Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

I Europa finns en våg av fackförbund som tar strid mot plattformsföretagens ovilja att se sig som arbetsgivare. Allt oftare får de rätt, visar de tre fall som Europafacket nu lyfter fram.

Den största framgången är kanske utslaget i den spanska domstolen i Barcelona. Rätten fann att regionens 750 cykelbud i det internationella plattformsföretaget Deliveroo skulle betraktas som arbetstagare.

Konsekvensen för företaget blev en skuld för sociala avgifter. Bolaget måste betala in 1,3 miljoner euro, motsvarande 13 miljoner kronor, till staten.

Dessvärre kommer företaget överklaga domen. Frågan är om Deliveroo kan nå framgång, eftersom domen hänvisar till flera liknande domar och även utslag i Spaniens högsta domstol.

– Domen är mycket användbar för oss. Vi har nu en starkare strategi när vi fortsätter samtalen med våra motparter för att få plattformsföretagens verksamhet reglerad, skriver det spanska facket UGT i ett uttalande.

Förbundet uppmanar företaget att följa domslutet och låta buden bli anställda samt betala de sociala avgifterna.

Deliveroo är också huvudperson i det italienska domstolsutslaget i Bologna. Domen säger att företagets algoritm Frank, som styr buduppdragen, diskriminerar bud som varit frånvarande av till exempel hälsoskäl.

Några dagar innan domen modifierade Deliveroo algoritmen. Domen gick ändå helt på den fackliga linjen och innebar bland annat ett skadestånd till den italienska centralorganisationen CGIL på 50 000 euro, motsvarande 500 000 kronor.

I det tredje fallet har en belgisk myndighet prövat villkoren för en förare som arbetar för Uber. Myndigheten kom fram till att arbetsvillkoren inte är förenliga med statusen som egenföretagare.

Beslutet innebär att både Uber och den belgiska organisationen för plattformsföretag, BPRA, anses vara arbetsgivare till föraren.

Organisationen United Freelancers har drivit fallet och hävdar att en egenföretagare måste själv kunna sätta sina priser, välja kunder, fakturera, utveckla relationen med sina kunder och organisera tjänsten efter sitt eget huvud.

Om Uber fortsätter att organisera tjänsten, fastställa priser och regler, och övervaka förarna måste de anses som anställda, anser United Freelancers.

Efter utslaget har Belgiens arbetsmarknadsminister Muriel Pénicaud tillsatt en översyn av statusen för plattformsföretagen i landet.

Europafacket ETUC vill däremot ha en lösning på EU-nivå.

– Dessvärre ger dessa beslut i domstolar och myndigheter bara rättvisa till individer eller små grupper. Företagen kan fortsätta utnyttja miljoner andra, säger Ludovic Voet på Europafacket i ett pressmeddelande.

Europafacket kräver åtgärder med målet att avskaffa vad ETUC kallar falska egenanställningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Cykelbud med Foodorauniform.

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Den 2 juni tecknades ett nytt kollektivavtal mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.