Färdtjänstförare rädda att somna vid ratten
Färdtjänst. En färdtjänstförare på omskrivna Nävertorp specialtransport i Nyköping slår larm. Bilarnas luftkonditionering fungerar inte. – Man ser hur de stackars gamla och sjuka lider i värmen, säger chauffören. Själv är han rädd att somna vid ratten.
För att hålla sig vaken dricker föraren massor av kaffe och energidrycker, berättar han. Vi kan kalla honom Assan. Han vill vara anonym, av rädsla för repressalier.
– Man blir så trött av värmen!
Något som även Arbetsmiljöverket varnar för i ett avsnitt om arbetsklimat på sin hemsida: ”Den bristande komforten kan öka risken för olyckor.”
Allmänt kan sägas att värme är påfrestande för kroppen och att mycket stark värme kan vara farligt. Värme sänker prestationsförmågan och arbetstakten, försämrar koncentrationen, uppmärksamheten och omdömet. Det kan medföra risker för andra, enligt Arbetsmiljöupplysningen (se fotnot).
Alla färdtjänstresenärer i Assans fordon klagar inte, men chauffören ser ändå på deras minspel att de inte mår bra. Han är rädd att vara en trafikfara: Tänk om han somnar vid ratten?
– Det handlar om trafiksäkerhet, poängterar Assan.
Enligt chauffören rör det sig om minst åtta fordon bland 20 på färdtjänstbolaget Nävertorp specialtransport, som har problem med luftkonditioneringen eller ingen alls.
– I en del fordon är ac:n helt slut, i andra funkar den i förar- men inte i passagerarsätet, och tvärtom.
Problemen inom färdtjänsten i Sörmland har gång på gång skildrats i Transportarbetaren och andra medier. Det har rört sig om skatteskulder och konkurser. Bilar som rullat, trots körförbud, och chaufförer som inte fått lön i tid på Nävertorp.
En ny upphandling av transporterna av gamla, sjuka och funktionshindrade gjordes nyligen. Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland gav uppdraget att köra färdtjänst i Nyköping och Flen till företaget K-holm vård och omsorg.
Det startades 2014 och drivs av Usnija Salimovic. Hon är gift med Sultan Saliimovic, som driver Nävertorp specialtransport där Assan jobbar. Upphandlingen har dock överklagats av en konkurrent och stannat av inför en rättslig prövning.
Ombudsman Kjell Arbestål på Transports avdelning i Södermanland suckar tungt när han får höra om den trasiga ac:n i färdtjänstbilarna. Just i kväll ska han träffa oroliga chaufförer som undrar hur det ska bli med jobben efter upphandlingen.
– Luftkonditioneringen ska självklart fungera såna här varma dagar! Jag ska prata med avdelningens regionala skyddsombud som just nu är upptagen på annat håll, säger Kjell Arbestål.
En möjlighet är att lägga skyddsstopp, men det är för tidigt att uttala sig om, förklarar han.
Men chaufförerna är plikttrogna – och rädda för straff från chefen?
– Ja, de tänker på brukarna. Tänk på er själva också, har jag sagt till dem. Men de talar om den ena personen som måste på dialys och den andra som ska till sjukhus… Kanske skulle det hända något om förarna hällde lite grus i maskineriet men de tänker inte så, säger Kjell Arbestål.
Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, pekar på arbetsgivarens huvudansvar för anställdas arbetsmiljö, som även omfattar klimatet. Miljeteig lyfter anställdas rätt att avbryta jobbet – om man upplever att arbetet är så farligt att det riskerar personalens liv och hälsa.
– Men då måste man genast underrätta arbetsgivaren. En arbetsmiljö där det är så varmt att chaufförer sitter och tuppar av vid ratten, av värmeslag, ska man självklart inte godta. Det tyder på att arbetsgivaren har allvarliga brister i sitt arbetsmiljöarbete, betonar Martin Miljeteig.
Katarina Olsson är verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet som anlitar Nävertorp specialtransport.
– Att bolaget använder bilar utan fungerande klimatsystem är förstås inte bra, varken ur arbetsmiljösynpunkt eller för resenärerna, säger hon.
Under gårdagen gjorde kollektivtrafikmyndigheten en fordonskontroll i Nyköping och då upptäcktes flera bilar utan fungerande luftkonditionering.
– Vi har nu påtalat för transportören att det behöver åtgärdas.
Om någon tidsgräns satts för detta känner Katarina Olsson inte till.
Det är inte första gången klagomål riktas mot Nävertorp specialtransport?
– Nej, men som jag förstått det var gårdagens kontroll inte föranledd av klagomål utan som en del i vår avtalsuppföljning.
Vet du om någon olycka inträffat på grund av trafikfarliga färdtjänstbilar?
– Nej, det gör jag inte, svarar Katarina Olsson.
Sultan Salimovic driver Nävertorp specialtransport. Han hävdar att han inte känner till att hans fordon stoppats med trasiga klimatsystem och hänvisar tillbaka till Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.
– Det får du prata med dem om.
Ytterligare frågor besvaras med:
– Jag har inget att säga, tyvärr.
Fotnot. Arbetsmiljöupplysningen ägs av Prevent, en ideell förening med Svenskt näringsliv, LO och PTK som ägare.