Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Folkhälsomyndigheten ändrade i går sina rekommendationer kring transport av covid-19-sjuka patienter och personer med misstänkt coronasmitta. Fram till förra veckan skulle transporterna uttryckligen inte ske med taxi eller kommunala transportmedel. Då var det ambulans som gällde.

Från i går ska ”lokala rutiner” styra. Patienten/resenären ska förses med engångsnäsdukar och uppmanas att hosta i en näsduk.

Gustaf Järsberg
Gustaf Järsberg. Foto: Jan Lindkvist

– Det är givetvis inte vår hållning att transporter med misstänkta eller konstaterade fall av covid-19 ska gå till på det sättet. Vi måste säkerställa våra medlemmars hälsa, säger Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport.

Han förutspår och befarar att region efter region nu kommer att fatta beslut om att sjuktransporter av coronasmittade ska ske i taxi. Han förmodar att bakgrunden till myndighetens ändrade rekommendation är att en del kommuner har upphandlat taxibolag för att sköta sjukresor, och inte längre har nog med ambulanstransporter.

Transportarbetaren har frågat Folkhälsomyndigheten om motivet till ändringen. Artikeln uppdateras så fort det kommer ett svar.

I Dalarna ställs frågan om coronatransporter på sin spets under de första veckorna i april. Transport kräver åtgärder och rutiner som ska skydda färdtjänstchaufförer från coronasmitta. Det handlar om riskgrupper, skyddsutrustning, hygien och samåkning. Det vill säga arbetsmiljöfrågor för förarna.

I fredags gjorde Joakim Hejenstedt, regionalt skyddsombud i Dalarna, och Peter Lindberg, chaufför och skyddsombud på Siljan buss, den så kallade 6:6a-anmälan. Sex olika taxibolag i länet fick kravlistan. Arbetsgivarna har till den 10 april på sig att svara. Om Transports skyddsombud inte är nöjda med svaret vänder de sig till Arbetsmiljöverket för att få saken prövad.

– Från början sa arbetsgivaren att varje chaufför skulle ta kontakt för rådgivning, berättar Peter Lindberg. Sedan kom nya direktiv och arbetsgivaren tyckte att vi skulle köra coronapatienter utan skyddsutrustning.

Vi frågar regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt hur chaufförer kan agera under de två veckor som arbetsgivarna har på sig att svara på kraven från Transport.

– Jag skulle inte riskera mitt liv och min hälsa, svarar han. Vår rekommendation är att inte köra om man känner att den egna hälsan riskeras. Det är få arbetsgivare som har kontroll över vilka anställda som är i någon riskgrupp.

Transportarbetaren har utan resultat sökt ansvariga för upphandlingen av färdtjänst och sjukresor på Region Dalarna. På Siljan buss, ett av företagen som fått en 6:6a-anmälan, svarar Mats Pettersson, taxiansvarig:

– Vi tar oron på fullaste allvar och ska svara senast den 10 april. Det är samhället som ska leda oss i den här situationen, och ingen vet hur samhället ser ut då.

Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg konstaterar att de här arbetsmiljöproblemen inom färdtjänst och sjuktransporter förekommer även i andra delar av landet.

– Men skyddsombuden i Dalarna reagerade snabbt och kraftfullt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jouni:
    17 april, 2020

    Didi i Kina, Über liknande tjänst. Installerar skydd mellan förare och baksätet, desifinerar alla bilar dagligen och utrustar chaufförer med engångshandskar, alcogel.
    Väldigt få som åker Taxi i Kina just nu, de enda som har kunder är de Didi bilar som har just denna utrustning. Börjar installeras på många håll nu, bl a i Tyskland

  2. Zeke:
    15 april, 2020

    Situationen är extrem pga det rådande läget.
    Som taxiförare riskera man att transportera människor som bär på smittor, eller hälsotillstånd som kan påverka föraren, utan att bli informerad om risken.

  3. Kemal:
    2 april, 2020

    Taxi föraren är ingen doktor, det är bättre att kunder med Coronavirus åker hem med ambulans. Därför att taxiföraren kanske har också familj.

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.