Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Folkhälsomyndigheten ändrade i går sina rekommendationer kring transport av covid-19-sjuka patienter och personer med misstänkt coronasmitta. Fram till förra veckan skulle transporterna uttryckligen inte ske med taxi eller kommunala transportmedel. Då var det ambulans som gällde.

Från i går ska ”lokala rutiner” styra. Patienten/resenären ska förses med engångsnäsdukar och uppmanas att hosta i en näsduk.

Gustaf Järsberg
Gustaf Järsberg. Foto: Jan Lindkvist

– Det är givetvis inte vår hållning att transporter med misstänkta eller konstaterade fall av covid-19 ska gå till på det sättet. Vi måste säkerställa våra medlemmars hälsa, säger Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport.

Han förutspår och befarar att region efter region nu kommer att fatta beslut om att sjuktransporter av coronasmittade ska ske i taxi. Han förmodar att bakgrunden till myndighetens ändrade rekommendation är att en del kommuner har upphandlat taxibolag för att sköta sjukresor, och inte längre har nog med ambulanstransporter.

Transportarbetaren har frågat Folkhälsomyndigheten om motivet till ändringen. Artikeln uppdateras så fort det kommer ett svar.

I Dalarna ställs frågan om coronatransporter på sin spets under de första veckorna i april. Transport kräver åtgärder och rutiner som ska skydda färdtjänstchaufförer från coronasmitta. Det handlar om riskgrupper, skyddsutrustning, hygien och samåkning. Det vill säga arbetsmiljöfrågor för förarna.

I fredags gjorde Joakim Hejenstedt, regionalt skyddsombud i Dalarna, och Peter Lindberg, chaufför och skyddsombud på Siljan buss, den så kallade 6:6a-anmälan. Sex olika taxibolag i länet fick kravlistan. Arbetsgivarna har till den 10 april på sig att svara. Om Transports skyddsombud inte är nöjda med svaret vänder de sig till Arbetsmiljöverket för att få saken prövad.

– Från början sa arbetsgivaren att varje chaufför skulle ta kontakt för rådgivning, berättar Peter Lindberg. Sedan kom nya direktiv och arbetsgivaren tyckte att vi skulle köra coronapatienter utan skyddsutrustning.

Vi frågar regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt hur chaufförer kan agera under de två veckor som arbetsgivarna har på sig att svara på kraven från Transport.

– Jag skulle inte riskera mitt liv och min hälsa, svarar han. Vår rekommendation är att inte köra om man känner att den egna hälsan riskeras. Det är få arbetsgivare som har kontroll över vilka anställda som är i någon riskgrupp.

Transportarbetaren har utan resultat sökt ansvariga för upphandlingen av färdtjänst och sjukresor på Region Dalarna. På Siljan buss, ett av företagen som fått en 6:6a-anmälan, svarar Mats Pettersson, taxiansvarig:

– Vi tar oron på fullaste allvar och ska svara senast den 10 april. Det är samhället som ska leda oss i den här situationen, och ingen vet hur samhället ser ut då.

Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg konstaterar att de här arbetsmiljöproblemen inom färdtjänst och sjuktransporter förekommer även i andra delar av landet.

– Men skyddsombuden i Dalarna reagerade snabbt och kraftfullt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jouni:
    17 april, 2020

    Didi i Kina, Über liknande tjänst. Installerar skydd mellan förare och baksätet, desifinerar alla bilar dagligen och utrustar chaufförer med engångshandskar, alcogel.
    Väldigt få som åker Taxi i Kina just nu, de enda som har kunder är de Didi bilar som har just denna utrustning. Börjar installeras på många håll nu, bl a i Tyskland

  2. Zeke:
    15 april, 2020

    Situationen är extrem pga det rådande läget.
    Som taxiförare riskera man att transportera människor som bär på smittor, eller hälsotillstånd som kan påverka föraren, utan att bli informerad om risken.

  3. Kemal:
    2 april, 2020

    Taxi föraren är ingen doktor, det är bättre att kunder med Coronavirus åker hem med ambulans. Därför att taxiföraren kanske har också familj.

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.