Fackligt aktiva ratas när Transportledet styckas upp

Det står nu klart att Transportledet går i graven. Verksamheten styckas upp och delar av den tas över av andra DHL-åkerier. Omkring 75 procent av de 220 uppsagda förarna har fått anställning i de nya bolagen. I Transport reagerar man över att förarna handplockas. Personer som uppfattas som obekväma gallras bort.

Jonas Ankarberg, ombudsman i Transports Malmöavdelning, är besviken:

– Alla chaufförer har fått söka om sina jobb hos de nya arbetsgivarna. I många fall har man också fått anställning och sin gamla körning. Men vi ser tyvärr ett mönster. Personer som vågat höja rösten, som varit fackligt engagerade, de ratas.

– Ett exempel är Sture Nilssons åkeri här i Malmö. Det känns extra beklämmande, eftersom företaget fått vår ”Schysta villkor”-märkning.

Den 22 maj försattes ett av Sveriges största åkerier i konkurs. Kraschen var överraskande. Och ändå inte, menar Jonas Ankarberg:

– Ekonomin hade varit pressad en längre tid. Men från Transports sida trodde vi nog att Transportledet skulle klara ut problemen. Den utlösande faktorn var banken som plötsligt drog in alla krediter.

Konkursförvaltaren valde till en början att driva verksamheten vidare. Enligt Ankarberg var stämningen relativt god bland förare – utifrån förutsättningarna.

– En del konstigheter kom fram på vägen. Som att chaufförerna plötsligt inte skulle ha rätt till rikskuponger på grund av konkursen. Men det löste vi.

Som ombudsman är Jonas Ankarberg konfunderad över konkursförvaltaren och bristen på information. Det viktigaste har förstås handlat om jobben och framtiden för de drabbade förarna.

En knapp månad efter konkursen är det ändå klart att Sture Nilssons åkeri tar över trafiken och ett 30-tal chaufförer i Malmöregionen. I Hässleholm går åkeriet KGT in och i Norrköping hamnar fjärrkörningarna hos Aron Karlssons åkeri.

Transportledet har haft distributionstrafik i Helsingborg. Den tas över av Felmika, tidigare Hugossons åkeri.

Att trafiken tas över betyder inte att förarna automatiskt fått följa med till de nya arbetsgivarna. Tvärtom, förklarar Jonas Ankarberg. I alla bolagen har chaufförerna fått söka sina gamla tjänster.

– Det innebär att företagen kunnat välja och vraka. Och det har man alltså gjort. Personligen tycker jag att det är för jävligt att åkerierna agerar på det här sättet. Men sista ordet är inte sagt. Vi håller på och undersöker om det går att påverka processen.

Jörgen Danielsson är ombudsman i Helsingborgsavdelningen. Även där reagerar Transport över turerna som följt på konkursen:

– Företagen handplockar det folk man vill ha. Fast jag kan inte se något tydligt mönster. På Transportledet i Helsingborg fanns ingen större facklig aktivitet, så det har knappast varit ett kriterium när man valt bort folk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.