Farouk Abdulla har alltid skrivit och han ler lite hemlighetsfullt när Transportarbetaren frågar vad han har på gång härnäst. ”Det är lite känsligt, men jag kan säga att det handlar om politik”.
Close
Farouk Abdulla har alltid skrivit och han ler lite hemlighetsfullt när Transportarbetaren frågar vad han har på gång härnäst. ”Det är lite känsligt, men jag kan säga att det handlar om politik”.
Close

Farouk skriver om livet bakom ratten

Månadens medlem. Farouk Abdulla har skrivit i hela sitt liv. Sin första bok skrev han som 14-åring redan 1963. Den tolfte och senaste kom i år och handlar om hans nuvarande liv bakom ratten, som taxichaufför i Stockholm.

Farouk Abdulla kommer från Irak och har också arbetat i Libyen. Som ”journalist” för diktatorn Muammar al-Khadaffi.

– Vi tvingades att ljuga, man fick aldrig säga emot honom, berättar han.

Farouk pekar på koppen med kaffe framför sig och förklarar att om Khadaffi sa att det var saft i glaset så var det bara att nicka och hålla med.

När han skulle ta sig därifrån och till släktingar i USA hamnade han i Sverige av en slump. Ett missförstånd med visum och tågbiljetter i Tyskland gjorde att han kom till skånska Trelleborg i stället för Düsseldorf.

– Det bästa felet i mitt liv, säger han.

Först bosatte Farouk sig i Åsele i Västerbottens inland, men han flyttade söderut i jakt på arbete.

– Det är mitt paradis. Åselse har många fina människor, men där finns inga jobb. Och jag vill inte leva på socialbidrag. Jag vill jobba och tjäna pengar.

Och jobbat har han verkligen gjort. Han har drivit företag och importerat lamm från Manchester och kyckling från Danmark.

– Men om man är ärlig inom köttbranschen tjänar man inga pengar och jag ville inte fuska så jag slutade.

Farouk har jobbat på äldreboende, inom vården som mentalskötare, på Volvofabrik och på Metallverken i Västerås. Han har haft livsmedelsaffär och sålt reservdelar till datorer. Sedan några år tillbaka kör han alltså taxi.

Farouk har svårt att svara på frågan varför han skriver. Det bara är så. Och han har alltid gjort det.

– Om jag inte skriver kanske jag dör, det sitter i blodet.

Farouk Adbulla skrev sin första bok som 14-åring, den handlar om en kille som rymmer från orättvisor och kämpar för rättvisan, enligt honom själv.

Han skriver på arabiska och översätter sedan. En vän till en vän jobbar ideellt som redaktör och korrigerar språket.

– Det är inte rättvist att säga att jag har skrivit, han har säkert gjort 50 procent, säger han ödmjukt.

I taxin i väntan på kunder blir det ofta gott om tid över till att både tänka och skriva. Ibland går det så långt så han ber kunder ta en annan bil eftersom han vill hinna skriva klart.

– Några av mina kollegor tycker att jag är duktig. Andra säger att jag förlorar både kunder och tid.

I boken Jag kör taxi i Stockholm skriver Farouk om vardagen som taxichaufför. Om otrevliga och trevliga kunder, taxiköer, långa körningar och stulna kreditkort. Han skriver om aggressiva chaufförer och om kissnödiga chaufförer som druckit för mycket kaffe. Han skriver om sin kärlek till Sverige – och så uppmanar han alla att gå med i facket för att kunna förändra allt som är dåligt i branschen.

När Farouk började köra taxi tyckte han det var roligt och gick bra, men snabbt upptäckte han många fel.

– På nätterna är det maffian som har makten, polisen gör ingenting, säger han.

Han har själv blivit knivskuren och råkade ut för en smitning bara några timmar innan vi ses för intervjun. En smitning som han får betala för själv. Farouk är arg på alla som kör svarttaxi och irriterar sig på polisen och på politiker som han tycker gör alldeles för lite för att stävja fusket inom branschen.

Ute vid taxistolpen där han har parkerat bilen öppnar han bakluckan och visar stolt upp en bok med arabiska bokstäver. Titeln är, fritt översatt Krig och våldtäkt.

–Den här har jag skrivit, den ska bli film i Hollywood.

Nåja, det är förhoppningen i alla fall. Farouk Abdulla har haft kontakt med en amerikansk regissör som intresserade sig för historien och uppmuntrat honom att översätta den till engelska, något som nu är på gång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.