”Farliga tendenser i transportdebatten”
Moderata EU-parlamentarikern Christofer Fjellner ser farliga tendenser till främlingsfientlighet och inskränkningar av EU:s fundament. Den fria rörligheten. – Jag tycker inte om tonläget i den svenska transportdebatten just nu. Det låter snarast som att vi ska hindra utländska chaufförer från att köra i Sverige.
Christofer Fjellner ställer upp i Transportarbetaren för att ”hyfsa” i den
åkeridebatt som, enligt hans mening, fått slagsida åt protektionism, lögner och en obehaglig underton av främlingsfientlighet. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver han att han ”inte vill ha ett samhälle där det är lättare för kylskåp att passera gränsen än för människor.”
Det forskarprojekt med en mobilapp, som tagits fram för att kartlägga utländska transporter i Sverige, går på tvärs mot EU:s fria rörlighet och en öppen inre marknad, anser Fjellner. Ur hans synvinkel är det lika orimligt att räkna lastbilar som att räkna utlandsproducerade kylskåp eller datorer i svenska hem.
Ska alla transporter i Sverige omfattas av svenska kollektivavtal, så borde ju även arbetarna som tillverkar datorer och kylskåp göra det, resonerar han på Svenska Dagbladets debattsida: ”Fast det är orimligt och skulle innebära slutet för all handel.”
I Storbritannien och Tyskland höjer konservativa partier sina röster för att begränsa rätten att jobba i andra unionsländer. Moderata Fjellner anklagar facket och Socialdemokraterna för samma sak. Han menar att det sätter krokben för svensk konkurrenskraft, tillväxt och utveckling.
– Jag tror att Transports medlemmar är mest upprörda över att åkerierna inte följer samma spelregler. Vad som krävs är lag och ordning, att gällande regler efterlevs och kontrolleras bättre. Kör- och vilotider ska följas och fusk med färdskrivare ska stoppas.
– Fast det är en trafiksäkerhets- och polisfråga, ingen arbetsmarknadsfråga. Nu finns en rad förslag på förbättringar av kontrollen, som att klampa fast bilar. Vad man kan säga är att åtgärderna kommer fyra år för sent, medger han.
Behövs det ett löneskydd inom EU eller är det i grunden positivt med den lönekonkurrens som växer fram, inte minst inom åkerisektorn?
– Lönekonkurrensen ska vara reglerad och det ska finnas regler för cabotage, när utländska bolag får köra och inte köra i andra länder. Utstationeringsdirektivet ger anställda, som arbetar i andra EU-länder, rätt till kollektivavtalsenliga löner och villkor. Utstationerade är berättigade till lägstanivån i kollektivavtalen och facken har rätt att vidta stridsåtgärder, om det inte uppfylls.
– Transportmarknaden är inte fri, som många ger sken av när man säger att tusentals bulgarer och rumäner fritt kan komma och lönedumpa. I dag finns heller ingen stor grupp utstationerade i Sverige, bara cirka 6 000 personer.
Tycker du att chaufförer och fack oroar sig i onödan?
– Vi har inte sett några lönesänkningar i Sverige. Chaufförslönerna har tvärtom ökat med cirka 20 procent sedan 2005, enligt Transports statistik. Om det funnits stor lönekonkurrens borde lönerna ha sjunkit. Enligt Sveriges åkeriföretag är antalet chaufförer drygt 30 procent fler i dag än 1995, året efter vårt EU-inträde. Undersökningar visar också att Sveriges åkerier planerar att anställa fler.
Christofer Fjellner hänvisar återigen till Utstationeringslagen och att företag som inte sköter sig kan hamna i EU-domstolen.
Räcker det?
– Vi kan ju börja med att ställa frågan: Vad är rimligt när utländska arbetstagare jobbar tillfälligt i ett annat land? Ska de betala samma försäkringar?
– Det låter väldigt populistiskt och aningen hycklande att kräva att alla som jobbar i Sverige ska ha svenska kollektivavtal. Det kravet ställer vi ju inte på svenskar! De som säger så borde kräva att svenska kollektivavtal upphöjs till lag.
Att som svensk chaufför räkna utländska registreringsskyltar tror Christofer Fjellner kan leda till ”optiska synvillor”.
– Det viktigaste är att utländska ekipage håller sig till lagar och regler.