Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Folkhälsomyndigheten ändrade i går sina rekommendationer kring transport av covid-19-sjuka patienter och personer med misstänkt coronasmitta. Fram till förra veckan skulle transporterna uttryckligen inte ske med taxi eller kommunala transportmedel. Då var det ambulans som gällde.

Från i går ska ”lokala rutiner” styra. Patienten/resenären ska förses med engångsnäsdukar och uppmanas att hosta i en näsduk.

Gustaf Järsberg
Gustaf Järsberg. Foto: Jan Lindkvist

– Det är givetvis inte vår hållning att transporter med misstänkta eller konstaterade fall av covid-19 ska gå till på det sättet. Vi måste säkerställa våra medlemmars hälsa, säger Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport.

Han förutspår och befarar att region efter region nu kommer att fatta beslut om att sjuktransporter av coronasmittade ska ske i taxi. Han förmodar att bakgrunden till myndighetens ändrade rekommendation är att en del kommuner har upphandlat taxibolag för att sköta sjukresor, och inte längre har nog med ambulanstransporter.

Transportarbetaren har frågat Folkhälsomyndigheten om motivet till ändringen. Artikeln uppdateras så fort det kommer ett svar.

I Dalarna ställs frågan om coronatransporter på sin spets under de första veckorna i april. Transport kräver åtgärder och rutiner som ska skydda färdtjänstchaufförer från coronasmitta. Det handlar om riskgrupper, skyddsutrustning, hygien och samåkning. Det vill säga arbetsmiljöfrågor för förarna.

I fredags gjorde Joakim Hejenstedt, regionalt skyddsombud i Dalarna, och Peter Lindberg, chaufför och skyddsombud på Siljan buss, den så kallade 6:6a-anmälan. Sex olika taxibolag i länet fick kravlistan. Arbetsgivarna har till den 10 april på sig att svara. Om Transports skyddsombud inte är nöjda med svaret vänder de sig till Arbetsmiljöverket för att få saken prövad.

– Från början sa arbetsgivaren att varje chaufför skulle ta kontakt för rådgivning, berättar Peter Lindberg. Sedan kom nya direktiv och arbetsgivaren tyckte att vi skulle köra coronapatienter utan skyddsutrustning.

Vi frågar regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt hur chaufförer kan agera under de två veckor som arbetsgivarna har på sig att svara på kraven från Transport.

– Jag skulle inte riskera mitt liv och min hälsa, svarar han. Vår rekommendation är att inte köra om man känner att den egna hälsan riskeras. Det är få arbetsgivare som har kontroll över vilka anställda som är i någon riskgrupp.

Transportarbetaren har utan resultat sökt ansvariga för upphandlingen av färdtjänst och sjukresor på Region Dalarna. På Siljan buss, ett av företagen som fått en 6:6a-anmälan, svarar Mats Pettersson, taxiansvarig:

– Vi tar oron på fullaste allvar och ska svara senast den 10 april. Det är samhället som ska leda oss i den här situationen, och ingen vet hur samhället ser ut då.

Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg konstaterar att de här arbetsmiljöproblemen inom färdtjänst och sjuktransporter förekommer även i andra delar av landet.

– Men skyddsombuden i Dalarna reagerade snabbt och kraftfullt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jouni:
    17 april, 2020

    Didi i Kina, Über liknande tjänst. Installerar skydd mellan förare och baksätet, desifinerar alla bilar dagligen och utrustar chaufförer med engångshandskar, alcogel.
    Väldigt få som åker Taxi i Kina just nu, de enda som har kunder är de Didi bilar som har just denna utrustning. Börjar installeras på många håll nu, bl a i Tyskland

  2. Zeke:
    15 april, 2020

    Situationen är extrem pga det rådande läget.
    Som taxiförare riskera man att transportera människor som bär på smittor, eller hälsotillstånd som kan påverka föraren, utan att bli informerad om risken.

  3. Kemal:
    2 april, 2020

    Taxi föraren är ingen doktor, det är bättre att kunder med Coronavirus åker hem med ambulans. Därför att taxiföraren kanske har också familj.

Lästips:

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.