Close
Transports ståndpunkt är att ingen är skyldig att svara på frågor om man vaccinerat sig eller ej.
Close

Får arbetsgivare kräva vaccinering?

Arbetsrätt. Många frågor, inga eviga svar. Påbud och restriktioner ändras snabbt under den pågående pandemin. Transport har sammanställt vägledning när det gäller arbetsgivarens rätt att ställa krav på vaccinering eller uppvisande av covidpass.

Kan en arbetsgivare tvinga vissa med viktiga uppdrag, som många kundkontakter, att vaccinera sig? Eller säga nej till att anställa någon som inte vill vaccinera sig? Transportarbetareförbundet har fått en rad frågor om vad som egentligen gäller i ett anställningsförhållande för den som inte vill eller kan ta vaccin.

– Arbetsrättsligt är det helt oprövat. Därför har förbundet gjort en kortare utredning och sedan ett ställningstagande, för både anställda och arbetsgivare, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Han står tillsammans med förbundets avtalssekreterare, Peter Winstén, bakom ställningstagandet. Båda framhåller vikten av att arbetsgivaren fortsatt tar sitt ansvar vad gäller förebyggande åtgärder för att minska smittspridning. Sådant som att planera arbetet så att det går att hålla avstånd, ordna med skyddsutrustning och barriärskydd mellan förare och passagerare. Och genomför riskanalyser i verksamheten, tillsammans med skyddsombud!

Inte grund för uppsägning

Men en sak tycks klar: Det är inte uppsägningsgrundande att vägra ta vaccin mot covid. Det är en uppfattning som LO som helhet delar.

– Det är inte saklig grund för arbetsgivaren att säga upp någon för att han eller hon är ovaccinerad som enda skäl, vilket också arbetsgivarsidan klart säger, säger Peter Winstén.

Transport anser att utgångspunkten är att arbetsgivaren – eller kunden – inte kan ställa krav på vaccinering så länge svenska myndigheter inte gör det. Vidare att arbetsgivaren ska underlätta för alla anställda som vill ta covidvaccin, och att få göra det på betald arbetstid.

Men Transports ståndpunkt är också att ingen är skyldig att svara på frågor om man vaccinerat sig eller ej. Eller upprätta register över vaccinerade eller icke vaccinerade.

– Här är vi inne på känsliga personuppgifter. Också när det gäller covidpass handlar det om integritetsskydd. Vi anser att det går att kräva med syftet hos EU:s digitala covidpass, som gäller resor och inget annat, säger Martin Miljeteig.

Han påpekar att många har jobbat med dåligt skydd, eller inget skydd alls, under hela pandemin:

– Det finns många jättebra arbetsgivare, men tyvärr också alltför många som inte uppfyllt sitt arbetsmiljöansvar.

Transport betonar Folkhälsomyndighetens råd fortfarande gäller: Stanna hemma även om du bara känner dig lite sjuk, håll avstånd till andra, tvätta händerna ofta och testa dig vid symtom.

Även den som fått vaccin löper en liten risk att bli sjuk och smitta andra. Därför gäller råden även för den som är fullvaccinerad.

– Håll i, håll ut, säger Miljeteig.

Den som blir omplacerad, uppsagd eller får en varning av sin arbetsgivare för vägran att ta vaccin ska ta kontakt med en ombudsman på sin lokala avdelning inom Transport. Det är också lokalavdelningen som sedan utreder och eventuellt kallar till förhandling om det krävs. Problem? Förhandlingsstöd ges av Martin Miljeteig och Peter Winstén centralt på förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.