Färdtjänst i Sörmland.
Close
Många av färdtjänstbilarna i Sörmland har trasig luftkonditionering. Både chaufförer och resenärer lider, uppger förare som vill vara anonyma. Bilden är tagen i annat sammanhang och föraren är inte intervjuad.
Close

Färdtjänstförare rädda att somna vid ratten

Färdtjänst. En färdtjänstförare på omskrivna Nävertorp specialtransport i Nyköping slår larm. Bilarnas luftkonditionering fungerar inte. – Man ser hur de stackars gamla och sjuka lider i värmen, säger chauffören. Själv är han rädd att somna vid ratten.

För att hålla sig vaken dricker föraren massor av kaffe och energidrycker, berättar han. Vi kan kalla honom Assan. Han vill vara anonym, av rädsla för repressalier.

– Man blir så trött av värmen!

Något som även Arbetsmiljöverket varnar för i ett avsnitt om arbetsklimat på sin hemsida: ”Den bristande komforten kan öka risken för olyckor.”

Allmänt kan sägas att värme är påfrestande för kroppen och att mycket stark värme kan vara farligt. Värme sänker prestationsförmågan och arbetstakten, försämrar koncentrationen, uppmärksamheten och omdömet. Det kan medföra risker för andra, enligt Arbetsmiljöupplysningen (se fotnot).

Alla färdtjänstresenärer i Assans fordon klagar inte, men chauffören ser ändå på deras minspel att de inte mår bra. Han är rädd att vara en trafikfara: Tänk om han somnar vid ratten?

– Det handlar om trafiksäkerhet, poängterar Assan.

Enligt chauffören rör det sig om minst åtta fordon bland 20 på färdtjänstbolaget Nävertorp specialtransport, som har problem med luftkonditioneringen eller ingen alls.

– I en del fordon är ac:n helt slut, i andra funkar den i förar- men inte i passagerarsätet, och tvärtom.

Problemen inom färdtjänsten i Sörmland har gång på gång skildrats i Transportarbetaren och andra medier. Det har rört sig om skatteskulder och konkurser. Bilar som rullat, trots körförbud, och chaufförer som inte fått lön i tid på Nävertorp.

En ny upphandling av transporterna av gamla, sjuka och funktionshindrade gjordes nyligen. Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland gav uppdraget att köra färdtjänst i Nyköping och Flen till företaget K-holm vård och omsorg.

Det startades 2014 och drivs av Usnija Salimovic. Hon är gift med Sultan Saliimovic, som driver Nävertorp specialtransport där Assan jobbar. Upphandlingen har dock överklagats av en konkurrent och stannat av inför en rättslig prövning.

Ombudsman Kjell Arbestål på Transports avdelning i Södermanland suckar tungt när han får höra om den trasiga ac:n i färdtjänstbilarna. Just i kväll ska han träffa oroliga chaufförer som undrar hur det ska bli med jobben efter upphandlingen.

– Luftkonditioneringen ska självklart fungera såna här varma dagar! Jag ska prata med avdelningens regionala skyddsombud som just nu är upptagen på annat håll, säger Kjell Arbestål.

En möjlighet är att lägga skyddsstopp, men det är för tidigt att uttala sig om, förklarar han.

Men chaufförerna är plikttrogna – och rädda för straff från chefen?

– Ja, de tänker på brukarna. Tänk på er själva också, har jag sagt till dem. Men de talar om den ena personen som måste på dialys och den andra som ska till sjukhus… Kanske skulle det hända något om förarna hällde lite grus i maskineriet men de tänker inte så, säger Kjell Arbestål.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, pekar på arbetsgivarens huvudansvar för anställdas arbetsmiljö, som även omfattar klimatet. Miljeteig lyfter anställdas rätt att avbryta jobbet – om man upplever att arbetet är så farligt att det riskerar personalens liv och hälsa.

– Men då måste man genast underrätta arbetsgivaren. En arbetsmiljö där det är så varmt att chaufförer sitter och tuppar av vid ratten, av värmeslag, ska man självklart inte godta. Det tyder på att arbetsgivaren har allvarliga brister i sitt arbetsmiljöarbete, betonar Martin Miljeteig.

Katarina Olsson är verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet som anlitar Nävertorp specialtransport.

– Att bolaget använder bilar utan fungerande klimatsystem är förstås inte bra, varken ur arbetsmiljösynpunkt eller för resenärerna, säger hon.

Under gårdagen gjorde kollektivtrafikmyndigheten en fordonskontroll i Nyköping och då upptäcktes flera bilar utan fungerande luftkonditionering.

– Vi har nu påtalat för transportören att det behöver åtgärdas.

Om någon tidsgräns satts för detta känner Katarina Olsson inte till.

Det är inte första gången klagomål riktas mot Nävertorp specialtransport?

– Nej, men som jag förstått det var gårdagens kontroll inte föranledd av klagomål utan som en del i vår avtalsuppföljning.

Vet du om någon olycka inträffat på grund av trafikfarliga färdtjänstbilar?

– Nej, det gör jag inte, svarar Katarina Olsson.

Sultan Salimovic driver Nävertorp specialtransport. Han hävdar att han inte känner till att hans fordon stoppats med trasiga klimatsystem och hänvisar tillbaka till Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

– Det får du prata med dem om.

Ytterligare frågor besvaras med:

– Jag har inget att säga, tyvärr.

 

Fotnot. Arbetsmiljöupplysningen ägs av Prevent, en ideell förening med Svenskt näringsliv, LO och PTK som ägare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.