Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket driver principfall mot Foodora i AD

Arbetsrätt. Vem var egentligen matbudets arbetsgivare? På måndagen inleddes ett mål i Arbetsdomstolen där Transport stämmer Foodora. Facket hoppas på en dom som stärker anställningsskyddet för arbetare som jobbar för plattformsföretag.

Efter knappt ett år i Sverige fick matbudet jobb på Foodora i mars 2019. De första månaderna cyklade han men det var jobbigt och han bad om att få köra moped. Då blev han hänvisad till Paysalary.

Han jobbade vidare i nära två år. Fram till att han i juni 2021 åkte in till centrala Stockholm och försökte logga in i Foodoras app. Det gick inte. Han åkte då till Foodoras huvudkontor där han blev hänvisad till Paysalary och fick höra att Paysalary var hans arbetsgivare.

Helt klart är att Foodora hade avslutat kontraktet med Paysalary och matbudet hade blivit av med jobbet. Men varken Foodora eller Paysalary berättade det för honom. Han valde då att kontakta sitt fackförbund Transport.

Budföretaget Foodora anser att Paysalary är ett bemanningsföretag. Transport hävdar å andra sidan att Paysalary är ett rent löneadministrativt företag och att han därför jobbat för samma arbetsgivare i mer än två år och borde ha blivit tillsvidareanställd.

Måndagen den 10 oktober var den första dagen för huvudförhandling i Arbetsdomstolen.

Transport pekade på att matbudet inte haft någon kontakt med Paysalary, förutom när han fått lönespecifikation i slutet av varje månad. All arbetsledning och annan kontakt var med Foodora. Det var också Foodora som försett honom med de hjälpmedel som behövts för att utföra arbetet.

– Genom att stänga av honom från appen är det ett avsked utan saklig grund, sa Transports ombud Annett Olofsson, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd.

Transport har yrkat på 200 000 kronor i skadestånd.

Bägge sidor pekade på valda delar ur avtalet mellan Foodora och Paysalary. Och båda sidorna hittade formuleringar som talade för deras sak.

Transports ombud Annett Olofsson tog bland annat upp den ovanliga ordningen att Paysalary betalar ut lön först efter att de fått betalt av kundföretaget. Hon visade också på flera skillnader i upplägg mellan det Paysalary har och vad hon menade är vanligt i bemanningsbranschen.

Dessutom var det Foodora som hänvisade matbudet till Paysalary, som i sin tur inte hade någon anställningsintervju.

Fram till dess att matbudet blivit avstängd från appen skedde en av få interaktioner mellan honom och Paysalary när han fått ett digitalt anställningskontrakt på engelska som han signerade med bank-id. Han hade sin 14-åriga dotter till hjälp för att översätta texten från engelska till deras modersmål urdu.

Foodoras ombud Jens Tillqvist argumenterade att matbudets anställning upphörde när han skrivit på för Paysalary i mitten av 2019. Och att det tydligt framgår att Paysalary är ett bemanningsföretag för Foodora i kontaktat mellan företagen.

Tillqvist pekade också på att den stora merparten av alla Foodoras bud var och är anställda direkt i något av bolagets två bolag och att företaget utan problem klarar av att sköta löneadministrationen. Anledningen till att ett bemanningsföretag användes var att Foodora just börjat med motorburna leveranser och först behövde säkerställa vilka tillstånd och rutiner som krävdes innan de kunde utföra den typen av transporter i egen regi.

Matbudet vittnade med hjälp av tolk.

Transports ombud i rätten, riktad till matbudet: Sökte du jobb hos Paysalary?

– Nej, jag har aldrig haft kontakt med dem.

Vad var din uppfattning att Paysalary hade för roll?

– Det gällde bara för lön.

Foodoras HR-chef på logistikavdelningen vittnade å sin sida att bolaget anlitat Paysalary som bemanningsföretag.

Foodoras främst konkurrenter Wolt och Uber Eats anställer inga egna bud. Där hänvisas alla bud till bolag som liknar Paysalary. Transport ser fallet som en chans att prova arbetstagarbegreppet juridiskt och hoppas att domen ska ge arbetare som jobbar för plattformsföretag ett starkare anställningsskydd.

Foodora anställer de flesta av sina bud själva. Färre än en fjärdedel anställs i ett dotterbolag som har kollektivavtal. Under vittnesförhören framkom det att Foodoras dotterbolag utan kollektivavtal numera har 3300 bilbud anställda. Transportarbetaren har tidigare skrivit om deras anställningsvillkor här.

Ingen av parterna hade kallat Paysalary för att vittna i rätten. Huvudförhandlingen fortsätter onsdag den 12 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.