Fackmedlemmar betalar för urholkad a-kassa
I en artikel i Dagens Nyheter rankas Transports inkomstförsäkring som sämst bland en rad fackförbund. Försäkringsansvarige Sture Thorsell är kritisk: – Rankningen bygger bara på hur stora premierna är, men de styrs ju helt av hur hög arbetslösheten är i de olika förbunden.
Sture Thorsell menar att undersökningen, som presenteras i DN, borde ha granskat innehållet i inkomstförsäkringarna i stället.
– Det mest intressanta är ju vad medlemmarna får ut, om de blir arbetslösa.
Den allmänna a-kassan ger numera knappt 80 procent i ersättning, men bara upp till inkomster på 18 700 kronor. I takt med att staten försämrat arbetslöshetsförsäkringen har allt fler förbund gått in och kompletterar med en extra försäkring. Transports inkomstförsäkring infördes 2007 och täcker alla medlemmar som blivit arbetslösa och kvalificerar sig till ersättning.
Granskningen av totalt 33 förbund med inkomstförsäkring uppges visa ”vilken försäkring som ger mest för pengarna”. Det som jämförts är avgifter och villkor, som kostnaden för försäkringen och ifall den gäller i 100 eller maximalt 200 dagar.
Vårdförbundet med barnmorskor, sjuksköterskor och låg arbetslöshet placerar sig högst i listan, medan Transport rankas längst ner. Huvuddelen av facken organiserar tjänstemän och arbetarförbunden hamnar längre ner i listan.
Bland de senare är det bara Livs som betalar ersättning i 200 dagar, men till en högre avgift. Transport ger ersättning i max 100 dagar.
– Det innebär 80 procent av månadslönen, utan tak, oavsett hur mycket du tjänar. Har du en inkomst över 35 000 kronor ger det mycket pengar. Vissa förbund har ett tak, men det framgår inte i undersökningen. Inget sägs heller om andra försäkringsförmåner, som ingår i medlemsavgiften. De skiftar mycket mellan förbunden, säger Sture Thorsell.
Så höga inkomster som 35 000 kronor har få av Transports medlemsgrupper. Medelinkomsten är cirka 25 400 kronor och knappt 100 transportare per månad får ersättning från inkomstförsäkringen. Arbetslösheten steg tidigare i år, men ökningen har nu planat ut.
Att Transport inte har mer än 100 ersatta dagar motiveras med att bara ett fåtal behöver så lång tid. Medeltalet ligger kring 75 dagar.
Jätteförbundet IF Metall har ingen extra arbetslöshetsförsäkring och Byggnads tvingades avveckla sin efter att kostnaden och arbetslösheten rakade i höjden vid finanskrisen 2008.
I Transport och andra LO-fack är arbetslösheten generellt större än bland tjänstemän. Därmed ökar kostnaden för försäkringarna.
Inkomstförsäkringen handlar om solidaritet bland medlemmarna, anför förbundsordförande Lars Lindgren.
– Fackförbunden får gå in där både staten och arbetsgivarna sviker. Man vill svälta ut arbetare till att ta låglönejobb.
Transportarbetareförbundet kräver att den urholkade statliga ersättningen, som alla redan betalar för via skattsedeln, ska återställas till 80 procent av inkomsten.
– Vi måste sätta press på politikerna så att fackliga inkomstförsäkringar blir överflödiga, manar Lindgren.