Färdtjänstbolaget Tuwa i miljontvist
Just nu pågår en tvist om två miljoner kronor mellan Tuwa och deras gamla underentreprenör Nyckel färdtjänst, som försattes i konkurs i november förra året. Tuwa ska enligt konkursförvaltaren ha underlåtit att betala ersättningar till Nykel färdtjänst för resor betalda med kort. Tuwa bestrider kravet.
Färdtjänstbolaget Tuwa uppmärksammades upprepade gånger under förra året för att ställa orimligt höga krav på sina underentreprenörer. Kraven har lett till att flera av dem försatts i konkurs, nu senast Nyckel färdtjänst, och på så sätt även bidragit till stora problem i färdtjänsten i Södermanland.
Tuwa hyr ut sina egna fordon till underentreprenören och hanterar de pengar som kommer in via kortbetalning. Företaget gör avdrag för olika administrativa avgifter, hyror och dylikt, för att sedan betala sin underentreprenör vad som återstår av kortintäkterna.
I samband med konkursen av Nyckel färdtjänst har det gjorts en genomgång av företagets tillgångar och ekonomi. Konkursförvaltare Ulf Norin har funnit att Tuwa hållit inne kortintäkter och ersättningar från kommuner och landsting för två miljoner kronor, pengarna som skulle ha betalats ut till Nyckel färdtjänst. Ulf Norin har nu riktat en fordran mot Tuwa, som företaget bestrider.
Tuwa hävdar att Nyckeln färdtjänst har en skuld som överstiger två miljoner med 143 400 kronor och att det därför är Nyckeln färdtjänst som ska betala. Tuwa påstår att det handlar om misskötta bilar som kräver reparationer och ett garage som behövt saneras.
Ulf Norin har vidarebefordrat Tuwas motkrav till ansvariga på Nyckeln färdtjänst för att de ska kunna kommentera de olika posterna. Just nu inväntar han svar, vilket krävs för att komma vidare i ärendet, men utifrån vad han sett hittills verkar Tuwas krav orimligt.
– Det ser ut som de tittat på Nyckeln färdtjänst krav och sedan ställt upp poster på påstådda motkrav. Summorna verkar vara mer eller mindre tagna ur luften och siffrorna tillyxade för att det samlade beloppet ska överstiga huvudkravet.
– Det saknas dessutom underlag och hade det varit faktiska siffror hade de antagligen inte slutat på tre nollor, säger Ulf Norin.
Johan Lindberg på Tuwa förklarar att siffrorna ser ut som de gör på grund av att alla reparationskostnader inte är fastställda ännu. Han säger också att det kommer finnas dokumentation av alla utgifter.
– Vi har gjort en uppställning av de kostnader vi har haft, men det är korrekt att en del summor är uppskattning. De kan komma att justeras i efterhand, om det är nödvändigt, säger han.