Utsnitt ur Anna-Lena Lindqvists nyhetsgrafik om dödsolyckan i Oxelösunds hamn.
Close
Utsnitt ur Anna-Lena Lindqvists nyhetsgrafik om dödsolyckan i Oxelösunds hamn.
Close

Fällande dom efter dödsolycka– ny prövning i hovrätten

Hamn. 21-åriga Nima dog av hjärnskadorna han fick på en kolbåt i Oxelösund. Tingsrätten dömer stuverichefen till nio månader villkorlig dom, hans överordnade frias helt. Hamnbolaget får två miljoner kronor i företagsbot. Domen har överklagats till hovrätten.

Bolaget och stuverichefen överklagar domen. Det gör också Nimas föräldrar, de vill dubbla skadeståndet från 30 000 kronor till 60 000 kronor. Kammaråklagare Jan Olof Andersson har lämnat in ett anslutningsöverklagande. Där är yrkandena samma som i tingsrätten: Att stuverichefen gjort sig skyldig till grovt arbetsmiljöbrott och vållande till annans död och att straffet ska bli fängelse. Åklagaren yrkar också på fem miljoner kronor i företagsbot.

Transportarbetaren har tidigare berättat om dödsolyckan. Extraanställde Nima och hans arbetskamrater gick på ett nattpass i mars 2018. Han skulle ner i ett kolrum och köra lastmaskin. Nima gick ner i fel lucka och hamnade i en försluten lejdare. Kolet i båten hade förbrukat syret. Nima svimmade och dog senare av hjärnskadorna syrebristen orsakat.

Flera av Nimas kollegor riskerade också att omkomma när de försökte rädda honom. En av dem svimmade och skadade sig vid ett räddningsförsök. Åklagaren yrkade även att stuverichefen skulle straffas för den händelsen. Tingsrätten friade i det fallet.

Domen kom i december och slår fast att rutinerna var så dåliga att stuverichefen kan anses skyldig till att ha orsakat Nimas död. Däremot anses det inte vara ett grovt arbetsmiljöbrott.

Rätten pekar på flera allvarliga brister. Som att gasvarnare och syremätare inte användes som de skulle. De allra flesta hamnarbetare som jobbade på kolbåtar gjorde det utan gasvarnare, utan att först mäta syrenivå i rummen och utan att ha med sig flyktmask. Tingsrätten pekar också på att flera av stuveriarbetarna saknat utbildning i hur flyktmasken ska användas.

Hade alla haft flyktmask och kunskap om hur den används skulle Nima förmodligen leva i dag, konstaterar rätten.

En nämndeman har anmält sig skiljaktig och anser att stuverichefen borde ha dömts för det grövre brottet i straffskalan.

Både hamnbolaget och stuverichefen har alltså överklagat domen till hovrätten.

– Vi är inte nöjda med tingsrättens bedömning när det gäller den fällande domen mot vår chef och mot bolaget. Det tar inte bort att det är en tragisk händelse. Jag skulle mer än någonting annat vilja ha den ogjord. Men nu handlar det om ifall det vi har gjort är brottsligt eller inte, och det är det vi överklagar, säger Douglas Heilborn, vd för Oxelösunds hamn.

Hamnbolaget kommer att utveckla sitt överklagande i början av februari.

Heilborn anser att de rutiner som fanns var tillräckliga. Sedan dess har rutinerna skärpts ytterligare. Men det är mest en vidareutveckling av det system som redan tagits fram.

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud på Transports hamnavdelning 2. Han är nöjd med att äntligen få se en fällande dom för arbetsmiljöbrott. Han delar rättens uppfattning om att olyckan är en direkt konsekvens av dåligt hanterad arbetsmiljö.

– Jag tycker därför att det är bra att någon fick ett straff, för att visa allvaret. Om det är rätt person som straffas har jag svårt att avgöra.

Roger Jönsson har granskat företagets gamla rutiner för arbetsmiljöarbetet. Han underkänner dem helt.

– De är helt felaktiga. De rutiner som fanns kan till och med skapa olyckor. Företaget har blandat riskbedömningar och arbetsinstruktioner i sina dokument. Det står var man kan hämta skyddsutrustning som flyktmask och gasvarnare, men inte vad de ska användas till.

En olycka som Nimas ska inte behöva ske, enligt Roger Jönsson. Han pekar på att det sedan tidigare finns många kända fall där hamnarbetare omkommit på kolbåtar. Inte minst en olycka i Belgien där fem stuveriarbetare dog.

– Arbetsledningen måste utse en person som mäter gas och syre i rummet och ger klartecken att det är säkert. Någon från hamnen måste se till att alla farliga luckor är plomberade. Man kan inte chansa på säkerheten. När det går fel riskerar vi att en människa mister livet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.