Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.
Close
Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.
Close

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Regeringen har beslutat om förändringar för att premiera miljövänliga fordon. Den första handlar om att höja viktgränsen från 3,5 ton till 4,25 ton för lätta lastbilar som går på bland annat gas och el. Syftet är att underlätta för företag att genomföra transporter på ett miljövänligt sätt. Till en börja med rör det sig om en försöksverksamhet under en begränsad tidsperiod. 

I sitt remissvar har Transport varit kritiskt och menar att det finns flera problem. 

– Regeringen väljer att enbart lyssna på företagens synpunkter, inte på våra. Fordon som väger mer kräver mer av föraren. Jag kan inte riktigt förstå hur det ska bli lättare att köra ett tyngre fordon bara för att det går på ett annat drivmedel. Jag har all respekt för att man försöker göra något för miljön men jag är rädd för att man gör det på trafiksäkerhetens bekostnad, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson. 

Transportstyrelsen, som är den myndighet som utrett förslagen, skriver i en rapport om riskerna i förändrade viktkrav: 

”Det kan påverka trafiksäkerheten, eftersom yrkesförarkompetens är en utbildning som ger kunskaper som en lastbilsförare behöver ha av miljö- och trafiksäkerhetsskäl. Förare med behörighet B saknar vanligtvis denna kunskap, eftersom de inte omfattas av sådana krav.”

Utan färdskrivare upp till 7,5 ton

Samtidigt gör regeringen en förordningsförändring som innebär att kör- och vilotidsreglerna samt att kravet på färdskrivare slopas för fordon upp till 7,5 ton som drivs av el, naturgas eller flytande gas om de rör sig inom en radie av 100 km från platsen där fordonet är stationerat. I stället kommer vägarbetstidslagen eller kollektivavtalens regler om arbetstid och rast att gälla. Här gör Transportstyrelsen ingen analys av hur det kan påverka arbetsvillkoren, myndigheten skriver: ”Det är dock svårt att kvantifiera det föreslagna undantagets trafiksäkerhets-, klimat- och miljömässiga effekter, eftersom vi inte vet hur stort intresset är och inte heller vilka transporter som kommer att ersättas.” 

Lars Mikaelsson är förvånad över regelförändringen och hade önskat en rejäl analys av hur det kan komma att påverka trafiksäkerheten på sikt. 

– Det här förslaget gör att våra medlemmar som vill ha ordning och reda i branschen inte får det. Utan färdskrivare blir det mycket svårare för polisen och Transportstyrelsen kontrollera. Kör- och vilotidsreglerna finns väl för att trafiksäkerhetens skull? Då förstår jag inte varför de inte behövs bara för att fordonen går på el. När fordon drivs med gas eller flytande gas borde det vara än viktigare att den som kör är utvilad och skärpt i trafiken för trafiksäkerhetens skull, säger Lars Mikaelsson. 

Ändringarna börjar gälla från den 1 juli 2024. 

Vi har kontaktat infrastrukturminister Andreas Carlsons pressekreterare vid ett flertal tillfällen för att ställa frågor. De har valt att inte återkomma.   

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik:
    16 augusti, 2024

    Totalt vansinne att avskaffa krav på elektronisk färdskrivare. Tvärt om borde färdskrivare rekomenderas i alla yrkesfordon oavsett vikt och vara krav i alla yrkesfordon som har det idag plus alla fordon i färdtjänst och budtrafik.
    Dessutom bör upphandlaren av färdtjänst överta fullt arbetsmiljö och trafiksäkerhetsansvar från taxiåkerierna.

Lästips:

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.