Lars Göran Mellberg i däckverkstaden
Close
Lars Göran Mellberg i däckverkstaden.
Close

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

– Situationen på däcksidan är alarmerande, säger Heli Aarnipuro, som lett Arbetsmiljöverkets (AV) riktade insats.

Under förra året inspekterades 350 arbetsplatser. Utöver specialiserade gummiverkstäder kontrollerades även bilverkstäder, bilhandlare och företag som sätter upp sina anläggningar när det är däckbytessäsong.

Inspektörerna såg arbetsställningar som kan ge belastningsskador, lyfthjälpmedel som var undanställda, brister i det systematiska arbetsmiljöverket. Nio av tio verkstäder får eller har fått återbesök då de ska bevisa att fel och brister har åtgärdats.

Efter en liknande drive för tio år sedan noterade AV flera förbättringar i arbetsmiljön på gummiverkstäderna. Då investerade företagen i lyftanordningar. Men i den nya insatsen kritiseras alltså arbetsmiljön igen.

Lars Göran Mellberg.
Lars Göran Mellberg. Foto: John Antonsson

Gummiarbetaren Lars Göran Mellberg, 62 år, har själv inte märkt ett dugg av att branschen skulle ha utvecklats med fler och bättre lyftanordningar.

– Kroppen är helt slut efter 40 år, säger han som sväljer sex värktabletter om dagen för att klara av sitt arbete.

– Och här har då ingenting hänt som gjort jobbet mindre slitigt. Jag använder spett och lyfter hela dagarna.

Lars Göran Mellberg jobbar på Sundsvalls gummiverkstad. Hans nisch är tunga fordon: lastbilar, entreprenadmaskiner, stora truckar. Dels inne i verkstaden, dels på jourjobb längs vägarna och ute på arbetsplatser. Han hoppas att denna vårvinter blir hans sista högsäsong.

– Jag ska ringa pensionsmyndigheten efter sommaren. Om jag haft råd skulle jag ha gått i pension för länge sedan.

Heli Aarnipuro på Arbetsmiljöverket konstaterar att gummibranschen missar en hel del när det gäller kunskapskrav och arbetsmiljöarbetet. Men bristerna varierar mellan företagen.

De stora kedjorna har tagit till sig myndighetens kritik centralt, enligt Heli Aarnipuro. Och den kedja av däckbytare som driver sin verksamhet bara under bytessäsong har skaffat sig bättre lyftanordningar det senaste året. Ändå beskriver hon läget som alarmerande.

Jan Arvidsson är arbetsmiljöexpert på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. Han noterar resultatet från AV:s drive i däckbytarbranschen.

– Vi samverkar med Transport för att förbättra arbetsmiljön i ett branschråd för däck, säger han. Vid nästa drive från Arbetsmiljöverket ska fler av våra verkstäder sköta sig, men samtidigt är det ju ingen hemlighet att antalet tillfälliga däckverkstäder som inte tillhör oss växer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Arne Classon:
    4 april, 2019

    Jag skulle vilja se vad Arbetsmiljöverket säger om dom besöker en tung lastbilsverkstad där bakre kardan ska tas ur på en tandemdriven timmerbil under vinterhalvåret. Skulle tro dom gick hem och grät.

  2. Maria Johansson:
    1 april, 2019

    Det är bara att beklaga att vi arbetare fortfarande skall behöva slita ut oss.Det borde finnas "obegränsat" med hjälpmedel i dagens samhälle,men så länge det är billigare att slita ut arbetstagarna än att se till att investera i hjälpmedel för att hålla arbetstagarna friska,så kommer detta att fortgå och arbetstagarna bara anses vara som utbytbara för kapitalet/ägarna som bestämmer/tjänar pengar på de som utför arbetet.

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.