Fallande gubbe på snöunderlag
Close
Fallolyckorna ökar under det mörka vinterhalvåret.
Close
Arbetsskador

Fler faller under mörka årstiden

Arbetsmiljö. Vi har gått in i det mörka halvåret. Och med mörker ökar risken för olyckor. Det visar Transportarbetarens genomgång av Arbetsmiljöverkets statistik. Mest ökar risken för arbetare som rör sig utomhus. Särskilt miljöarbetare och lastbilschaufförer.

 

OLYCKOR SOM LEDER TILL SJUKSKRIVNING I EN ELLER FLERA DAGAR

Vi har gått igenom statistik från åren 2017–2021 i Arbetsmiljöverkets databas. De grupper vi har tittat närmare på utsätts för särskilt många arbetsplatsolyckor som leder till sjukfrånvaro i januari och februari.

De vanligaste olyckorna är fordonsolyckor och olika typer av fall. Antalet skiljer sig åt mellan yrkesgrupperna, kanske främst för att det är olika många sysselsatta.

Källa: Arbetsmiljöverkets statistikdatabas

 

Förare Godstrafik Stapeldiagram över arbetsolyckor under åren 2017–2021
I Arbetsmiljöverkets statistik heter gruppen vägtransport godstrafik. Både tunga och lätta fordon som fraktar gods på vägen är inräknade. Grafik: Christina Ahlund

 

Bevakning. Stapeldiagram över arbetsolyckor under åren 2017–2021
Gruppen heter säkerhetsverksamhet i statistiken. Olika typer av vakter och värdetransportörer räknas in här. Gruppen täcker också vissa yrken som nog inte är en del av LO-kollektivet. Grafik: Christina Ahlund

 

Miljöarbetare. Stapeldiagram över arbetsolyckor under åren 2017–2021
Vi har räknat på grupperna insamling av farligt avfall och insamling av icke-farligt avfall. Grupperna samlar många men inte alla miljöarbetare. Grafik: Christina Ahlund

 

Den värsta riskökningen utsätts miljöarbetare för. De rör sig ofta in och ut ur lastbilen och är ute och jobbat tidigt innan plogbilar plogat och fastighetsskötare har saltat, sandat och skottat.

Petter Lobrinker är projektledare på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Foto: Tya

Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) har specialgranskat halkriskerna för miljöarbetare och för dem råder det ingen tvekan om att kyla och mörker är en farlig kombination.

– Vi har kunnat se det över alla år. Det finns ett tydligt och oomtvistligt samband, säger Petter Lobrinker, projektledare på Tya.

Årstidsbundna

Han berättar att halk- och fallolyckorna sker hela tiden och att de främst är årstidsbundna. Men allt beror inte på årstiderna.

– Det viktigaste är att se till att det finns en tydlig kommunikation med fastighetsägare. Man måste vara överens om när det är okej att tömma och ha med skyddsombud för att se om det är rimliga hämtställen eller om arbetet behöver stoppas tillfälligt när förhållandena är för dåliga, säger Lobrinker.

Vet ni på Tya vad som krävs för att minska riskerna?

– Att arbetsledning har en dialog med de anställda i god tid före säsongen. Och att rapportera risker i hela ledet. Oavsett om det rör sig om hämtställen för miljöarbetare eller leveransställen för distributionsförare ska man kommunicera och påpeka där det finns risker för fall och halka. Ofta har varje tur sina problemställen och de behöver åtgärdas.

Vilken roll har skyddsombuden i att se till att riskerna minskar?

– De är en stark katalysator i arbetsmiljöarbetet. De kan i god tid påminna om att nu kommer säsongen och nu lägger vi upp en plan tillsammans. De kan också påminna om olyckor som skett tidigare.

Vad kan man göra som enskild chaufför?

– Många chaufförer sätter prestige i att ha bra utrustning och jag tror att de är noggranna, medvetna och professionella. Men det finns också risk att det slår lite snett och att man blir övermodig. Man har kört i tio år och klarat sig. Men till slut kommer olyckan.

Finns det några tekniska hjälpmedel som hjälper?

– Nej, egentligen inte. Det handlar om att ha bra vinteranpassad utrustning av god kvalitet. Det finns inga genvägar när det gäller att köpa arbetsskor. De ska ha en mjukare gummiblandning och gärna med utfällbara broddar.

– Belysning runt bilen och hämtställen är också viktigt.

Inte förvånad

Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig. Foto John Antonsson
Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig. Foto John Antonsson

Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är inte förvånad över statistiken.

– Vi har fått signaler om det tidigare, men nu har ni belagt det med fakta.

Eftersom det är belagt att riskerna ökar med mörker och halka anser Martin Miljeteig att väghållare, fastighetsägare och arbetsgivare måste ta ett gemensamt ansvar och se till att halkbekämpningen sköts bättre.

– Och om våra medlemmar är de som halkbekämpar ska de ha rätt förutsättningar för att minska olyckorna.

Pressade av arbetsgivaren

Den senaste tiden har Martin Miljeteig varit i kontakt med medlemmar som har berättat att de upplever press från arbetsgivare att utföra sina arbetsuppgifter trots svår halka eller snöoväder.

– Vi är ett land i Norden och är till viss del vana vid snö och kyla men arbetsgivarna tar inte höjd för det i sin planering. Jag har fått signaler om att det finns arbetsgivare som skickar ut anställda i svårt väglag och hotar med skriftliga varningar om förarna inte vill ge sig ut på livsfarliga vägar.

– Förarna har också själva ett strikt ansvar att inte köra när väglaget är farligt och myndigheterna avråder oss att ge oss ut på vägarna. I värsta fall kan man skada godset, fordonet och sig själv, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Sedan debuten med Flickan i Stenparken 2022 har Nilla Kjellsdotter hunnit ge ut fyra böcker. Totalt har hennes böcker sålt i över 300 000 exemplar och 2023 vann hon pris för bästa spänning på finska Storytel awards. Foto: Kajsa Göransson/Norstedts förlag

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.