Färre kontroller, hårdare straff

Drygt två år har gått sedan Transportstyrelsen tog över företagskontrollen av kör- och vilotider. Fler åkerier skulle granskas, och sanktionerna skärpas. I själva verket har åkerikontrollerna blivit klart färre – men straffavgifterna för kör- och vilotidsbrott har mångdubblats.

Drygt två år har gått sedan Transportstyrelsen tog över företagskontrollen av kör- och vilotider. Fler åkerier skulle granskas, och sanktionerna skärpas.

I själva verket har åkerikontrollerna blivit klart färre – men straffavgifterna för kör- och vilotidsbrott har mångdubblats.

I januari 2011 tog Transportstyrelsen över företagskontrollerna av kör- och vilotidsbrott från polisen. Syftet var att kolla fler åkerier, och att göra sanktionsavgifterna mer kännbara för felande arbetsgivare.

När polisen hanterade frågan gjordes i snitt 700 företagskontroller per år.

Första året som Transportstyrelsen hade ansvaret, alltså 2011, genomförde myndigheten inga företagskontroller alls.

– Vi hade inte de resurserna från början. I praktiken har vi genomfört företagskontroller från januari 2012 och framåt, säger Thomas Fahlander, enhetschef på Transportstyrelsens avdelning för yrkestrafik.

Facit efter det första dryga året är 176 företagskontroller. I skrivande stund har nio av dem lett till beslut som vunnit laga kraft. Resten är ännu öppna ärenden, eller har lett till beslut som överklagats.

Fortfarande en rejäl bit kvar till polisens snittsiffra. Men Thomas Fahlander menar att verksamheten börjar accelerera, och nu i maj ska de 15 utredarna på enheten förstärkas med flera nyanställningar.

– Vi har haft en startsträcka, men nu har vi lärt oss de här frågorna och hur man ska jobba med dem. Om man backar bandet ett år, så är det ett helt annat tryck nu, säger han.

Till skillnad från hur polisen arbetade, åker myndigheten inte ut och besöker företagen på plats. I stället begär man in förarlistor, fordonslistor och färdskrivardata från företag som väljs ut utifrån ett ”riskbaserat underlag”. Det innebär i princip att man väljer ut företag som brutit mot reglerna tidigare.

– Det kanske har kommit en dom mot företaget förut, eller det kanske finns varningar på trafiktillståndet. Och vissa företag fastnar ju i polisens vägkontroller oftare än andra, det kan också leda till att man hamnar på vår lista, förtydligar Thomas Fahlander.

Sedan materialet analyserats gör man en lista över alla enskilda överträdelser, som var för sig kan ge en sanktionsavgift på upp till 4 000 kronor. De summeras till en total sanktionsavgift på max 200 000 kronor eller tio procent av företagets årsomsättning.

– Sedan har företaget tre veckor på sig att bemöta det och skicka in kompletterande upplysningar som kan förklara överträdelserna. Många tror att de är rättslösa när vi hittar felaktigheter, men naturligtvis får de yttra sig. Efter dialog skickar vi ett beslut på de överträdelser som kvarstår.

När polisen skötte företagskontrollerna var maxboten 10 000 kronor, enligt Thomas Fahlander. Transportstyrelsens sanktionsavgifter innebär alltså en 200-procentig höjning av ”taket”.

– Om man ska vara lite krass, så var den tidigare maxboten inte särskilt kännbar och ledde inte till ökad regelefterlevnad. Om du fuskar så får du snabbt ihop 10 000 kronor på det, säger Thomas Fahlander.

Hur reagerar åkare på att få en så drastiskt höjd straffavgift?

– En reaktion är naturligtvis att vi slår undan benen på dem, att vi sätter dem i konkurs och så vidare. Men sedan får vi kommentarer från andra, som tycker att avgifterna borde vara ännu högre. Det finns naturligtvis väldigt olika åsikter beroende på vilken planhalva man står på.

Enligt Thomas Fahlander fungerar systemet, där företagen själva får lämna ut underlag till myndigheten, i stort sett bra.

– I början ifrågasattes det att vi inte skulle åka ut på företagen, trots att vi har mandat att göra det. Men det har gått bättre än vi trodde att få in materialet, alltså rent praktiskt. Men sedan måste jag säga att det är fler än jag väntat mig, som helt enkelt låter bli att skicka in underlag.

I sådana fall kan myndigheten inte göra någon företagskontroll, utan utfärdar en schabloniserad sanktionsavgift på 20 000 kronor per bil i företaget. Även här gäller maxbeloppet 200 000 kronor eller tio procent av omsättningen.

Därefter inleder Transportstyrelsen en ny kontroll av samma företag, inom en månad efter att ett sådant här ärende vunnit laga kraft.

– Skickar de inte in något underlag då heller, så kommer vi att be våra kolleger med tillsyn över trafiktillstånd att undersöka företaget. Det ska inte löna sig att kalkylera med sanktionsavgiften.

Transportstyrelsens enhet för trafikföretag gör inte bara företagskontroller utan hanterar även så kallade polisärenden.

– Det är när polisen stoppat en bil vid vägkanten, och funnit fel som inte beror på föraren utan där det föreligger ett arbetsgivaransvar. Exempelvis om bilen har obesiktad färdskrivare, eller framförs utan förarkort, säger Thomas Fahlander.

Även här utfärdar Transportstyrelsen sanktioner på upp till 4 000 kronor per enskild förseelse. Och varje dag som förseelsen pågått, räknas som en enskild förseelse.

– Men i de här fallen handlar det ju bara om ett fordon åt gången, så det är ovanligt att slutsumman överstiger 50 000 kronor, säger Thomas Fahlander.

Från januari 2011 och framåt har Transportstyrelsen tagit emot 1 334 polisärenden. Av dem har 226 stycken vunnit laga kraft i skrivande stund.

En särskild sorts polisärenden gäller när polisen stoppar en utländsk chaufför på väg i Sverige, och färdskrivaren visar att kör- och vilotidsbrott begåtts utomlands. I sådana fall ska polisen ta ut ett förskott på sanktionsavgiften direkt vid vägkanten.

Sedan skickas ärendet vidare till Transportstyrelsen, som avgör om polisen gjort en korrekt bedömning.

– Men det är inte alltid det går att genomföra. Föraren kanske inte har några pengar, och åkaren i hemlandet kanske tycker att det där får chauffören lösa själv på något sätt. Det kan ju vara lite märkliga anställningsvillkor ibland.

Den färskaste sammanställda statistiken över sådana ärenden gäller helåret 2012. Då fick Transportstyrelsen in totalt 202 ärenden som gällde förskott på sanktionsavgifter mot utländska förare.

Thomas Fahlander har svårt att ge en bild av hur utbrett problemet med kör- och vilotidsbrott är i Sverige.

– Men det är i alla fall inte mindre än jag hade förväntat mig. Alla företag vi valt ut för granskning har haft brister i någon utsträckning. Men intresset för att göra rätt ökar i branschen. Klart att de som drabbas av våra sanktionsavgifter inte jublar, men vi har en konstruktiv dialog med branschen som helhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.