Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard
Close
Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard anser att färdtjänstförare borde ha minst 28 000 kronor som slutlön.
Close
Avtalsrörelsen

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

– Ett litet. Men vi är absolut inte nöjda. Situationen i branschen blir bara värre och värre, säger Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard samstämmigt.

Transportarbetaren träffar Sven-Erik och Jens i Eksjö. Lena Axelsson, som också är fackligt aktiv i avdelningens taxisektion, finns med via mobiltelefonen.

Alla tre är bekymrade inför de kommande avtalsförhandlingarna. De tycker inte att Transport satsat tillräckligt mycket på taxiförarna under tidigare avtalsrörelser.

– Vi upplever nästan att det finns ett motstånd mot att driva färdtjänstfrågor. Att köra samhällsbetald trafik är något helt annat än vanlig taxi, säger Sven-Åke Österberg. Han ingår i den fackliga delegation som ska förhandla med arbetsgivarna i vår.

Jätteproblem

Alla tre som intervjuas är medvetna om att den låga fackliga organisationsgraden i taxi är ett jätteproblem för Transport. All facklig kamp och styrka bygger på att det finns medlemmar. Medlemmar som i slutänden ställer upp – om förbundet tvingas varsla om stridsåtgärder.

I avtalsförhandlingarna 2017 vann Transport en delseger som förbättrade villkoren för dem som kör upphandlade resor. Men de fackligt aktiva förarna i Jönköping vill ändå ha ett eget avtal för färdtjänst, sjukresor och skolskjuts. Ett avtal som är i paritet med bussavalet, minst.

– I dag är våra löner skamligt låga, säger Jens Östergaard.

De dåliga villkoren har skapat kaos i branschen, anser alla tre och radar upp exempel. Som havererade upphandlingar, stor personalomsättning, förare som är klart olämpliga för yrket, stress, hälsoproblem, dåligt trafikbeteende.

– Läget förvärras av beställningscentralerna, säger Lena Axelsson. Det är ofta för knappt om tid för körningarna och det leder till förseningar och ännu mera stress. Jag upplever det varje dag. Fler och fler förare går in i väggen.

– Jag frågar mig varför jag inte ger upp och slutar. Men, det är fortfarande ett fritt yrke och jag träffar så många trevliga människor.

Minst 28 000

Jens, Sven-Åke och Lena anser att färdtjänstförare borde ha åtminstone 28 000 kronor som slutlön. Och gärna kompetenstillägg till dem som exempelvis kör trappklättrare.

Branschen måste också ställa högre krav på åkare och förare, bland annat när det gäller utbildning, servicetänkande och språkkunskaper, anser de.

– I dag får vi in chaufförer som inte vet hur man kopplar fast en rullstol. Det är inte hållbart. Alla parter – fack, arbetsgivare, brukarorganisationer, myndigheter – måste hjälpas åt att sanera branschen, anser Sven-Åke Österberg.

Transport har ett stort ansvar i de kommande avtalsförhandlingarna, poängterar alla tre. Sven-Åke säger:

– Händer inget avgörande den här gången, vet jag inte om jag orkar fortsätta jobba fackligt. Det är elfte timmen nu.

 

Läs mer!

Taxi – en sjuk bransch

”Procentlönen måste bort!”

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per eric Iarsson:
    31 maj, 2020

    Strejka
    Så kanske andra liknande yrken sympatistrejkar

  2. Per eric Iarsson:
    30 maj, 2020

    Säg till statsminister att han ska förbjuda ackordslöner I trafiken

  3. Jan:
    3 februari, 2020

    Märkligt system när taxichaufförers lön blir lägre vid avtalspriser t.ex färdtjänst. Procentlönen borde i rimlighetens namn beräknas på ordinarie pris.
    Vad skulle en expedit på H&M säga om de fick lägre lön när butiken har REA?
    Jag håller med - det verkar sjukt

  4. Per eric Iarsson:
    1 februari, 2020

    Förbjud ackordet

Lästips:

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.