Fackmedlemmar betalar för urholkad a-kassa

I en artikel i Dagens Nyheter rankas Transports inkomstförsäkring som sämst bland en rad fackförbund. Försäkringsansvarige Sture Thorsell är kritisk: – Rankningen bygger bara på hur stora premierna är, men de styrs ju helt av hur hög arbetslösheten är i de olika förbunden.

Sture Thorsell menar att undersökningen, som presenteras i DN, borde ha granskat innehållet i inkomstförsäkringarna i stället.

– Det mest intressanta är ju vad medlemmarna får ut, om de blir arbetslösa.

Den allmänna a-kassan ger numera knappt 80 procent i ersättning, men bara upp till inkomster på 18 700 kronor. I takt med att staten försämrat arbetslöshetsförsäkringen har allt fler förbund gått in och kompletterar med en extra försäkring. Transports inkomstförsäkring infördes 2007 och täcker alla medlemmar som blivit arbetslösa och kvalificerar sig till ersättning.

Granskningen av totalt 33 förbund med inkomstförsäkring uppges visa ”vilken försäkring som ger mest för pengarna”. Det som jämförts är avgifter och villkor, som kostnaden för försäkringen och ifall den gäller i 100 eller maximalt 200 dagar.

Vårdförbundet med barnmorskor, sjuksköterskor och låg arbetslöshet placerar sig högst i listan, medan Transport rankas längst ner. Huvuddelen av facken organiserar tjänstemän och arbetarförbunden hamnar längre ner i listan.

Bland de senare är det bara Livs som betalar ersättning i 200 dagar, men till en högre avgift. Transport ger ersättning i max 100 dagar.

– Det innebär 80 procent av månadslönen, utan tak, oavsett hur mycket du tjänar. Har du en inkomst över 35 000 kronor ger det mycket pengar. Vissa förbund har ett tak, men det framgår inte i undersökningen. Inget sägs heller om andra försäkringsförmåner, som ingår i medlemsavgiften. De skiftar mycket mellan förbunden, säger Sture Thorsell.

Så höga inkomster som 35 000 kronor har få av Transports medlemsgrupper. Medelinkomsten är cirka 25 400 kronor och knappt 100 transportare per månad får ersättning från inkomstförsäkringen. Arbetslösheten steg tidigare i år, men ökningen har nu planat ut.

Att Transport inte har mer än 100 ersatta dagar motiveras med att bara ett fåtal behöver så lång tid. Medeltalet ligger kring 75 dagar.

Jätteförbundet IF Metall har ingen extra arbetslöshetsförsäkring och Byggnads tvingades avveckla sin efter att kostnaden och arbetslösheten rakade i höjden vid finanskrisen 2008.

I Transport och andra LO-fack är arbetslösheten generellt större än bland tjänstemän. Därmed ökar kostnaden för försäkringarna.

Inkomstförsäkringen handlar om solidaritet bland medlemmarna, anför förbundsordförande Lars Lindgren.

– Fackförbunden får gå in där både staten och arbetsgivarna sviker. Man vill svälta ut arbetare till att ta låglönejobb.

Transportarbetareförbundet kräver att den urholkade statliga ersättningen, som alla redan betalar för via skattsedeln, ska återställas till 80 procent av inkomsten.

– Vi måste sätta press på politikerna så att fackliga inkomstförsäkringar blir överflödiga, manar Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.