Färre avgasmoln – men fler orosmoln?
Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.
Sopbilen kan köras upp till 25 mil med fullt laddade batterier, och det ska räcka en dag i storstadsmiljö.
– Den är väldigt viktig för oss, säger Claes Nilsson, vd på Volvo Trucks till TT.
– Vi ser den eldrivna sopbilen som början på en utveckling mot elektrifiering av transporter.
Han berättar också att nästa eldrivna fordon från Volvo Trucks är en lastbil för distribution i stadsmiljö. Ett tyst fordon som ska kunna köras utan att sovande stadsbor blir störda.
Den första eldrivna sopbilen ska nu börja köras i skarpt läge av renhållningsbolaget Renova. Transports klubbordförande Kim Jörgensen konstaterar att ingen kan motsätta sig en teknik som gör dieseln omodern.
– Det blir färre avgasmoln i Göteborg, säger han. Men fler orosmoln.
Hans oro handlar om hur elsopbilen ska klara en kall vinter.
Överkurs för den tekniskt intresserade: Fordonet drivs av två till sex litiumjonbatterier, samma typ som används i eldrivna personbilar. Totalvikten är 16 ton. Motorn har en maxeffekt på 185 kW.