Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.
Close
Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.
Close

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Regeringen har beslutat om förändringar för att premiera miljövänliga fordon. Den första handlar om att höja viktgränsen från 3,5 ton till 4,25 ton för lätta lastbilar som går på bland annat gas och el. Syftet är att underlätta för företag att genomföra transporter på ett miljövänligt sätt. Till en börja med rör det sig om en försöksverksamhet under en begränsad tidsperiod. 

I sitt remissvar har Transport varit kritiskt och menar att det finns flera problem. 

– Regeringen väljer att enbart lyssna på företagens synpunkter, inte på våra. Fordon som väger mer kräver mer av föraren. Jag kan inte riktigt förstå hur det ska bli lättare att köra ett tyngre fordon bara för att det går på ett annat drivmedel. Jag har all respekt för att man försöker göra något för miljön men jag är rädd för att man gör det på trafiksäkerhetens bekostnad, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson. 

Transportstyrelsen, som är den myndighet som utrett förslagen, skriver i en rapport om riskerna i förändrade viktkrav: 

”Det kan påverka trafiksäkerheten, eftersom yrkesförarkompetens är en utbildning som ger kunskaper som en lastbilsförare behöver ha av miljö- och trafiksäkerhetsskäl. Förare med behörighet B saknar vanligtvis denna kunskap, eftersom de inte omfattas av sådana krav.”

Utan färdskrivare upp till 7,5 ton

Samtidigt gör regeringen en förordningsförändring som innebär att kör- och vilotidsreglerna samt att kravet på färdskrivare slopas för fordon upp till 7,5 ton som drivs av el, naturgas eller flytande gas om de rör sig inom en radie av 100 km från platsen där fordonet är stationerat. I stället kommer vägarbetstidslagen eller kollektivavtalens regler om arbetstid och rast att gälla. Här gör Transportstyrelsen ingen analys av hur det kan påverka arbetsvillkoren, myndigheten skriver: ”Det är dock svårt att kvantifiera det föreslagna undantagets trafiksäkerhets-, klimat- och miljömässiga effekter, eftersom vi inte vet hur stort intresset är och inte heller vilka transporter som kommer att ersättas.” 

Lars Mikaelsson är förvånad över regelförändringen och hade önskat en rejäl analys av hur det kan komma att påverka trafiksäkerheten på sikt. 

– Det här förslaget gör att våra medlemmar som vill ha ordning och reda i branschen inte får det. Utan färdskrivare blir det mycket svårare för polisen och Transportstyrelsen kontrollera. Kör- och vilotidsreglerna finns väl för att trafiksäkerhetens skull? Då förstår jag inte varför de inte behövs bara för att fordonen går på el. När fordon drivs med gas eller flytande gas borde det vara än viktigare att den som kör är utvilad och skärpt i trafiken för trafiksäkerhetens skull, säger Lars Mikaelsson. 

Ändringarna börjar gälla från den 1 juli 2024. 

Vi har kontaktat infrastrukturminister Andreas Carlsons pressekreterare vid ett flertal tillfällen för att ställa frågor. De har valt att inte återkomma.   

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik:
    16 augusti, 2024

    Totalt vansinne att avskaffa krav på elektronisk färdskrivare. Tvärt om borde färdskrivare rekomenderas i alla yrkesfordon oavsett vikt och vara krav i alla yrkesfordon som har det idag plus alla fordon i färdtjänst och budtrafik.
    Dessutom bör upphandlaren av färdtjänst överta fullt arbetsmiljö och trafiksäkerhetsansvar från taxiåkerierna.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.