Färdtjänstföretag lurar förare på lön
Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.
Taxiraketen, som formellt heter Bud och taxi stjärnraketen AB, har omkring 100 bilar. De samhällsbetalda resorna står för en stor del av omsättningen.
Vid upphandlingen ställde Hallandstrafiken ovanligt skarpa krav på taxibolagen som lämnade anbud. Förarna ska ha fast månadslön eller timlön i nivå med kollektivavtalet, plus avtalsenlig ob- och övertidsersättning.
I höstas fick Transport indikationer på att lönerna var felaktiga i Taxiraketen. I många fall saknades 1 000–1 500 kronor per förare och månad.
Ombudsman Martin Jonsson började driva lönekravet. Taxiraketen kontrade med ett Facebook-upprop till alla förare. Ledningen uttryckte missnöje med att anställda kontaktat facket, och skrev: ”Hoppas bara att ingen sätter käppar i hjulet, nu när vi är på väg mot målet att bli Sveriges bästa taxiföretag.”
Påtryckningarna gjorde att chaufförerna backade från sina lönekrav. Skulle även Transport vika ner sig?
– Nej, säger Martin Jonsson. Taxiraketen skrämde folk till tystnad. Men som fackförening kan vi inte acceptera att företag bryter mot ingångna avtal.
Parterna förhandlade. Bolaget medgav brister och gick till slut med på att betala ett rejält skadestånd.
Martin Jonsson vill inte avslöja exakt hur stort skadestånd blev. Men han är
allt annat än nöjd:
– Det känns som ett misslyckande när anställda inte vågar kräva sin rätt. Nu går pengarna till Transport i stället. Dessutom införde Taxiraketen procentlön, tvärtemot kravet i Hallandstrafikens upphandling.
Transportarbetaren kontaktade Taxiraketens vd Fredrik Nilsson redan i december och frågade om bolaget hade för avsikt att införa procentlön. Svaret kom via mejl och löd:
”Det ligger inte någon sanning i detta.”
Från årsskiftet gäller ändå procentlön. Taxiraketen har infört en garantilön som ligger lite högre än kollektivavtalets. Men det utgår ingen ob- och övertidsersättning.
Hur ser kommunerna på att Taxiraketen inte följer upphandlingskraven?
Daniel Bernhardt är enhetschef på Hallandstrafiken:
– Jag har hört sådana rykten, men inte hunnit sätta mig in i problematiken. I nuläget har jag ingen kommentar.
Transportarbetaren har sökt Taxiraketen på nytt via telefon och mejl, utan att få svar.