Close
Transports uppsökare Johanna Lans och Thomas Karlsson (till höger) diskuterar arbetsmiljö med Jasek Janusiewicz, Nina Kontio och Sivert Pripp på "sortergården" i Huskvarna.
Close

Fackligt uppsökeri gav respons i Jönköping

Facket. Fallgropar där barn ramlat ner. Strul med semestern. Och mängder av visstider på macken. Det är några av vittnesmålen som kommer fram när Johanna Lans och Thomas Karlsson sticker ut på uppsökeri i Jönköping.

I mer än tio års tid har Transport haft särskilda uppsökeriveckor då facket besöker hundratals arbetsplatser. På våren är det vecka 17 som gäller, alltså nu.

På Jönköpingsavdelningen tar man uppsökeriet på allvar. En av de utskickade bilarna bemannas av Thomas Karlsson, till vardags regionalt skyddsombud (RSO), och Johanna Lans, lastbilschaufför som varvar distributionskörning med inhopp i avdelningens reception.

Första stoppet blir vid återvinningscentralen i Huskvarna. Eller sortergård som det heter i Jönköping.

”Gårdarna”, liksom inhämtningen av hushållsavfall, sköttes tidigare av kommunen – i egen regi. Nu är verksamheten bolagiserad (kommunalt bolag) och miljöarbetarna har gått över från Kommunal till Transport.

Vid fikabordet får Daniel, Nina och Tihomir ett ”Transportquiz” som avdelningen tagit fram. Första frågan är klurig: ”Vad är den lägsta lagstiftade lönen i Sverige?” Det blir diskussion vid bordet. Ingen svarar rätt.

Johanna Lans förklarar hur viktigt kollektivavtalet är, eftersom det är just avtalet som reglerar och skyddar de anställdas lön.

– Vad är det egentligen som får företag att välja att teckna kollektivavtal, undrar Daniel.

– De får ordning och reda, bland annat, inflikar Thomas Karlsson.

Diskussionen kommer loss ordentligt. Sortergården är nyligen renoverad och påtagligt välstädad. Hur är det med arbetsmiljön, undrar Johanna Lans.

– Den är bra, intygar flera röster.

Fast det kommer en och annan fortkörare förstås. Och folk som fuskar och lämnar lösningsmedel och annat farligt avfall i större mängder än tillåtet. Hela oljefat har förekommit – i stället för högst fem liter som kommunens regel säger.

I miljöarbetarnas jobb ingår att skifta containrar när de blivit fulla.

– Vi ser alltid till att vara två när vi ställer dit den nya, så att ingen människa kommer i kläm. Det vore en mardröm, säger Nina.

Hon och Johanna Lans går ut på asfaltsplanen. Det saknas staket vid kajkanten där människor går fram och slänger sitt avfall ner i containern. Ibland står containern kloss intill betongen, men på många ställen bildas en ”glipa” på flera decimeter.

– Det har hänt att barn ramlat ner, säger Nina.

Både Johanna Lans och RSO Thomas Karlsson får ett bekymrat uttryck i ansiktet.

– Det behövs helt klart skyddsåtgärder, säger Thomas Karlsson och lovar återkomma i frågan.

Uppsökarna lämnar Huskvarna och styr mot nästa sortergård – i Kaxholmen. Den bemannas av en ensam man och har öppet halva veckan, ungefär.

Miljöarbetaren är bister. Mest kritisk är han mot att arbetsgivaren tvingar honom att ta fyra veckors semester i sommar. Han vill helst spara dagarna. Till en långsemester på vintern.

Kommunals system med individuella löner faller inte heller i god jord:

– Fem år i rad gav chefen mig lägsta möjliga höjning. Det är för att jag säger vad jag tycker, pyser miljöarbetaren ut och tackar nej till att vara med på bild.

Hur är det att arbeta ensam, frågar Thomas Karlsson.

– Bra, fast det kan bli lite tjafs när det kommer stollar. En man kom och stjälpte av ett helt vildsvin i komprimatorn. Han blev så arg att han stod och studsade när jag sa att det inte var okej.

Någon mil norrut från Kaxholmen ligger sommaridyllen Gränna och Circle K. Sofie är en ung tjej som jobbat fyra år på macken.

– Är du med i facket, undrar Johanna Lans.

– Nä, säger tjejen lite trevande.

– A-kassan då?

– Nä, inte det heller.

Johanna Lans stortrivs som facklig uppsökare och berättar livfullt vad konsekvenserna kan bli om man står utan både fackförbund och arbetslöshetsförsäkring.

En kvinnlig mackkollega kommer fram. Kollegan är med i facket. Hon gillar jobbet, men tycker att det är tråkigt att all personal – utom de två cheferna – bara får deltidstjänster.

– Visst, vi får ju jobba mertid varje månad, men det skapar ändå osäkerhet. Dessutom gör det att vi förlorar mycket personal. De senaste tre åren har vi säkert tappat 20–25 duktiga personer.

Johanna Lans och Thomas Karlsson nickar. Problemet är alltför välbekant.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.