Får fast lön i färdtjänsten
Stabil inkomst varje månad – men med möjligheten att höja den genom många körningar. I Dalarna är förarna, facket och företagen nöjda med det nya avtalet för samhällsbetalda taxiresor.
– Det här är en extrem förbättring av våra villkor, säger chauffören Peter Graaf som är en av dem som har kämpat för månadslön.
I november fick han den nya lönen på 22 250 kronor plus ob-ersättning. Med det gamla provisionsbaserade avtalet skulle han ha landat på garantisumman 17 600.
– Jag är glad att vi kan erbjuda bra förutsättningar för våra chaufförer – och samtidigt stabilitet för taxiföretagen, säger Alan Björk, vd på Taxi Dalarna som har 16 anslutna företag.
En bra månad kan taxichauffören komma upp i en lön på runt 25 000, enligt honom. Men aldrig hamna under 22 250.
Örjan Jakobsson, Transports ombudsman i avdelning 6 som har varit med och förhandlat, är också ”otroligt positiv” till överenskommelsen som började gälla i november.
– Vi kallar den ett lokalt kombinationsavtal, säger han.
De taxiförare som kör färdtjänst och andra samhällsbetalda resor går in på det nya avtalet. Det som gör det speciellt är alltså kombinationen: dels en fast lön, som kompletteras med ob-tillägg och övertidsersättning, dels en procentlön på inkört belopp om den överstiger månadslönen.
Så sent som i somras var taxichaufförerna i Dalarna mycket missnöjda med det avtal som då började gälla. Men förhandlingarna om lönen för de över 100 förare som kör samhällsbetalda resor fortsatte under hösten.
I samma veva har Transport tillsammans med fackförbundet Kommunal övertygat Region Dalarna om att prestationsbaserade löner inte är bra för chaufförerna. Och i början av november fattade regionen sitt beslut:
När den nästa gång ska upphandla samhällsbetalda resor gäller kravet på fast lön. Det handlar om en tio år lång upphandlingsperiod med start 2016. Men parterna är alltså överens om fast lön redan nu:
– Äntligen får jag en stabil inkomst, nu kan jag börja titta på resor och sådant igen, säger Peter Graaf. Men jag ger mig inte ännu … vi får fortsätta kämpa för bättre övertidsersättning och kompensation för röda dagar.