Fackligt anställda utsätts för allvarliga hot

Fackligt aktiva i Transport utsätts för hot. I Jönköping fick ombudsman Tommy Jonsson nyligen överfallslarm, efter en serie hotelser som också riktats mot hans anhöriga. – Det här är oerhört allvarligt. I Transports ögon är det inte enskilda personer som hotas, utan hela vår samhällsmodell, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Jönköping är ett stort nav för godstransporter. I arbetet som lokalombudsman har Tommy Jonsson stött på många seriösa åkeriföretag, men också sådana som är sämre på att följa lagar och avtal.

Under årens lopp har han hotats flera gånger. Fast inte i samma omfattning som nu.

– Det började i höstas. Jag fick mejl med diffusa hot. Det värsta kom för någon vecka sedan då förövaren gav sig på min son, via Facebook. Grabben valde att flytta till en annan adress ett tag.

– Vad hoten innebär är en tolkningsfråga. När någon skriver: ”Vi vet var du bor”, tar jag det allvarligt. Min första reaktion blev en stark olustkänsla. Fast mest av allt blir jag förbannad. Att någon attackerar mig är en sak, men när min familj utsätts är alla gränser passerade.

Tommy Jonsson kan i nuläget inte bevisa vem som ligger bakom angreppen. Han konstaterar att som anställd i Transport har han haft kontakt med åtskilliga personer som varit missnöjda med fackets insatser för att skapa ordning och reda på arbetsmarknaden.

Under en dryg månad har Jonsson fått sammanlagt åtta hotfulla meddelanden. Han har polisanmält alla. Fast han är tveksam till nyttan:

– För en tid sedan fick jag besked från polisen. Utredningen läggs ner. I motiveringen står det att ”uppgifterna inte ger anledning att anta att brott har förövats”. Det är tydligen okej att hota en facklig ombudsman.

– Polisen agerar väl inte förrän hoten sätts i verket. Det borde inte vara så svårt att få fram identiteten på den som skickat mejlen. Om man vill. Men det är naturligtvis en resursfråga. Självklart är jag besviken över att frågan inte har större tyngd.

Tommy Jonsson berättar att Transport ser desto allvarligare på händelserna. Han har fått bärbart larm och lägenheten ser numera ut som en larmcentral, inflikar han lite ironiskt.

Förbundets ordförande, Lars Lindgren, har noga följt det som nu utspelas i Jönköping:

– Det är extremt allvarligt! Våra fackliga förtroendemän gör sitt jobb. Ett jobb som är en viktig del av den svenska arbetsmarknadsmodellen. För det blir de attackerade och kränkta.

– Vi polisanmäler alla fall som kommer till förbundets kännedom. Jag uppmanar alla som eventuellt drabbas att kontakta förbundsledningen. Jag förstår att polisen har mycket att göra, men de här brotten måste prioriteras högre. Angrepp av det här slaget är ett hot mot hela det öppna svenska samhället.

Tommy Jonsson är inte den enda som angripits. På en annan av förbundets avdelningar har två anställda utsatts för hotelser.

En av händelserna inträffade för ett par år sedan. En förtroendeman var på hemväg i bil, när en personbil körde upp vid sidan och lade sig kloss intill. Den låg kvar så en lång sträcka.

– Hade jag vinglat en centimeter hade det smällt. Jag kände igen föraren. Senare dök mannen upp utanför mitt hus också. Telefonen började ringa på nätterna. Utan att någon gav sig till känna.

– Den här personen uttalade aldrig några hotelser. Jag polisanmälde händelserna och polisen engagerade sig verkligen. Ett tag ronderade patrullerna flitigt i mitt område. Fast utredningen lades ner. Det var en besvikelse förstås. Hela familjen påverkas när sådant här händer.

En ombudsman på avdelningen gjorde en polisanmälan förra vintern. Det var efter att en man kommit upp på Transports kontor – oanmäld. Ombudsmannen säger:

– Mannen begärde att få prata med mig enskilt. Inne på mitt rum sa han plötsligt: ”Sluta jävlas med folk, annars råkar du illa ut!” Han uttalade hotelsen och sprang sedan ut ur våra lokaler.

– Jag kände inte igen mannen, men anade ändå vem som låg bakom. Jag tipsade polisen och det hölls ett förhör. Incidenten på avdelningen var obehaglig, fast mest blev jag arg. Man har ju haft folk i luren som gapat och skällt, det har nog alla som jobbar inom facket. Fast det här var något annat.

Hotet blev alltså en polissak, fast det fick inget rättsligt efterspel. Något brott kunde inte styrkas. Avdelningen har numera en övervakningskamera i entrén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.