Arbete vid Postnord TPL i Ljungby. Obekväm arbetsställnig. Arkivbild.
Close
Falska skyddsombud, som arbetsgivare själva valt ut, är ett växande problem på landets arbetsplatser, menar Transports Martin Miljeteig. Arkivbild.
Close

”Falska skyddsombud används för att runda facket”

Arbetsmiljö. Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig varnar för falska skyddsombud. – Olagligt utsedda skyddsombud saknar juridiskt stöd och kan bidra till farligare arbetsmiljö. De används för att runda facket och slippa krav och åtgärder på våra arbetsplatser, säger han.

Martin Miljeteig, Transport
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

Falska skyddsombud är Transportarbetareförbundets egen benämning på skyddsombud, som av arbetsgivare ensidigt utnämnts för att hantera arbetsmiljöfrågor.

– Vi skulle kunna kalla dem olagliga också eftersom de inte är behörigt utsedda enligt arbetsmiljölagen, men vi har valt begreppet falska, säger Martin Miljeteig.

Antingen beror utnämningen på okunskap eller också vill företaget helt enkelt slippa fackets krav på åtgärder av arbetsmiljön, förklarar han.

– En del arbetsgivare tycker tyvärr att det är för jobbigt och kostsamt med behörigt utsedda skyddsombud.

Falska skyddsombud kan till exempel dyka upp när en olycka skett på en arbetsplats och Arbetsmiljöverket ställer krav på att det ska finnas skyddsombud.

– Då vill arbetsgivaren att det ska gå snabbt. Det kan också handla om en ombyggnation eller omorganisation då en arbetsgivare behöver få en underskrift av ett skyddsombud på pränt.

I en del fall väljer kollegor skyddsombud som de vill ska representera dem. Och de behöver ju inte vara medlemmar i facket?

– Ja, den möjligheten finns. Men om fack och arbetsgivare har tecknat kollektivavtal på ett företag så ska fackförbundet kopplas in och delta vid utnämningen, som ytterst avgörs av Transports olika lokalavdelningar.

Finns det kollektivavtal, men inget lokalt skyddsombud, är det i stället Transports regionala skyddsombud från en lokal avdelning som träder in och hanterar arbetsmiljöfrågorna, påpekar Martin Miljeteig.

– Vi vill att skyddsombuden ska vara medlemmar i facket eftersom de då får stöd, hjälp och utbildning om arbetsmiljöfrågor. De har facket i ryggen om det blir problem med en arbetsgivare och därmed större möjligheter att ställa krav.

Miljeteig pekar också på att det kan vara skönt att ha ett regionalt skyddsombud, en person utifrån, som kommer in på ett företag och pratar med arbetsgivaren.

Fler falska skyddsombud

Falska skyddsombud är ingen ny företeelse, men de har ökat i antal de senaste fem, sex åren, berättar Martin Miljeteig. Under senare delen av 2022 kallade Transport till fyra centrala överläggningar om hindrande av skyddsombud.

– Vid förhandlingarna ursäktar sig ofta arbetsgivarna och det slutar för det mesta till vår favör, medan arbetsgivaren kan få betala skadestånd.

Ett nytt fall är under uppsegling inom terminal där företaget, enligt Martin Miljeteig, anser sig ha rätt att utse skyddsombud utan fackets vetskap, trots att bolaget har kollektivavtal. Vid ett tidigare fall utsåg en åkeriägare själv ett skyddsombud som han ansåg mest lämpad, utan att ens tillfråga den anställda.

– De falska skyddsombudens enda uppgift kan vara att inte säga emot arbetsgivaren. Tyvärr innebär dagens hårdnande arbetsklimat dessutom att många är rädda för att åta sig uppdraget som skyddsombud.

Transport får vetskap om falska skyddsombud genom att medlemmar hör av sig. I andra fall upptäcker facket okända namn i Arbetsmiljöverkets handlingar när något inträffat.

Inte samma rättsliga skydd

Martin Miljeteig uppfattar de felaktigt utsedda skyddsombuden som ett sätt att runda facket och i förlängningen den svenska modellen.

– Den bygger på att det ska finnas en balans mellan fack och arbetsgivare. Ska arbetsgivare kunna förebygga olyckor, ohälsa och i värsta fall dödsfall på arbetsplatserna så behövs en facklig representant att samverka med, säger han.

Miljeteig syftar på att skyddsombud bland annat kan göra riskanalyser av farliga arbetsmoment och ställa krav på att företaget ska köpa hem skydds- och säkerhetsutrustning. De felaktigt utsedda skyddsombuden har heller inte samma rättsliga skydd som behörigt utsedda, betonar han.

– Uppstår en konflikt med en arbetsgivare kan de själva bli tvungna att stå för eventuella rättegångskostnader som facket annars tar.

Martin Miljeteig passar på att lyfta fram seriösa arbetsgivare som samverkar och arbetar för en god arbetsmiljö.

– Att använda dålig arbetsmiljö som konkurrensmedel är ingen bra utveckling, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.