Lars Göran Mellberg i däckverkstaden
Close
Lars Göran Mellberg i däckverkstaden.
Close

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

– Situationen på däcksidan är alarmerande, säger Heli Aarnipuro, som lett Arbetsmiljöverkets (AV) riktade insats.

Under förra året inspekterades 350 arbetsplatser. Utöver specialiserade gummiverkstäder kontrollerades även bilverkstäder, bilhandlare och företag som sätter upp sina anläggningar när det är däckbytessäsong.

Inspektörerna såg arbetsställningar som kan ge belastningsskador, lyfthjälpmedel som var undanställda, brister i det systematiska arbetsmiljöverket. Nio av tio verkstäder får eller har fått återbesök då de ska bevisa att fel och brister har åtgärdats.

Efter en liknande drive för tio år sedan noterade AV flera förbättringar i arbetsmiljön på gummiverkstäderna. Då investerade företagen i lyftanordningar. Men i den nya insatsen kritiseras alltså arbetsmiljön igen.

Lars Göran Mellberg.
Lars Göran Mellberg. Foto: John Antonsson

Gummiarbetaren Lars Göran Mellberg, 62 år, har själv inte märkt ett dugg av att branschen skulle ha utvecklats med fler och bättre lyftanordningar.

– Kroppen är helt slut efter 40 år, säger han som sväljer sex värktabletter om dagen för att klara av sitt arbete.

– Och här har då ingenting hänt som gjort jobbet mindre slitigt. Jag använder spett och lyfter hela dagarna.

Lars Göran Mellberg jobbar på Sundsvalls gummiverkstad. Hans nisch är tunga fordon: lastbilar, entreprenadmaskiner, stora truckar. Dels inne i verkstaden, dels på jourjobb längs vägarna och ute på arbetsplatser. Han hoppas att denna vårvinter blir hans sista högsäsong.

– Jag ska ringa pensionsmyndigheten efter sommaren. Om jag haft råd skulle jag ha gått i pension för länge sedan.

Heli Aarnipuro på Arbetsmiljöverket konstaterar att gummibranschen missar en hel del när det gäller kunskapskrav och arbetsmiljöarbetet. Men bristerna varierar mellan företagen.

De stora kedjorna har tagit till sig myndighetens kritik centralt, enligt Heli Aarnipuro. Och den kedja av däckbytare som driver sin verksamhet bara under bytessäsong har skaffat sig bättre lyftanordningar det senaste året. Ändå beskriver hon läget som alarmerande.

Jan Arvidsson är arbetsmiljöexpert på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. Han noterar resultatet från AV:s drive i däckbytarbranschen.

– Vi samverkar med Transport för att förbättra arbetsmiljön i ett branschråd för däck, säger han. Vid nästa drive från Arbetsmiljöverket ska fler av våra verkstäder sköta sig, men samtidigt är det ju ingen hemlighet att antalet tillfälliga däckverkstäder som inte tillhör oss växer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Arne Classon:
    4 april, 2019

    Jag skulle vilja se vad Arbetsmiljöverket säger om dom besöker en tung lastbilsverkstad där bakre kardan ska tas ur på en tandemdriven timmerbil under vinterhalvåret. Skulle tro dom gick hem och grät.

  2. Maria Johansson:
    1 april, 2019

    Det är bara att beklaga att vi arbetare fortfarande skall behöva slita ut oss.Det borde finnas "obegränsat" med hjälpmedel i dagens samhälle,men så länge det är billigare att slita ut arbetstagarna än att se till att investera i hjälpmedel för att hålla arbetstagarna friska,så kommer detta att fortgå och arbetstagarna bara anses vara som utbytbara för kapitalet/ägarna som bestämmer/tjänar pengar på de som utför arbetet.

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.