Färdtjänst: Ännu ett Tuwa-bolag i konkurs
Nyckel Färdtjänst AB i Nyköping, en underentreprenör åt Tuwa Specialtransport, har gått i konkurs och ett 30-tal chaufförer förlorat jobbet. Det är den femte konkursen på fem år bland Tuwas underentreprenörer.
Förra året började Nyckel AB köra sjuktransporter och färdtjänst åt Tuwa i Nyköping. Enligt Ibrahim Mohamed, en av firmatecknarna i Nyckel AB, började problemen redan efter några veckor.
– De drog av pengar från våra fakturor hela tiden, ibland flera hundra tusen per månad. Det var garagehyra och el som skulle betalas per kvartal, men de drog av för det varje månad. Eller så bara fattades det pengar utan förklaring. När vi klagade fick vi hela tiden höra att det skulle justeras nästa månad, men felen rättades aldrig till, säger Ibrahim Mohamed.
Samtidigt har Nyckel hyrt fordon av Tuwa, ett tiotal personbilar och lika många färdtjänstbussar. Hyran låg – enligt Ibrahim Mohamed – på mellan 17 000 och 23 000 kronor per fordon och månad, beroende på fordonstyp.
– Det ingick i kontraktet att vi hade underhållsansvar för bilarna, alltså att vi skulle stå för lättare service. Men vi fick betala även för motorhaverier och andra större utgifter, säger Ibrahim Mohamed.
En bil blev stående i flera månader på grund av tekniska fel. Då fick Nyckel hyra en annan bil av Tuwa. Men enligt Ibrahim Mohamed måste man samtidigt fortsätta betala hyra för den trasiga bilen, som bara stod i garaget.
I mitten av november sade Tuwa upp avtalet med Nyckel.
– Det kom helt utan förvarning. Vi skulle sluta köra med omedelbar verkan och de skulle ersätta oss med ett annat bolag. Men de kan inte bara säga upp oss så här, det är avtalsbrott, säger Ibrahim Mohamed.
Dagen efter försattes Nyckel Färdtjänst i konkurs. De cirka 30 anställda chaufförerna fick lämna in bilarna och sluta på dagen.
– Vi har inga pengar, vi kan inte betala löner eller fakturor. Nu är det en konkursförvaltare som sköter bolaget, och vi har visat honom papper på att vi har nästan 2,5 miljoner kronor att fordra från Tuwa. Nu ligger fortsättningen i förvaltarens händer, säger Ibrahim Mohamed.
Kjell Arbestål, ombudsman på Transport avdelning 7 i Nyköping, har haft möte med chaufförerna som fått sluta på Nyckel Färdtjänst. Han kan meddela att ungefär hälften av dem fått anställning i det bolag som tar över uppdraget.
– Så det är omkring tolv man som blir arbetslösa. Vi kommer att se till så de får omställningsstöd, säger Kjell Arbestål.
Han menar att det i grund och botten är Tuwa som orsakat Nyckels problem genom att ta ut överhyror för sina fordon.
– Det är Tuwa som äger avtalet, bilarna och trafiktillstånden. När de tar in folk för att köra åt dem så fungerar det egentligen som ett bemanningsbolag, men ändå tar de hyra för bilarna. Jag har aldrig hört talas om något annat färdtjänstbolag som gör på det viset, säger Kjell Arbestål.
Som Transportarbetaren skrivit om tidigare, har minst fyra av Tuwas underentreprenörer gått i konkurs under de senaste fem åren. Enligt Kjell Arbestål berodde åtminstone tre av konkurserna på att Tuwa systematiskt lagt underbud i upphandlingar, och sedan tjänat in pengarna på att låta underentreprenörerna hyra bilar till överpris.
Tuwas personalchef och talesman Johan Lindberg hävdar, att Tuwa var i sin fulla rätt att säga upp avtalet med Nyckel AB.
– De kunde tyvärr inte hålla den kvalitet vi avtalat om, säger han.
Hur yttrade sig det?
– Det kom kraftiga klagomål från beställarna – Samres, kommun och landsting. Det var främst kundklagomål i grund och botten.
Hur vill du bemöta uppgifterna om att ni drog av pengar från deras fakturor utan giltigt skäl?
– Jag känner inte igen några sådana diskussioner. I våra avtal har vi utbetalning näst sista bankdagen i varje månad, och ofta har vi betalat en avgift för att kunna frigöra pengarna tidigare. Men ibland har vi inte haft möjlighet att göra så, och det kanske är där det uppstått missnöje med utbetalningarna.
Ni ska ha dragit kvartalsavgift för el och garagehyra varje månad?
– De stod själva på hyreskontraktet och betalade till en fastighetsägare. Vi har inte haft med det att göra.
Är det rimligt att ta mellan 17 000 och 23 000 kronor per månad i fordonshyra?
– Jag kan inte kommentera några summor. Men det handlar inte om att hyra ett fordon, utan om att hyra en del av ett uppdrag. Och då varierar priset beroende på hur omfattande uppdraget är, säger Johan Lindberg.
Under hösten har Tuwa även varit i blåsväder i Eskilstuna, där kommunen öppet på sin hemsida kritiserade bolaget. Förseningar, personalbrist och bilar utan korrekt utrustning fick kommunen att varna om uppsägning av avtalet.
– Efter samråd med både Tuwa och deras underentreprenörer har det blivit bättring. Det finns fortfarande några frågeställningar kvar, men vi för en löpande dialog med dem och läget ser betydligt bättre ut i dag, säger Mats Hällnäs, chef på trafikavdelningen i Eskilstuna kommun.
För två år sedan förlorade Tuwa ett stort färdtjänstuppdrag i Gävleborg. Enligt beställaren, X-Trafik, hade Tuwa inte lyckats tillhandahålla lika många fordon som de utlovat när kontraktet skrevs på. Tuwa har stämt X-Trafik för avtalsbrott, i en tvist som ännu inte är avgjord.
Och nyligen rapporterade Transportarbetaren att Tuwa förlorat sitt uppdrag om färdtjänst på Gotland, innan de ens hunnit börja köra. Tuwa vann upphandlingen i våras, men lyckades aldrig redovisa någon hållbar uppstartsplan eller visa att de hade tillräckligt med fordon. Beställaren Samres sade därför upp kontraktet.