Fågelvik fick säljas
Köpet godkändes och Fågelviksgruppen tas över av riskkapitaljätten HIG Capital. Konkurrensverket tyckte att affären – som källor i branschen uppskattar till minst ett par miljarder kronor – var ok.
Mattias Schulstad, utredare på Transport med ansvar för bland annat taxibranschen, är rädd att köpet kommer att försämra villkoren i en redan ansatt bransch.
– Fågelviksgruppen har aldrig varit intresserad av att teckna kollektivavtal med oss, säger han. Och risken är stor att ett amerikanskt riskkapitalbolag bryr sig ännu mindre om chaufförernas löner och villkor.
Fågelviksgruppen äger inga taxifordon, men i organisationen ingår taxiföretag i omkring 40 svenska städer plus en del orter i Norge och Danmark. Bland dem finns Taxi Kurir, Taxi 020, Topcab och Taxi Skåne som i sin tur har olika åkare och åkerier anslutna. Fågelviksgruppen har hittills inte krävt kollektivavtal hos åkarna.
Det betyder att chaufförerna inte har någon garanterad lön, hur mycket de än arbetar, utan enbart är hänvisade till procent på inkört belopp. Förarna har heller ingen avtalspension eller avtalade försäkringar.
Enligt Svenska Dagbladet, som står bakom uppgiften att affären handlar om två, tre miljarder kronor, förknippar en del HIG Capital med riskfyllda investeringar. Företaget äger bland annat den amerikanska restaurangkedjan Hooters, vars främsta varumärke är unga lättklädda servitriser.
Fågelviksgruppens nytillsatta vd Ola Oftedal tillbakavisar i tidningen att höjda avgifter för åkarna ingår i affärsidén.
– Genom att vi är stora kan vi investera för att öka beläggningen. Det är en fördel för åkarna och då kan vi locka fler åkare till oss, säger Ola Oftedal, till Svenska Dagbladet.