Fackligt aktiva ratas när Transportledet styckas upp
Det står nu klart att Transportledet går i graven. Verksamheten styckas upp och delar av den tas över av andra DHL-åkerier. Omkring 75 procent av de 220 uppsagda förarna har fått anställning i de nya bolagen. I Transport reagerar man över att förarna handplockas. Personer som uppfattas som obekväma gallras bort.
Jonas Ankarberg, ombudsman i Transports Malmöavdelning, är besviken:
– Alla chaufförer har fått söka om sina jobb hos de nya arbetsgivarna. I många fall har man också fått anställning och sin gamla körning. Men vi ser tyvärr ett mönster. Personer som vågat höja rösten, som varit fackligt engagerade, de ratas.
– Ett exempel är Sture Nilssons åkeri här i Malmö. Det känns extra beklämmande, eftersom företaget fått vår ”Schysta villkor”-märkning.
Den 22 maj försattes ett av Sveriges största åkerier i konkurs. Kraschen var överraskande. Och ändå inte, menar Jonas Ankarberg:
– Ekonomin hade varit pressad en längre tid. Men från Transports sida trodde vi nog att Transportledet skulle klara ut problemen. Den utlösande faktorn var banken som plötsligt drog in alla krediter.
Konkursförvaltaren valde till en början att driva verksamheten vidare. Enligt Ankarberg var stämningen relativt god bland förare – utifrån förutsättningarna.
– En del konstigheter kom fram på vägen. Som att chaufförerna plötsligt inte skulle ha rätt till rikskuponger på grund av konkursen. Men det löste vi.
Som ombudsman är Jonas Ankarberg konfunderad över konkursförvaltaren och bristen på information. Det viktigaste har förstås handlat om jobben och framtiden för de drabbade förarna.
En knapp månad efter konkursen är det ändå klart att Sture Nilssons åkeri tar över trafiken och ett 30-tal chaufförer i Malmöregionen. I Hässleholm går åkeriet KGT in och i Norrköping hamnar fjärrkörningarna hos Aron Karlssons åkeri.
Transportledet har haft distributionstrafik i Helsingborg. Den tas över av Felmika, tidigare Hugossons åkeri.
Att trafiken tas över betyder inte att förarna automatiskt fått följa med till de nya arbetsgivarna. Tvärtom, förklarar Jonas Ankarberg. I alla bolagen har chaufförerna fått söka sina gamla tjänster.
– Det innebär att företagen kunnat välja och vraka. Och det har man alltså gjort. Personligen tycker jag att det är för jävligt att åkerierna agerar på det här sättet. Men sista ordet är inte sagt. Vi håller på och undersöker om det går att påverka processen.
Jörgen Danielsson är ombudsman i Helsingborgsavdelningen. Även där reagerar Transport över turerna som följt på konkursen:
– Företagen handplockar det folk man vill ha. Fast jag kan inte se något tydligt mönster. På Transportledet i Helsingborg fanns ingen större facklig aktivitet, så det har knappast varit ett kriterium när man valt bort folk.