Färdtjänst i Sörmland.
Close
Många av färdtjänstbilarna i Sörmland har trasig luftkonditionering. Både chaufförer och resenärer lider, uppger förare som vill vara anonyma. Bilden är tagen i annat sammanhang och föraren är inte intervjuad.
Close

Färdtjänstförare rädda att somna vid ratten

Färdtjänst. En färdtjänstförare på omskrivna Nävertorp specialtransport i Nyköping slår larm. Bilarnas luftkonditionering fungerar inte. – Man ser hur de stackars gamla och sjuka lider i värmen, säger chauffören. Själv är han rädd att somna vid ratten.

För att hålla sig vaken dricker föraren massor av kaffe och energidrycker, berättar han. Vi kan kalla honom Assan. Han vill vara anonym, av rädsla för repressalier.

– Man blir så trött av värmen!

Något som även Arbetsmiljöverket varnar för i ett avsnitt om arbetsklimat på sin hemsida: ”Den bristande komforten kan öka risken för olyckor.”

Allmänt kan sägas att värme är påfrestande för kroppen och att mycket stark värme kan vara farligt. Värme sänker prestationsförmågan och arbetstakten, försämrar koncentrationen, uppmärksamheten och omdömet. Det kan medföra risker för andra, enligt Arbetsmiljöupplysningen (se fotnot).

Alla färdtjänstresenärer i Assans fordon klagar inte, men chauffören ser ändå på deras minspel att de inte mår bra. Han är rädd att vara en trafikfara: Tänk om han somnar vid ratten?

– Det handlar om trafiksäkerhet, poängterar Assan.

Enligt chauffören rör det sig om minst åtta fordon bland 20 på färdtjänstbolaget Nävertorp specialtransport, som har problem med luftkonditioneringen eller ingen alls.

– I en del fordon är ac:n helt slut, i andra funkar den i förar- men inte i passagerarsätet, och tvärtom.

Problemen inom färdtjänsten i Sörmland har gång på gång skildrats i Transportarbetaren och andra medier. Det har rört sig om skatteskulder och konkurser. Bilar som rullat, trots körförbud, och chaufförer som inte fått lön i tid på Nävertorp.

En ny upphandling av transporterna av gamla, sjuka och funktionshindrade gjordes nyligen. Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland gav uppdraget att köra färdtjänst i Nyköping och Flen till företaget K-holm vård och omsorg.

Det startades 2014 och drivs av Usnija Salimovic. Hon är gift med Sultan Saliimovic, som driver Nävertorp specialtransport där Assan jobbar. Upphandlingen har dock överklagats av en konkurrent och stannat av inför en rättslig prövning.

Ombudsman Kjell Arbestål på Transports avdelning i Södermanland suckar tungt när han får höra om den trasiga ac:n i färdtjänstbilarna. Just i kväll ska han träffa oroliga chaufförer som undrar hur det ska bli med jobben efter upphandlingen.

– Luftkonditioneringen ska självklart fungera såna här varma dagar! Jag ska prata med avdelningens regionala skyddsombud som just nu är upptagen på annat håll, säger Kjell Arbestål.

En möjlighet är att lägga skyddsstopp, men det är för tidigt att uttala sig om, förklarar han.

Men chaufförerna är plikttrogna – och rädda för straff från chefen?

– Ja, de tänker på brukarna. Tänk på er själva också, har jag sagt till dem. Men de talar om den ena personen som måste på dialys och den andra som ska till sjukhus… Kanske skulle det hända något om förarna hällde lite grus i maskineriet men de tänker inte så, säger Kjell Arbestål.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, pekar på arbetsgivarens huvudansvar för anställdas arbetsmiljö, som även omfattar klimatet. Miljeteig lyfter anställdas rätt att avbryta jobbet – om man upplever att arbetet är så farligt att det riskerar personalens liv och hälsa.

– Men då måste man genast underrätta arbetsgivaren. En arbetsmiljö där det är så varmt att chaufförer sitter och tuppar av vid ratten, av värmeslag, ska man självklart inte godta. Det tyder på att arbetsgivaren har allvarliga brister i sitt arbetsmiljöarbete, betonar Martin Miljeteig.

Katarina Olsson är verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet som anlitar Nävertorp specialtransport.

– Att bolaget använder bilar utan fungerande klimatsystem är förstås inte bra, varken ur arbetsmiljösynpunkt eller för resenärerna, säger hon.

Under gårdagen gjorde kollektivtrafikmyndigheten en fordonskontroll i Nyköping och då upptäcktes flera bilar utan fungerande luftkonditionering.

– Vi har nu påtalat för transportören att det behöver åtgärdas.

Om någon tidsgräns satts för detta känner Katarina Olsson inte till.

Det är inte första gången klagomål riktas mot Nävertorp specialtransport?

– Nej, men som jag förstått det var gårdagens kontroll inte föranledd av klagomål utan som en del i vår avtalsuppföljning.

Vet du om någon olycka inträffat på grund av trafikfarliga färdtjänstbilar?

– Nej, det gör jag inte, svarar Katarina Olsson.

Sultan Salimovic driver Nävertorp specialtransport. Han hävdar att han inte känner till att hans fordon stoppats med trasiga klimatsystem och hänvisar tillbaka till Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

– Det får du prata med dem om.

Ytterligare frågor besvaras med:

– Jag har inget att säga, tyvärr.

 

Fotnot. Arbetsmiljöupplysningen ägs av Prevent, en ideell förening med Svenskt näringsliv, LO och PTK som ägare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.