Lars Göran Mellberg i däckverkstaden
Close
Lars Göran Mellberg i däckverkstaden.
Close

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

– Situationen på däcksidan är alarmerande, säger Heli Aarnipuro, som lett Arbetsmiljöverkets (AV) riktade insats.

Under förra året inspekterades 350 arbetsplatser. Utöver specialiserade gummiverkstäder kontrollerades även bilverkstäder, bilhandlare och företag som sätter upp sina anläggningar när det är däckbytessäsong.

Inspektörerna såg arbetsställningar som kan ge belastningsskador, lyfthjälpmedel som var undanställda, brister i det systematiska arbetsmiljöverket. Nio av tio verkstäder får eller har fått återbesök då de ska bevisa att fel och brister har åtgärdats.

Efter en liknande drive för tio år sedan noterade AV flera förbättringar i arbetsmiljön på gummiverkstäderna. Då investerade företagen i lyftanordningar. Men i den nya insatsen kritiseras alltså arbetsmiljön igen.

Lars Göran Mellberg.
Lars Göran Mellberg. Foto: John Antonsson

Gummiarbetaren Lars Göran Mellberg, 62 år, har själv inte märkt ett dugg av att branschen skulle ha utvecklats med fler och bättre lyftanordningar.

– Kroppen är helt slut efter 40 år, säger han som sväljer sex värktabletter om dagen för att klara av sitt arbete.

– Och här har då ingenting hänt som gjort jobbet mindre slitigt. Jag använder spett och lyfter hela dagarna.

Lars Göran Mellberg jobbar på Sundsvalls gummiverkstad. Hans nisch är tunga fordon: lastbilar, entreprenadmaskiner, stora truckar. Dels inne i verkstaden, dels på jourjobb längs vägarna och ute på arbetsplatser. Han hoppas att denna vårvinter blir hans sista högsäsong.

– Jag ska ringa pensionsmyndigheten efter sommaren. Om jag haft råd skulle jag ha gått i pension för länge sedan.

Heli Aarnipuro på Arbetsmiljöverket konstaterar att gummibranschen missar en hel del när det gäller kunskapskrav och arbetsmiljöarbetet. Men bristerna varierar mellan företagen.

De stora kedjorna har tagit till sig myndighetens kritik centralt, enligt Heli Aarnipuro. Och den kedja av däckbytare som driver sin verksamhet bara under bytessäsong har skaffat sig bättre lyftanordningar det senaste året. Ändå beskriver hon läget som alarmerande.

Jan Arvidsson är arbetsmiljöexpert på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. Han noterar resultatet från AV:s drive i däckbytarbranschen.

– Vi samverkar med Transport för att förbättra arbetsmiljön i ett branschråd för däck, säger han. Vid nästa drive från Arbetsmiljöverket ska fler av våra verkstäder sköta sig, men samtidigt är det ju ingen hemlighet att antalet tillfälliga däckverkstäder som inte tillhör oss växer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Arne Classon:
    4 april, 2019

    Jag skulle vilja se vad Arbetsmiljöverket säger om dom besöker en tung lastbilsverkstad där bakre kardan ska tas ur på en tandemdriven timmerbil under vinterhalvåret. Skulle tro dom gick hem och grät.

  2. Maria Johansson:
    1 april, 2019

    Det är bara att beklaga att vi arbetare fortfarande skall behöva slita ut oss.Det borde finnas "obegränsat" med hjälpmedel i dagens samhälle,men så länge det är billigare att slita ut arbetstagarna än att se till att investera i hjälpmedel för att hålla arbetstagarna friska,så kommer detta att fortgå och arbetstagarna bara anses vara som utbytbara för kapitalet/ägarna som bestämmer/tjänar pengar på de som utför arbetet.

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.