Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist
Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist

– Det här är jätteallvarligt. I förlängningen kan det leda till olyckor och då talar vi om stora tunga fordon, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport.

Under de senaste 15 åren har forskningen om trötthet bland yrkesförare varit mycket liten. Men nu har Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF, publicerat en stor studie där nära 3 000 lastbils- och bussförare från Europa ingår.

Omkring 60 procent av lastbilsförarna känner regelbundet av trötthet när de är ute i trafiken. Siffran för bussförarna är 66 procent.

Särskilt allvarligt är att många av dem somnat vid ratten. Under det senaste året har det hänt var tredje lastbilschaufför någon gång och var fjärde bussförare.

Omkring var tionde yrkesförare har till och med somnat fler än tre gånger bakom ratten det senaste året.

Bland svenska förare och förare från Danmark, Norge och Finland är problemen mildare. Av dem har en tredjedel känt av trötthet vid körning, visar ETF:s studie.

– När man säger att det fungerar bättre här är det enbart svenska förare som vi talar om. Som väl känt är det inte alltid svenska förare i svenska bilar. Problemen med trötthet är alltså inte obefintliga i Sverige, säger Magnus Falk.

En oerhört stor mängd utländska bilar trafikerar de svenska vägarna. Enligt Trafikanalys genomförs omkring 800 000 transporter med start och stopp i Sverige av utländska lastbilar med förare som har helt andra villkor än de som går på svenskt avtal.

Kopplat till arbetsvillkor

I ETF:s studie kopplas tröttheten ihop med arbetsvillkoren. Nästan nio av tio lastbilsförarna arbetar mer än 40 timmar i veckan, bland bussförarna är siffran sex av tio. En stor del av dessa arbetar mer än 50 timmar i varje vecka.

Det finns en koppling mellan tröttheten, låga löner och långa arbetsveckor, enligt ETF. Med högre löner blir det inte längre nödvändigt för privatekonomin att arbeta mer än en vanlig arbetsvecka.

Men inte bara långa arbetsveckor skapar tröttheten. Svårigheter att ta rast är en annan orsak. Undersökningen visar att många lastbilschaufförer tvingas att till exempel övervaka lastning och lossning när de ska ha rast.

Även oregelbundna arbetsscheman med pass som läggs in på olika tider på dygnet är en svårighet och kan leda till sömnproblem. Under längre transporter är bekväm och ostörd nattsömn en lyx för många förare, visar ETF-studien.

Avregleringen av transportsektorn och en allt hårdare konkurrens med ökad efterfrågan på billiga och snabba transporter som kommer just på rätt tid är ytterligare en orsak som spelar roll för tröttheten.

I studien beskrivs ett mycket invecklat samband av orsaker till den utbredda tröttheten bland yrkesförarna.

Lösningarna är inte heller enkla. Men Europeiska Transportarbetarfederationen efterlyser inte fler regleringar, utan bättre och effektivare införande av de regler som EU har beslutat om. Dessutom vill man se en bättre kontroll av att reglerna följs.

Magnus Falk på svenska Transport håller med och ser brister på detta område.

– Ja, absolut. Vi har exakt samma problem i Sverige.

Han knyter ihop ETF:s studie med den svenska utredningen om kontroll av yrkestrafik.

– Vi anser att lösningen är en ny myndighet för vägtrafikinspektion. Det är helt och hållet avgörande för att få kontroll över dessa problem. Ett regelverk är aldrig bättre än sina kontroller, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.