”Ohållbart för färdtjänstförarna”
Färdtjänst. Skånetrafiken ”bombar” färdtjänstförarna med körningar utan att ta hänsyn till att de behöver ta lunch, rast och kisspaus. Transports regionala skyddsombud i Malmö är kritiskt.
Chauffören vill inte framträda med namn, av rädsla för att taxibolaget hon arbetar för ska förlora köruppdragen vid Skånetrafikens nästa upphandling av färdtjänst- och sjukresor.
– Det är inte min arbetsgivare jag vänder mig emot. Chefen är jättebra och försöker prata med Skånetrafiken, men han kommer ingen vart.
Vi kan kalla henne Sofia. Hon säger att hon får körningarna så sent att hon har svårt att undvika många mil av tombilskörning. Dåligt för miljön som Skånetrafiken säger sig värna om, påpekar hon.
– Men nekar vi en körning får arbetsgivaren betala vite.
Piska chaufförerna
Vite är trafikhuvudmannens ”affärsidé” för att piska chaufförerna, menar Sofia. Hon berättar om kollegan som ifrågasatte hämtning av en kund klockan 10 och en annan, på annan adress, samma tid.
– Skånetrafiken svarade: Ni chaufförer blev så bortskämda under pandemin när ni bara behövde köra en person. Vi är inte din arbetsgivare. Prata med din arbetsgivare!
Sofia ringde trafikledningen och bad om tio minuters paus för att hinna tanka. Då blev svaret, enligt Sofia: Tanka och äta får du göra mellan körningarna.
– Inte så lätt när Skånetrafiken tvingar oss att köra på gas och tankställena är få. Kontaktar jag Skånetrafiken för att flytta en körning långt bort kan de svara att det inte finns några andra bilar. Men tar jag en skärmdump och skickar till chefen som kontaktar trafikledningen finns det visst bilar.
Svårt få ledigt
En annan chaufför, som också vill vara anonym, kör i Malmöområdet. Vi kallar honom Saied. Han tycker att svårigheten att få ledigt är det största problemet.
– Skånetrafiken har infört en ny regel som innebär att jag måste ta en hel dag ledigt, semester eller obetalt, om jag behöver gå till tandläkare eller läkare. Går jag ifrån jobbet får min arbetsgivare betala vite. 1 000 kronor för varje timme jag är borta. Men vi har inte så bra lön att vi kan ta ledigt.
Saied säger att Skånetrafiken hela tiden kommer med nya regler, att förarna behandlas som robotar.
– Den senaste regeln var droppen. Jag söker andra jobb, fast jag tycker om att hjälpa människor.
En färsk rapport från Arbetsmiljöverket visar att utrikes födda upplever sig ha sämre arbetsmiljö än inrikes födda. Saied tycker att Skånetrafiken utnyttjar att många förare inte talar så bra svenska och därför inte protesterar.
– Vi ska bara hålla käft och köra!
Äter medan hon kör
Ytterligare en förare kallar vi Ali. Han har ledsnat och tänker börja plugga.
– Skånetrafiken bara kastar ut turerna, utan att tänka.
30 minuters lunch och tid att värma mat får varken Saied eller Ali. Oftast bara 15–20 minuter eftersom körningen före lunch läggs för sent och turen efter lunch för tidigt. Sofia äter medan hon kör.
– Min hjärna fungerar inte när jag kommer hem på kvällen. Vi jobbar 50 timmar i veckan och andra 40, fast de får lunch och rast, säger Ali.
Kisspaus då? Ibland hinner Sofia inte på toa och får köra ”med rumpan bar” i byxorna.
Anders Palmqvist är regionalt skyddsombud på Transports Malmöavdelning.
– Skånetrafiken bombar chaufförerna med körningar fast invänder någon säger de: Det får du ta med din arbetsgivare. Men arbetsgivaren lägger ju inte ut körningarna så hur ska de kunna planera raster? Skånetrafiken måste ta hänsyn till att förarna behöver ta rast.
Vitessystemet skuldbelägger chaufförerna, anser Anders Palmqvist:
– Men det är inte deras ansvar att undvika vite. Boven är upphandlingssystemet där billigast anbud vinner. Det drabbar förarna.