Close
Jan-Owe Larsson (M), trafiknämndens ordförande, tar emot protestlistor från färdtjänstförare – överlämnar gör Transports Mats L Andersson och Viktor Petrov.
Close

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

(UPPDATERAD 2024-10-25)

Många färdtjänstförare upplever att situationen med ett redan stressigt arbete blivit ohållbar sedan regionens trafikbolag, Östgötatrafiken, i våras införde ett nytt bokningssystem för anropsstyrd trafik; färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar bland annat.

Orealistiska körtider, lunchrast vid klockan 9, bristande planering. Kritiken mot det nya systemet har varit kraftig.

Färdtjänstförarna i länet kräver nu att Östgötatrafiken tar sitt ansvar: Förbättrar arbetsmiljön för förarna och servicen till kunderna genom tydligare planering och ledning.

”Vi upplever dagligen stora problem som påverkar både vår arbetsmiljö och den service vi vill erbjuda våra kunder” heter det i färdtjänstförarnas brev med krav som lämnats över till politikerna i regionen.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om problemen med pressade körscheman systemet orsakat, både för dem som kör och för dem som är beroende av transport.

– Varje gång vi talat med Östgötatrafiken så har de talat om uppdateringar som ska göras, och vissa förbättringar har det blivit. De värsta avarterna har försvunnit med körtider. Men överlag fungerar det fortfarande inte och vi kommer ingen vart, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transports avdelning 4 Östergötland.

Tidigare hade färdtjänstförarna schemalagda raster, men det är inte något Östgötatrafiken kan tänka sig att återgå till. Däremot får förarna – efter protester – nu vid arbetspassets början veta när dagens långrast ligger. Men det kan alltså innebära att den som börjar klockan 6 får rast lunchrast redan klockan 9.

– Det är först nu vi lyfter frågan till politikerna, säger Mats L Andersson.

Transports ombudsman lämnade på onsdagsmorgonen över protestlistorna till trafik- och samhällsplaneringsnämndens ordförande Jan-Owe Larsson (M).

Svenska Transportarbetareförbundet kräver att arbetsmiljökraven förstärks i upphandling av färdtjänst. På onsdagen uttalade LO-distriktet Mellansverige sitt stöd för Linköpingsavdelningens krav på Region Östergötland:

  • Realistiska tidsscheman, utformade så att chaufförerna kan utföra sina arbetsuppgifter utan att känna sig stressade eller pressade.
  • Effektiv planering: Arbetsfördelningen måste bli mer rättvis och resurserna utnyttjas på ett bättre sätt.
  • Tillräckliga raster: Chaufförerna måste få ta de raster de behöver, både för sin egen hälsa och för att kunna utföra sitt arbete på ett säkert sätt.
  • Uppföljning och förbättringar: Östgötatrafiken måste systematiskt följa upp hur arbetsmiljön ser ut och vidta åtgärder för att åtgärda brister.

I LO-distriktets stöduttalande heter det bland annat att ”Det är inte försvarbart att fortsätta acceptera att människor som utför en viktig samhällsfunktion utsätts för dåliga arbetsvillkor. Transport ställer krav men räcker samtidigt ut handen för att överlämna denna protestlista.”.

Och ordförande i regionens trafiknämnd, Jan-Owe Larsson, väljer att se listorna med över 200 namnunderskrifter just som en utsträckt hand – inte protestlistor.

– Jag ser det som en utsträckt hand för att vi ska komma till rätta med det som inte fungerar, säger Jan-Owe Larsson, till tidningen Folkbladet.

Jan-Owe Larsson lovar också att frågan kommer att tas upp när trafik- och samhällsplaneringsnämnden har sammanträde, vilket är tisdag den 15 oktober.

Missnöje i tre regioner

Västernorrland

Det nya trafikledningssystemet, Alfa, ledde till en tvist mellan trafikföretag och regionens kollektivtrafikmyndighet Din Tur om hur resor fördelas. Något som lett till förseningar med stora viten om följd. Båda parter vände sig till domstol. Din Tur vann den juridiska striden: Taxiföretagen ska använda det nya systemet enligt förlikningen.

Gävleborg

Trafikbolaget i länet, X-trafik, införde ett nytt boknings- och planeringssystem för anropsstyrd trafik i maj.

Såväl förare som åkare och fack har varit kritiska mot hur det fungerat i praktiken: orealistiska körtider, förseningar och ofrivilliga matraster i skogen.

I slutet av augusti anordnade Transports avdelningar i Gävle och Hälsingland ett branschmöte om den samhällsbetalda trafiken, något av en start för arbetet med krav på bland annat kontroll av vinnande ”lågprisbolag”.

Jönköpings län

Införde ett nytt bokningssystem efter sommaren. En färdtjänstförare som Transportarbetaren talat med säger att den första månaden ”var rent kaos”. Färdtjänstföraren, som vill vara anonym, säger att körtiderna för honom och kollegorna ibland varit helt galna och så tajta att de inte hinner gå på toaletten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Borgström:
    12 oktober, 2024

    Vi har det exakt likadant nere i Jönköpingslän när vi kör Serviceresor också. Det är totalt kaos varje dag och vi chaufförer är riktigt förbannad på detta skit system som vårat Beställningscenral har skaffat. Men dom gör inget för att rätta till systemet och då är det vi chaufförer som får allt skit. Är det så att våran Beställnings central lägger på en körning på oss, och det är dålig tid på att köra så man inte hinner med. Då lägger dom böter till företaget för att chauffören inte hinner med. Men det är Beställnings centralens fel men det är chauffören som får böterna. Det är för jäkligt.

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.