Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp
Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.
Företagen K-holm vård o omsorg samt Taxi 201 201 har kört samhällsresor i Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg och Lidköping sedan juni förra året. Den 21 december klockan sex på morgonen upphör avtalet med Västtrafik, uppsagt i förtid.
– Vi var oroliga redan när vi gjorde upphandlingen, medger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.
Oron grundade sig bland annat i att företag drivna av Sultan Salimovic tidigare blivit av med uppdrag för kollektivtrafiken i Sörmland. Företag har gått i konkurs, företagaren själv har dömts till fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott och för att ha försvårat Skatteverkets kontroller. Sultan Salimovic har näringsförbud.
Företagen som under ytterligare några veckor har cirka 30 bilar som kör färdtjänst och sjukresor på västkusten ägs i stället av Usnija Salimovic, gift med Sultan Salimovic.
– Vi kände till hela Sörmlandsresan och våra jurister tittade ordentligt på företagen, säger Mikael Olsson.
Anbuden från de två företagen som Usnija Salimovic driver uppfyllde då kraven. Mikael Olsson berättar att Västtrafik gör återkommande kontroller av de företag som har upphandlats. Och att det i de två taxibolagen har avslöjats så stora summor i obetalda skatter och arbetsgivaravgifter att avtalet har sagts upp.
– Det handlar om över en halv miljon kronor och det handlar om i år, säger han och tillägger att det finns ett antal företag som har ”förbättringspotential”.
I båda företagens årsredovisningar för 2018 påpekar den auktoriserade revisorn att skatt, sociala avgifter och mervärdesskatt vid flera tillfällen inte har betalats i rätt tid.
För Västtrafiks räkning innebär detta att ett eller flera nya företag måste ta över trafiken. En direktupphandling, som ska gå snabbt, har startats. Processen är dock överklagad av de Salimovicägda bolagen.
– Våra resenärer ska inte drabbas, säger Mikael Olsson väl medveten om att färdtjänstintensiva jul- och nyårshelger närmar sig.
Västtrafik räknar med att andra bolag tillfälligt ska kunna öka sin trafik om upphandlingen inte hinner bli klar.
Om företagen får rekonstruktion beviljad av tingsrätten kan anställda chaufförer få statlig lönegaranti för löner som arbetsgivaren inte betalar. Företagsrekonstruktion är ett alternativ för till att gå i konkurs för företag som har ekonomiska problem men på sikt kan överleva.
Transportarbetaren har sökt Usnija Salimovic för en kommentar.