen. Domen gick ändå helt på den fackliga linjen och innebar bland annat ett skadestånd till den italienska centralorganisationen CGIL på 50 000 euro, motsvarande 500 000 kronor.
I det tredje fallet har en belgisk myndighet prövat villkoren för en förare som arbetar för Uber. Myndigheten kom fram till att arbetsvillkoren inte är förenliga med statusen som egenföretagare.
Beslutet innebär att både Uber och den belgiska organisationen för plattformsföretag, BPRA, anses vara arbetsgivare till föraren.
Organisationen United Freelancers har drivit fallet och hävdar att en egenföretagare måste själv kunna sätta sina priser, välja kunder, fakturera, utveckla relationen med sina kunder och organisera tjänsten efter sitt eget huvud.
Om Uber fortsätter att organisera tjänsten, fastställa priser och regler, och övervaka förarna måste de anses som anställda, anser United Freelancers.
Efter utslaget har Belgiens arbetsmarknadsminister Muriel Pénicaud tillsatt en översyn av statusen för plattformsföretagen i landet.
Europafacket ETUC vill däremot ha en lösning på EU-nivå.
– Dessvärre ger dessa beslut i domstolar och myndigheter bara rättvisa till individer eller små grupper. Företagen kan fortsätta utnyttja miljoner andra, säger Ludovic Voet på Europafacket i ett pressmeddelande.
Europafacket kräver åtgärder med målet att avskaffa vad ETUC kallar falska egenanställningar.