Close
Transports ståndpunkt är att ingen är skyldig att svara på frågor om man vaccinerat sig eller ej.
Close

Får arbetsgivare kräva vaccinering?

Arbetsrätt. Många frågor, inga eviga svar. Påbud och restriktioner ändras snabbt under den pågående pandemin. Transport har sammanställt vägledning när det gäller arbetsgivarens rätt att ställa krav på vaccinering eller uppvisande av covidpass.

Kan en arbetsgivare tvinga vissa med viktiga uppdrag, som många kundkontakter, att vaccinera sig? Eller säga nej till att anställa någon som inte vill vaccinera sig? Transportarbetareförbundet har fått en rad frågor om vad som egentligen gäller i ett anställningsförhållande för den som inte vill eller kan ta vaccin.

– Arbetsrättsligt är det helt oprövat. Därför har förbundet gjort en kortare utredning och sedan ett ställningstagande, för både anställda och arbetsgivare, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Han står tillsammans med förbundets avtalssekreterare, Peter Winstén, bakom ställningstagandet. Båda framhåller vikten av att arbetsgivaren fortsatt tar sitt ansvar vad gäller förebyggande åtgärder för att minska smittspridning. Sådant som att planera arbetet så att det går att hålla avstånd, ordna med skyddsutrustning och barriärskydd mellan förare och passagerare. Och genomför riskanalyser i verksamheten, tillsammans med skyddsombud!

Inte grund för uppsägning

Men en sak tycks klar: Det är inte uppsägningsgrundande att vägra ta vaccin mot covid. Det är en uppfattning som LO som helhet delar.

– Det är inte saklig grund för arbetsgivaren att säga upp någon för att han eller hon är ovaccinerad som enda skäl, vilket också arbetsgivarsidan klart säger, säger Peter Winstén.

Transport anser att utgångspunkten är att arbetsgivaren – eller kunden – inte kan ställa krav på vaccinering så länge svenska myndigheter inte gör det. Vidare att arbetsgivaren ska underlätta för alla anställda som vill ta covidvaccin, och att få göra det på betald arbetstid.

Men Transports ståndpunkt är också att ingen är skyldig att svara på frågor om man vaccinerat sig eller ej. Eller upprätta register över vaccinerade eller icke vaccinerade.

– Här är vi inne på känsliga personuppgifter. Också när det gäller covidpass handlar det om integritetsskydd. Vi anser att det går att kräva med syftet hos EU:s digitala covidpass, som gäller resor och inget annat, säger Martin Miljeteig.

Han påpekar att många har jobbat med dåligt skydd, eller inget skydd alls, under hela pandemin:

– Det finns många jättebra arbetsgivare, men tyvärr också alltför många som inte uppfyllt sitt arbetsmiljöansvar.

Transport betonar Folkhälsomyndighetens råd fortfarande gäller: Stanna hemma även om du bara känner dig lite sjuk, håll avstånd till andra, tvätta händerna ofta och testa dig vid symtom.

Även den som fått vaccin löper en liten risk att bli sjuk och smitta andra. Därför gäller råden även för den som är fullvaccinerad.

– Håll i, håll ut, säger Miljeteig.

Den som blir omplacerad, uppsagd eller får en varning av sin arbetsgivare för vägran att ta vaccin ska ta kontakt med en ombudsman på sin lokala avdelning inom Transport. Det är också lokalavdelningen som sedan utreder och eventuellt kallar till förhandling om det krävs. Problem? Förhandlingsstöd ges av Martin Miljeteig och Peter Winstén centralt på förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Transportarbetarens logga

Taxiväxelns flytt hotar jobben för 15 anställda

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – 15 personer har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.