Farouk Abdulla har alltid skrivit och han ler lite hemlighetsfullt när Transportarbetaren frågar vad han har på gång härnäst. ”Det är lite känsligt, men jag kan säga att det handlar om politik”.
Close
Farouk Abdulla har alltid skrivit och han ler lite hemlighetsfullt när Transportarbetaren frågar vad han har på gång härnäst. ”Det är lite känsligt, men jag kan säga att det handlar om politik”.
Close

Farouk skriver om livet bakom ratten

Månadens medlem. Farouk Abdulla har skrivit i hela sitt liv. Sin första bok skrev han som 14-åring redan 1963. Den tolfte och senaste kom i år och handlar om hans nuvarande liv bakom ratten, som taxichaufför i Stockholm.

Farouk Abdulla kommer från Irak och har också arbetat i Libyen. Som ”journalist” för diktatorn Muammar al-Khadaffi.

– Vi tvingades att ljuga, man fick aldrig säga emot honom, berättar han.

Farouk pekar på koppen med kaffe framför sig och förklarar att om Khadaffi sa att det var saft i glaset så var det bara att nicka och hålla med.

När han skulle ta sig därifrån och till släktingar i USA hamnade han i Sverige av en slump. Ett missförstånd med visum och tågbiljetter i Tyskland gjorde att han kom till skånska Trelleborg i stället för Düsseldorf.

– Det bästa felet i mitt liv, säger han.

Först bosatte Farouk sig i Åsele i Västerbottens inland, men han flyttade söderut i jakt på arbete.

– Det är mitt paradis. Åselse har många fina människor, men där finns inga jobb. Och jag vill inte leva på socialbidrag. Jag vill jobba och tjäna pengar.

Och jobbat har han verkligen gjort. Han har drivit företag och importerat lamm från Manchester och kyckling från Danmark.

– Men om man är ärlig inom köttbranschen tjänar man inga pengar och jag ville inte fuska så jag slutade.

Farouk har jobbat på äldreboende, inom vården som mentalskötare, på Volvofabrik och på Metallverken i Västerås. Han har haft livsmedelsaffär och sålt reservdelar till datorer. Sedan några år tillbaka kör han alltså taxi.

Farouk har svårt att svara på frågan varför han skriver. Det bara är så. Och han har alltid gjort det.

– Om jag inte skriver kanske jag dör, det sitter i blodet.

Farouk Adbulla skrev sin första bok som 14-åring, den handlar om en kille som rymmer från orättvisor och kämpar för rättvisan, enligt honom själv.

Han skriver på arabiska och översätter sedan. En vän till en vän jobbar ideellt som redaktör och korrigerar språket.

– Det är inte rättvist att säga att jag har skrivit, han har säkert gjort 50 procent, säger han ödmjukt.

I taxin i väntan på kunder blir det ofta gott om tid över till att både tänka och skriva. Ibland går det så långt så han ber kunder ta en annan bil eftersom han vill hinna skriva klart.

– Några av mina kollegor tycker att jag är duktig. Andra säger att jag förlorar både kunder och tid.

I boken Jag kör taxi i Stockholm skriver Farouk om vardagen som taxichaufför. Om otrevliga och trevliga kunder, taxiköer, långa körningar och stulna kreditkort. Han skriver om aggressiva chaufförer och om kissnödiga chaufförer som druckit för mycket kaffe. Han skriver om sin kärlek till Sverige – och så uppmanar han alla att gå med i facket för att kunna förändra allt som är dåligt i branschen.

När Farouk började köra taxi tyckte han det var roligt och gick bra, men snabbt upptäckte han många fel.

– På nätterna är det maffian som har makten, polisen gör ingenting, säger han.

Han har själv blivit knivskuren och råkade ut för en smitning bara några timmar innan vi ses för intervjun. En smitning som han får betala för själv. Farouk är arg på alla som kör svarttaxi och irriterar sig på polisen och på politiker som han tycker gör alldeles för lite för att stävja fusket inom branschen.

Ute vid taxistolpen där han har parkerat bilen öppnar han bakluckan och visar stolt upp en bok med arabiska bokstäver. Titeln är, fritt översatt Krig och våldtäkt.

–Den här har jag skrivit, den ska bli film i Hollywood.

Nåja, det är förhoppningen i alla fall. Farouk Abdulla har haft kontakt med en amerikansk regissör som intresserade sig för historien och uppmuntrat honom att översätta den till engelska, något som nu är på gång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.