”Färdtjänstförare måste få eget avtal”

Varför ska lager- och terminalarbetare klumpas ihop med åkerichaufförer? Det finns ingen logik i att färdtjänstförare går under taxiavtalet. Bägge grupperna behöver egna kollektivavtal. De åsikterna vädrades av många ombud under en intensiv kongressdebatt om avtalsfrågor.

Att frågan om avtal är het bevisar de sammanlagt 24 motioner, som landat på kongressens bord kring förhandlingar och kollektivavtal. Förslagen handlade i stora drag om hur man ska få fart på lokala förhandlingar, på de enskilda arbetsplatserna ute i landet. Tanken är att pressa upp löner och villkor – utöver överenskommelserna i de centrala avtalen.

I dag är löneglidningen, extra pengar utöver vad de centrala avtalen säger, generellt sett låg inom Transports yrkesgrupper. Transport är också ett av få förbund som fortfarande, inom de flesta avtal, vidhåller tarifflönesystem med likvärdiga lönehöjningar. Flertalet andra förbund har i stället gått över till individuell lönesättning.

Principen innebär att ingångslönen inom Transports avtalsområden är jämförelsevis hög, å andra sidan når transportarna snabbare upp i fast lön. En rad motioner andades missnöje över att kompetens, farliga uppdrag och många år i yrket ger dålig utdelning i lönekuvertet. De föreslog olika former av kompetenstillägg.

Kenneth Grampe, från flygavdelning 46, talade sig varm för tillägg i form av extra ersättning i procent, baserat på tarifflönen. Tilläggen ska inte ges efter chefernas huvud utan utgå från objektiv arbetsvärdering, ansåg han, och hänvisade till en redan utarbetad välfungerande modell.

Han fick stöd av unga avdelningskamraten, Robert Langholz, som eldade på om lokala förhandlingar och refererade till förra förbundsordföranden Clas Linder:

– Clas talade om att hitta nya vägar. Här har vi en!

Ytterligare motioner handlade om kompensation i form av kortare arbetstid och tidigare pensionsålder för nattarbetare. Gruppen riskerar både hälsa, sömn och socialt liv genom jobbet på obekväma tider, underströk motionärerna.

Från förbundets norra delar lyftes kritik mot att allt för få, som i dag sitter i delegationerna och förhandlar avtal, är yrkesverksamma och verkligen känner till arbetsvillkoren inom de olika branscherna. Två tredjedelar borde vara arbetare från fältet och inte anställda inom förbundet, ansåg man.

Frågan om begränsningsregler för inhyrning av arbetskraft virvlade åter upp kongressombudens känslor. Ska förbundet slåss för lagstiftning eller fortsätta jobba avtalsvägen, är frågan. Förbundsstyrelsens svar blev att Transport, vid senaste LO-kongressen, lyckades driva igenom ett eget förslag, om att LO ska jobba för lagstiftning och frågan är prioriterad i avtalsförhandlingarna.

Tre av motionerna kring avtal ledde till votering, men förbundsstyrelsens synpunkter vann till slut gehör bland majoriteten i kongresshallen.

Förbundsjurist Marcel Carlstedt poängterade att förbundsstyrelsen i allt väsentligt instämde i kraven och att ledningen i stort sett jobbar i den riktning som förslagsställarna vill. Därför tyckte han inte att församlingen skulle låta sig avskräckas av förbundsstyrelsens många avslag på motionerna. Carlstedt förklarade att förbundsstyrelsen har ansvar för förhandlingarna. Han ansåg det kontraproduktivt att ”bakbinda” de för varje avtal utsedda förhandlingsdelegationerna, med redan uppgjorda krav från kongressen.

– Delegationerna kan komma fram till att det inte alls är de kraven de vill driva. Man måste ha klart för sig att man är två parter vid en förhandling. Ställer man ett krav till arbetsgivaren får man vara beredd på att det kostar, exempelvis i utebliven lönehöjning, resonerade Marcel Carlstedt.

Förbundsstyrelsen krävde ett separat färdtjänstavtal i den senaste avtalsrundan om taxiavtalet, men arbetsgivarparten var inte intresserad, anförde Carlstedt.

Anita Storm från avdelning 20 Östra Småland presenterade sig som en ”äkta taxihäxa” och höll ett känslofyllt försvar för ett separat avtal. Hon talade om de många färdtjänstchaufförer som sliter hårt, men likväl inte ens kommer upp i garantilönen på 17 400 kronor, för att försörja sina familjer.

– Hur det ser ut vid upphandlingar av resor vet alla i dag, billigaste anbud vinner. Men frågan är: Accepterar du att vi kör din handikappade dotter, din gamla mamma och din handikappade vän på ackord?

Inlägget möttes av varma applåder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.