Färre chaufförer dog på vägarna
Förra året dog sju chaufförer i tung trafik i Sverige. Det är klart färre än året innan, men lastbilschaufförer är i snitt överrepresenterade i statistiken över arbetsplatsolyckor där någon dör.
Påkörningar, virke som fallit ner, bil som vält, dikeskörning och krock med älg. Orsakerna till förra årets dödsolyckor bland yrkeschaufförer i tung trafik varierar. Sammanlagt omkom sju lastbilschaufförer i arbetsplatsolyckor enligt Arbetsmiljöverkets statistik.
Det är nästan en halvering mot 2014 då sammanlagt 15 chaufförer avled. Men minskningen är en förbättring som bör tas med en nypa salt. Antalet omkomna brukar pendla mellan fem och femton per år beroende på olika tillfälligheter.
Tittar man på alla arbetsplatsolyckor med dödlig utgång är lastbilschaufförer genomgående överrepresenterade. Av de 53 som dog på jobbet 2014 var till exempel 15 chaufförer.
– Det är positivt att dödstalen gick ner förra året, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig, men vi fortsätter att undersöka förklaringen till de vanligtvis höga siffrorna.
Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) har på uppdrag av Transport tittat närmre på omständigheterna kring olyckorna. Projektledaren Elaine Brun kan konstatera att det i 90 procent av fallen är chaufförens eget beteende som varit orsaken.
– Man har till exempel hållit för hög hastighet, tagit risker eller blivit distraherad av något. Men jag vill verkligen betona att jag inte vill hänga chaufförerna för det här. Många av dem har också räddat situationer som kunnat bli mycket värre om de till exempel inte varit uppmärksamma och väjt undan.
Problemen finns alltså till stor del i förarmiljön, säger Elaine Brun. I mars kommer Tya att presentera en studie om arbetsskador som drabbar yrkeschaufförer.
– Då kan vi också se om det till exempel är direktiven eller stressen eller något annat som ligger bakom olyckorna, säger Elaine Brun.
Även Arbetsmiljöverket tittar närmre på den höga olycksstatistiken. I april förra året inledde verket inspektioner av 600 företag på vägarna med syfte att få ner antalet olyckor. Rapport kommer i slutet av 2016.