Farliga jobb i transportbranscher
1 309 lastbilschaufförer skadade sig i jobbet och fick sjukskriva sig förra året. 87 anmälde att de drabbats av en sjukdom på grund av jobbet. 7 lastbilschaufförer dog på de svenska vägarna. Bland anställda i säkerhetsbranschen anmälde 1 043 personer arbetsskada eller arbetssjukdom.
Chaufförer och säkerhetspersonal har farliga jobb, visar statistiken från Arbetsmiljöverket. Även när antalet skadade och sjukdomsdrabbade sätts i förhållande till hur många som jobbar i branscherna.
Räknat på hela branscher (där en rad yrken ingår i varje) inträffar flest arbetsolyckor per anställd inom transport och magasinering när det gäller kvinnor. Männen i denna stora bransch är näst mest drabbade av olyckor.
För kvinnor är lastbils- och bussförarjobbet det näst farligaste jobbet när det gäller olyckor. (Bara brevbärare skadar sig mer.)
– En hel del arbetsolyckor handlar om fordon, konstaterar Ann Ponton Klevestedt, enhetschef på Arbetsmiljöverket. Det kan också handla om halka när personen kliver ut ur sitt fordon.
Den transportbransch där männen löper störst risk att skada sig är truckförare.
Väktare och ordningsvakter råkar ut för skador en hel del skador i jobbet, statistiskt sett är risken större för kvinnlig säkerhetspersonal än deras manliga kollegor.
– Men när det gäller våld och hot om våld är männen mer drabbade, säger Arbetsmiljöverkets Dennis Webstedt efter en djupdykning i de senaste fem årens anmälda arbetsskador bland bevakningspersonal.
Sammantaget över hela arbetsmarknaden visar Arbetsmiljöverkets rapport att både arbetssjukdomarna, som kräver frånvaro från jobbet, och arbetsolyckorna ökade under förra året. Dödsfallen – totalt 44 personer som förlorade livet när de arbetade – var det lägsta antalet hittills.