Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

– Vi hade ett givande möte i går. Nu jobbar Arbetsmiljöverket vidare med ärendet, berättar Jonathan Zidén, skyddsombud på ett taxiåkeri i Östersund.

Hans anmälan om arbetsmiljöproblemet gäller detta åkeri där förarna är anställda. Men själva problemet finns någon helt annanstans, nämligen på ett sjukhem som en färdtjänstkund regelbundet ska köras till.

I anmälan till Arbetsmiljöverket framgår att två chaufförer har hjälpts åt att bära kunden i trapporna. Detta medför stora risker, skriver skyddsombudet och refererar till en olycka som har inträffat: En chaufför halkade och tappade kunden. Chauffören slog i huvudet och skadade benet, kunden fick smärtor i ryggen.

Det är olika chaufförer som har haft uppdraget. ”Bärhjälpstjänst” ingår i deras avtal, men det har tidigare handlat om enstaka trappsteg. Inte upp och ner ett våningsplan flera gånger i veckan.

– Vi ser två lösningar på problemet, säger Charina Nordwall, regionalt skyddsombud för Transport som också har kopplats in i ärendet:

– Sjukhemmet borde se till att hissen blir lagad. Eller så kan de byta till en lokal i gatuplanet för kundens besök.

På Arbetsmiljöverket hanteras ärendet av Christer Brink:

– Själva bärningen ingår inte i uppdraget just nu, konstaterar han. Men vi ska titta på det som har hänt och har kontakt med chaufförernas arbetsgivare.

Nu gäller det att hänga med:

Taxiförarna jobbar på ett åkeri. Åkeriet är anslutet till en taxiväxel. Taxiväxeln har kontrakt med kollektivtrafikmyndigheten om att köra färdtjänstresor. I det aktuella fallet går resorna till ett sjukhem – som har en trasig hiss.

Christer Brink konstaterar att många parter är inblandade i fallet. Men att Arbetsmiljöverket bara kan driva chaufförernas arbetsmiljöproblem med åkeriet.

– Fast jag och en kollega ska besöka sjukhemmet i ett annat ärende, och då ska vi ta upp frågan om hissen också.

Transportarbetaren har inte lyckats nå någon ansvarig på sjukhemmet. Hos själva beställaren av färdtjänstresor, Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland, svarar däremot den häpna trafikchefen Erik Hedlund:

– Det där låter ju helt absurt. Men vi har inte hört något om saken, och arbetsmiljöfrågan ligger hos åkeriet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Börje Göransson:
    30 november, 2018

    Beställare är i första hand vårdhemmet/Upphandlande myndighet, och inte den som utför kör uppdraget.Problemet är därför ingen annan än första instans.I de flesta fall Landstingen som gör upphandlingarna.
    Börje

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.