Färdigkört på elvägen
Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.
Att elvägen på E16 inte skulle bli permanent stod klart redan när den invigdes i juni 2016. Den har sedan dess testkörts i snö, rusk och sommarsol.
– Det är inte omöjligt att det blir fler elvägar i framtiden, tror Åke Adéen, en av chaufförerna på Ernst Express som har kört på teststräckan.
Fordonet han har använt är en standard-Scania som utrustats med en extra elmotor, plus strömavtagare som tar ner 680 volt från lufttrådarna. Åke Adéen konstaterar att det är mycket att tänka på innan elvägar blir standard. Till exempel vem som ska stå för notan om systemet byggs ut.
Under testperioden har över 2 600 personer från 31 länder besökt den elektrifierade vägbanan, enligt Region Gävleborg.
– Ja, det är många konstiga människor som har varit här, säger Åke Adéen.
Tidningen Arbetarbladet uppger att den teknik som använts på E16 ska inte gå till skroten.
– Den tekniska livslängden är 35–40 år, så vi hoppas förstås att utrustningen ska få ett andra liv någon annanstans, säger Anders Bylund, ansvarig för Siemens elvägssatsningar i Norden, till tidningen.
Han hänvisar till flera pågående projekt på autobahn i Tyskland, där den svenska utrustningen kan bli aktuell.
I regeringens höstbudget satsades fem miljoner kronor årligen på en ny elektrifieringskommission som ska jobba inom transportsektorn. Kommissionens uppdrag är att skynda på investeringar i elvägar och laddinfrastruktur för ellastbilar. Näringslivet ska bjudas in för att vara med och ta fram en handlingsplan för elektrifieringen av de mest trafikerade vägarna.