Farliga släp på svenska vägar
De tunga släpvagnarna är undermåliga. Bromsarna fungerar ofta inte på grund av eftersatt underhåll. 6 av 10 av de tunga släpen, underkändes förra året. Det visar nya siffror från Bilprovningen.
– Det är anmärkningsvärda siffror. Det här är nog satt i system. Man åtgärdar bara precis det som Bilprovningen hittar. Det handlar om ekonomi, man vill inte laga någonting i onödan, säger Morgan Isacsson, tekniskt sakkunnig på Bilprovningen.
Av drygt 23 000 tunga släp som besiktigades på Bilprovningen i fjol, underkändes 61 procent. Hela 5 procent, motsvarande 1150 tunga släp, bedömdes utgöra en sådan trafikfara att de belades med körförbud och fick bogseras till närmsta verkstad.
– Och då ska man komma ihåg att det handlar om planerade besök, så man kan fråga sig hur det ser ut resten av året. Det här är alltså inte de som blir stoppade av polisen ute på vägarna., säger Morgan Isacsson.
49 procent av de tunga släpvagnarna underkändes till följd av anmärkningar på bromsar. 25 procent underkändes på grund av brister i hjulsystemet.
– Det är alltid ägarna av släpvagnarna, som har ansvar för service och underhåll. Chaufförer kanske kollar däck och lampor när de byter släp med varandra, men det kan vara svårt att upptäcka andra fel.
Även med väl fungerande bromsar har en lastbil med släp ungefär dubbelt så lång bromssträcka som en personbil. För en lastbil med ett tungt släp bakom sig, vars bromsar fungerar dåligt, blir bromssträckan ännu längre och skapar stor risk för trafikfara.
– Chaufförerna vårdar ofta lastbilarna som sina egna personliga ägodelar, men släpvagnarna är det ingen som tar ansvar för. Man kör sin last och byter släp med varandra, säger Morgan Isacsson.
Förutom bristande underhåll och service, spelar även körsättet in. När chaufförer kör bränslesnålt långa sträckor genom Sverige utan att bromsa så riskerar bromsbeläggningarna att glaseras.
– Bromsarna måste ”motioneras” om man inte använder dem annars. Nere i Europa ser vi inte samma problem, eftersom det är mer trafik och man ofta måste bromsa vid köbildning.
Bilprovningens siffror gäller alltså endast svenskregistrerade fordon. Utlandsregisterade fordon kontrolleras endast om de stoppas av polisen på svenska vägar.