Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket driver principfall mot Foodora i AD

Arbetsrätt. Vem var egentligen matbudets arbetsgivare? På måndagen inleddes ett mål i Arbetsdomstolen där Transport stämmer Foodora. Facket hoppas på en dom som stärker anställningsskyddet för arbetare som jobbar för plattformsföretag.

Efter knappt ett år i Sverige fick matbudet jobb på Foodora i mars 2019. De första månaderna cyklade han men det var jobbigt och han bad om att få köra moped. Då blev han hänvisad till Paysalary.

Han jobbade vidare i nära två år. Fram till att han i juni 2021 åkte in till centrala Stockholm och försökte logga in i Foodoras app. Det gick inte. Han åkte då till Foodoras huvudkontor där han blev hänvisad till Paysalary och fick höra att Paysalary var hans arbetsgivare.

Helt klart är att Foodora hade avslutat kontraktet med Paysalary och matbudet hade blivit av med jobbet. Men varken Foodora eller Paysalary berättade det för honom. Han valde då att kontakta sitt fackförbund Transport.

Budföretaget Foodora anser att Paysalary är ett bemanningsföretag. Transport hävdar å andra sidan att Paysalary är ett rent löneadministrativt företag och att han därför jobbat för samma arbetsgivare i mer än två år och borde ha blivit tillsvidareanställd.

Måndagen den 10 oktober var den första dagen för huvudförhandling i Arbetsdomstolen.

Transport pekade på att matbudet inte haft någon kontakt med Paysalary, förutom när han fått lönespecifikation i slutet av varje månad. All arbetsledning och annan kontakt var med Foodora. Det var också Foodora som försett honom med de hjälpmedel som behövts för att utföra arbetet.

– Genom att stänga av honom från appen är det ett avsked utan saklig grund, sa Transports ombud Annett Olofsson, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd.

Transport har yrkat på 200 000 kronor i skadestånd.

Bägge sidor pekade på valda delar ur avtalet mellan Foodora och Paysalary. Och båda sidorna hittade formuleringar som talade för deras sak.

Transports ombud Annett Olofsson tog bland annat upp den ovanliga ordningen att Paysalary betalar ut lön först efter att de fått betalt av kundföretaget. Hon visade också på flera skillnader i upplägg mellan det Paysalary har och vad hon menade är vanligt i bemanningsbranschen.

Dessutom var det Foodora som hänvisade matbudet till Paysalary, som i sin tur inte hade någon anställningsintervju.

Fram till dess att matbudet blivit avstängd från appen skedde en av få interaktioner mellan honom och Paysalary när han fått ett digitalt anställningskontrakt på engelska som han signerade med bank-id. Han hade sin 14-åriga dotter till hjälp för att översätta texten från engelska till deras modersmål urdu.

Foodoras ombud Jens Tillqvist argumenterade att matbudets anställning upphörde när han skrivit på för Paysalary i mitten av 2019. Och att det tydligt framgår att Paysalary är ett bemanningsföretag för Foodora i kontaktat mellan företagen.

Tillqvist pekade också på att den stora merparten av alla Foodoras bud var och är anställda direkt i något av bolagets två bolag och att företaget utan problem klarar av att sköta löneadministrationen. Anledningen till att ett bemanningsföretag användes var att Foodora just börjat med motorburna leveranser och först behövde säkerställa vilka tillstånd och rutiner som krävdes innan de kunde utföra den typen av transporter i egen regi.

Matbudet vittnade med hjälp av tolk.

Transports ombud i rätten, riktad till matbudet: Sökte du jobb hos Paysalary?

– Nej, jag har aldrig haft kontakt med dem.

Vad var din uppfattning att Paysalary hade för roll?

– Det gällde bara för lön.

Foodoras HR-chef på logistikavdelningen vittnade å sin sida att bolaget anlitat Paysalary som bemanningsföretag.

Foodoras främst konkurrenter Wolt och Uber Eats anställer inga egna bud. Där hänvisas alla bud till bolag som liknar Paysalary. Transport ser fallet som en chans att prova arbetstagarbegreppet juridiskt och hoppas att domen ska ge arbetare som jobbar för plattformsföretag ett starkare anställningsskydd.

Foodora anställer de flesta av sina bud själva. Färre än en fjärdedel anställs i ett dotterbolag som har kollektivavtal. Under vittnesförhören framkom det att Foodoras dotterbolag utan kollektivavtal numera har 3300 bilbud anställda. Transportarbetaren har tidigare skrivit om deras anställningsvillkor här.

Ingen av parterna hade kallat Paysalary för att vittna i rätten. Huvudförhandlingen fortsätter onsdag den 12 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.