Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker
Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.
(UPPDATERAD 2024-10-25)
Många färdtjänstförare upplever att situationen med ett redan stressigt arbete blivit ohållbar sedan regionens trafikbolag, Östgötatrafiken, i våras införde ett nytt bokningssystem för anropsstyrd trafik; färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar bland annat.
Orealistiska körtider, lunchrast vid klockan 9, bristande planering. Kritiken mot det nya systemet har varit kraftig.
Färdtjänstförarna i länet kräver nu att Östgötatrafiken tar sitt ansvar: Förbättrar arbetsmiljön för förarna och servicen till kunderna genom tydligare planering och ledning.
”Vi upplever dagligen stora problem som påverkar både vår arbetsmiljö och den service vi vill erbjuda våra kunder” heter det i färdtjänstförarnas brev med krav som lämnats över till politikerna i regionen.
Transportarbetaren har tidigare skrivit om problemen med pressade körscheman systemet orsakat, både för dem som kör och för dem som är beroende av transport.
– Varje gång vi talat med Östgötatrafiken så har de talat om uppdateringar som ska göras, och vissa förbättringar har det blivit. De värsta avarterna har försvunnit med körtider. Men överlag fungerar det fortfarande inte och vi kommer ingen vart, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transports avdelning 4 Östergötland.
Tidigare hade färdtjänstförarna schemalagda raster, men det är inte något Östgötatrafiken kan tänka sig att återgå till. Däremot får förarna – efter protester – nu vid arbetspassets början veta när dagens långrast ligger. Men det kan alltså innebära att den som börjar klockan 6 får rast lunchrast redan klockan 9.
– Det är först nu vi lyfter frågan till politikerna, säger Mats L Andersson.
Transports ombudsman lämnade på onsdagsmorgonen över protestlistorna till trafik- och samhällsplaneringsnämndens ordförande Jan-Owe Larsson (M).
Svenska Transportarbetareförbundet kräver att arbetsmiljökraven förstärks i upphandling av färdtjänst. På onsdagen uttalade LO-distriktet Mellansverige sitt stöd för Linköpingsavdelningens krav på Region Östergötland:
- Realistiska tidsscheman, utformade så att chaufförerna kan utföra sina arbetsuppgifter utan att känna sig stressade eller pressade.
- Effektiv planering: Arbetsfördelningen måste bli mer rättvis och resurserna utnyttjas på ett bättre sätt.
- Tillräckliga raster: Chaufförerna måste få ta de raster de behöver, både för sin egen hälsa och för att kunna utföra sitt arbete på ett säkert sätt.
- Uppföljning och förbättringar: Östgötatrafiken måste systematiskt följa upp hur arbetsmiljön ser ut och vidta åtgärder för att åtgärda brister.
I LO-distriktets stöduttalande heter det bland annat att ”Det är inte försvarbart att fortsätta acceptera att människor som utför en viktig samhällsfunktion utsätts för dåliga arbetsvillkor. Transport ställer krav men räcker samtidigt ut handen för att överlämna denna protestlista.”.
Och ordförande i regionens trafiknämnd, Jan-Owe Larsson, väljer att se listorna med över 200 namnunderskrifter just som en utsträckt hand – inte protestlistor.
– Jag ser det som en utsträckt hand för att vi ska komma till rätta med det som inte fungerar, säger Jan-Owe Larsson, till tidningen Folkbladet.
Jan-Owe Larsson lovar också att frågan kommer att tas upp när trafik- och samhällsplaneringsnämnden har sammanträde, vilket är tisdag den 15 oktober.