Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm
Close
Sofia Södergren Poikulainen i sitt nya rum på Femmans avdelningskontor i Solna. Men där tänker hon inte bli sittande. ”Det är viktigt att träffa medlemmar där de finns, på deras arbetsplatser”, säger Stockholmsavdelningens avdelningsordförande.
Close
Nyvalda

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Sofia Södergren Poikulainen
avdelning 5 Stockholm

Sofia Södergren Poikulainen

Tillsammansskap. Sug på ordet – det får dig att tänka på Sofia Södergren Poikulainens sätt. Hon är nyvald ordförande i Transports största avdelning: Femman i Stockholm.

– Nu jobbar jag med det viktigaste jag någonsin har gjort! Och det roligaste.

Som förtroendevald ordförande för runt 7 600 medlemmar i huvudstaden med omnejd är hon fortfarande i färd med att inreda rummet på avdelningskontoret i Solna. Hon delar det med sin företrädare som blivit organisatör på heltid efter årsmötet i mars.

För Sofia Södergren Poikulainen var just organisering genom uppsökeri vägen in i det fackliga arbetet. Som väktare gick hon med i facket och när hon blev skyddsvakt valde arbetskamraterna henne till skyddsombud. Så småningom blev det en kurs om praktiska och konkreta organiseringsmetoder på jobbet (Roa heter den i Transports utbildningskatalog).

– Då fick jag frågan om att vara med i avdelningens uppsökerigrupp. Vi åkte runt till arbetsplatserna flera gånger, träffade både medlemmar och anställda som inte hade gått med än. Oerhört givande.

– Det finns något att göra för alla som är med i facket, anser Sofia Södergren Poikulainen. Därför är det viktigt att träffa medlemmarna där de finns, på deras arbetsplatser. Vi vill ju ha aktiva transportare.

Hon berättar att Femman har uppgraderat uppsökeriet. De olika yrkessektionerna får lära sig metod och arbetssätt och att ta över på sikt. Två fördelar, enligt Sofia Södergren Poikulainen: Aktiva i sektionerna kommer ännu närmare medlemmarna – och avdelningsfolket får en chans att komma närmare sektionerna. Samtidigt möter avdelningens personal medlemmar och blivande medlemmar på fackets kampdagar.

Vad tycker du är viktigast i din nya roll?

– Att vara närvarande. Att vara med på träffar, medlemsmöten, uppsökerier, kampdagar och fackliga introduktioner. Förmedla tillsammansskapet.

Ja, vad menar du med det egentligen?

– Det är tillsammansskapet som är grejen. När vi gör saker tillsammans kan vi känna trygghet, i Transport, på jobbet, i samhället … i fackföreningsrörelsen.

För en nyvald ordförande funderar förstås också kring framtiden för hela facket:

– Rörelsen är inte på väg att dö, men vi kanske behöver transformera den. Jag tror att vi måste jobba mer tvärfackligt, kanske gå ihop till ett storfack, men med tydliga grenar där vi som är transportare kan behålla vår identitet, säger Sofia Södergren Poikulainen.

 

 

Här är frågorna vi ställde

1. Din bakgrund?

2. Hur kom det sig att du började jobba fackligt?

3. Vad tycker du är viktigast i din nya roll?

 

 

Carolina Johansson
avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige

Carolina Johansson1. – Hamnarbetare sedan 2002, nu jobbar jag i Smålandshamnar i Oskarshamn. Jag kör truck och för det mesta lossar och lastar jag bilar.

2. – Jag vill vara med och påverka. Står man utanför facket har man inget att säga till om.

3. – Vi måste skapa en gemenskap där alla i styrelsen är lika viktiga och jobbar mot samma mål. Vi ska både få fler att gå med och få så många medlemmar som möjligt att bli engagerade.

 

Joakim Carlsson
avdelning 4 Östergötland

Joakim Carlsson1. – Jag är chaufför sedan 18 år tillbaka. Har kört både budbil och lastbil, det har blivit mycket kyl- och frysvaror.

2. – Jaa, jag hängde med en kompis som var ombudsman. Först var jag bara med på mötena, sedan engagerade jag mig i sektionen och avdelningen. Det är både intressant och roligt att kunna vara med och påverka.

3. – Viktigast? Att få ihop medlemmarna så att alla känner att de är med i en stor och bra förening. Att de förstår att vi är starka om vi hjälps åt.

 

David Eriksson
avdelning 7 Sörmland

David Eriksson1. – Åkerichaufför sedan 1994. Jag har i stort sett uteslutande kört partigods.

2. – Det var i samband med 90-kronan inför avtalsrörelsen 1995. Jag gick på medlemsmöten där vi krävde att få upp timlönen till 90 kronor, det var ett jättelyft eftersom den låg på 74:08. Ärligt talat minns jag inte hur vi lyckades, men sedan dess har jag haft fackliga uppdrag i sektionen och avdelningen.

3. – Primärt just nu är medlemsvärvning! Vi måste få Transport att växa så att vi får mer att säga till om. Det handlar också om att försöka få fram fler aktiva medlemmar.

 

Håkan Eriksson
avdelning 11 Norduppland/Gästrikland

Håkan Eriksson1. – Jag har kört buss i över 30 år, och när jag 2004 började på verkstan på ett åkeri bytte jag fack till Transport. Sedan började jag köra turistbuss som ju tillhör Transports avtal.

2. – Det är Helena Dansks fel … hon var regionalt skyddsombud och tyckte att jag skulle bli skyddsombud på min arbetsplats. Sedan blev jag vald till repskapet och invald i avdelningsstyrelsen.

3. – Att sköta om den utåtriktade verksamheten, som att värva medlemmar och träffa medlemmar för att berätta varför det är viktigt att vara med i facket.

 

Bjarne Ringström
avdelning 14 Helsingborg

Bjarne Ringström

1. – Var ska jag börja? Jag har varit militär i flottan, jobbat på järnverk, sålt böcker, dammsugare och godis. Jag jobbade på hyresgästföreningen, och 1994 började jag köra lastbil, jag har legat ute i Europa med biltransporter.

2. – Jag har alltid varit med i facket, och fick sparken från godisföretaget för att jag engagerade mig i Handels. När jag började på ett åkeri blev jag vice ordförande i klubben och började hälsa på avdelningen och engagera mig mer och mer. Nu har jag varit revisor i några år.

3. – Se till att vi faktiskt har en bättre dialog med våra medlemmar. Jag har redan infört förändringar – vi bjuder upp varje ny medlem till avdelningen och vi ska träffa även de som går ur facket. Vi måste ju ta reda på vad vi gör för fel när någon lämnar oss.

 

Jerry Walthéreson 
avdelning 17 Skövde–Borås

Jerry Walthéreson1. – Jag började på Olssons åkeri i Skövde 2010. Där var jag på terminalen, körde truck och hjullastare. Har lokförarkort så jag växlade tåg och körde gods inne på terminalen också.

2. – Min klubbordförande på Olssons var väldigt dominerande och fick med mig i klubbstyrelsen. Sedan blev det naturligt att gå kurser och hamna i avdelningen.

3. – Allt är mer eller mindre viktigt, men mycket handlar om att få i gång en levande facklig verksamhet. Få klubbar och sektioner som fungerar och se till att avdelningens utåtriktade verksamhet fungerar.

 

Kimberley Westermark
avdelning 19 Norra Mälardalen

Kimberley Westermark1. – Jag har jobbat som vårdbiträde och är nu väktare sedan tre och ett halvt år. Jag har också varit ordförande i Unga Örnar i Skellefteå.

2. – Jag hade en kollega som var väldigt drivande och lockade med mig till avdelningen, där jag började hänga lite. Jag har alltid varit drivande när det gäller att ha det bra på arbetsplatsen.

3. – Massor! Speciellt eftersom jag bara har varit aktiv i avdelningen i ett år så måste jag vara öppen och lyssna in all nyttig kunskap. Men jag hoppas också kunna var nytänkande och drivande.

 

Cristian Bergvall 
avdelning 26 Norrbotten

Cristian Bergvall1. – Jag är väktare sedan 14 år och har varit skyddsombud de senaste 13 åren.

2. – Det började med en Transportutbildning här uppe i Jörn. Efter den började jag jobba mycket facklig-politiskt, gick med i Socialdemokraterna och nu sitter jag i kommunfullmäktige och socialnämnden. Samtidigt har jag engagerat mig minst lika mycket i det fackliga, med fokus på arbetsmiljön.

3. – Min roll som ordförande är att engagera medlemmarna. Både att få tillbaka medlemmar till facket och få dem att förstå varför facket är viktigt.

 

Johan Molin 
avdelning 32 Mellersta Norrland

Johan Molin1. – Jag har varit lite överallt. Kört lastbil och budbil och taxi.

2. – Det var ingen annan som gjorde något när det inte funkade med avtalen och arbetsmiljön. Så jag ringde Transport och började läsa på själv för att få koll på vad som gäller. Sedan gick jag mina utbildningar och på den vägen är det.

3. – Jag har inte riktigt hunnit sätta mig in i rollen än eftersom jag vikarierar som regionalt skyddsombud också. Men en av de viktigaste frågorna blir att få till fler medlemmar.

 

Marcus Svensson 
avdelning 51 Sydöstra Sverige

Marcus Svensson1. – Jag är miljöarbetare på ett kommunalt bolag, kör sopbil alltså.

2. – Det var ingen annan som ville ta det på jobbet … så jag började som informationsmottagare, sen blev jag skyddsombud och så har jag varit ordförande i sektionsstyrelsen och suttit i avdelningsstyrelsen.

3. – Att få i gång rötterna! Se till så att verksamheten i sektionerna fungerar.

 

Dan Johansson
avdelning 55 Bohuslän/Dalsland

Dan Johansson1. – Jag är chaufför och har sedan 13 år kört budbil på ett åkeri som kör för DHL.

2. – Egentligen var jag inte sugen, men när skyddsombudet gick i pension och vi fick en ny chef som inte hade så mycket koll var vi tvungna att föra något för att få ordning på jobbet. Jag tvingade fram en omröstning – och så valdes jag till skyddsombud. Sedan insåg jag att det var rätt så roligt att märka när det händer saker.

3. – Jag vill jobba så mycket jag kan med medlemsvärvning, inte bara rekrytera nya utan också informera de som vi redan har. Samtidigt vill jag se till att vi hänger med på sociala medier.

 

Jenny Björnberg
avdelning 88 Dalarna

Jenny Björnberg1. – Jag kommer från miljöbranschen och har jobbat på en återvinningscentral.

2. – Facket har funnits med sedan jag var barn och jag har alltid varit medlem. Så blev jag meddragen av en kollega som sa att jag skulle åka på utbildning 2008. Sedan har det bara rullat på, jag har suttit i avdelningens styrelse i flera perioder och varit ungdomsansvarig.

3. – Svår fråga, det är så mycket. Men allra viktigast är att förklara för folk varför fackföreningsrörelsen är viktig. Vi har det så bra i dag och många tror att det inte kan tas ifrån oss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!