Fackligt stöd i bevakningskonflikten
Transports utökade strejkvarsel får uppbackning från den fackliga världen. Inte bara LO, utan även Handels, Hotell- och restaurang och den fackliga sammanslutningen 6F ställer sig bakom Transports krav.
I måndags beslutade Transport att trappa upp konflikten inom bevakning, och utöka den pågående blockaden med ett stort strejkvarsel. Om inte parterna har kommit överens innan den 13 maj kommer strejken att lösa ut bland uppräkningspersonal, flygplatskontrollanter och parkeringsvakter på flera platser i Sverige.
Svenskt näringslivs vice vd, Christer Ågren, har kallat det ett ”omdömeslöst varsel” och Bengt Nilervall, ansvarig för betalfrågor på Svensk handel, har varnat för att den eventuella strejken ökar rånrisken i butikerna om serviceboxar och kontantdepåer inte töms.
Men Transport får stöd för sin strid från flera håll. LO gick tidigt ut och ställde sig bakom kraven, liksom Hotell- och restaurangfacket.
Nu har även det fackliga samarbetet 6F (Byggnads, Elektrikerna, Fastighets, Målarna och SEKO) visat sitt fulla stöd i ett uttalande.
– Detta är högst rimliga krav och vi är förvånade över att arbetsgivarna tvingar fram konfliktvarsel på grund av dessa krav, och dessutom inte respekterar konfliktreglerna genom att ta in extrapersonal, säger de fem förbundsordförandena.
Det som Transport kräver är att avtalet ska följa LO:s överenskomna så kallade märke. Det innebär ett treårigt avtal och lönehöjning på totalt 1740 kronor, för alla med en lön under 25 000 kronor, i stället för procenthöjning.
Transports ordförande, Lars Lindgren, har beskrivit det som en låglönestrid eftersom löneklyftorna ökar om alla, oavsett lön, får samma procenthöjning.
Detta har även Handels uppmärksammat och stödjer Transports mål att följa LO-samordningen.
– Vi i Handels tycker att det är viktigt att stå fast vid den eftersom det lyfter lågavlönade grupper och är en förutsättning för att minska skillnaderna på arbetsmarknaden, säger Lars-Anders Häggström, förbundsordförande.
Medlarna, som tidigare försökte få Transport och Almega att komma överens, har bett om ett möte med Transport i morgon, fredag. Detta trots att deras arbete i konflikten egentligen är avslutat sedan de lämnade sitt slutbud för någon vecka sedan. Medlarna står nu till parternas förfogande, men ända sedan förhandlingarna började har förbundet och arbetsgivarna stått långt ifrån varandra, och har hittills inte varit hjälpta av medlingen.