Färre trafikpoliser bäddar för högre farter på vägarna
I lördags arrangerade Transportarna i Västerås ett seminarium om höga hastigheter inom yrkestrafiken. Ett 20-tal deltagare slöt upp. – Tyvärr kom det nästan inga åkare. Det var synd. Vår pensionärsklubb har lagt ner ett jättejobb inför seminariet, säger avdelningen ombudsman, Anna Ryding.
Efter den gångna vinterns svåra olyckor började Västeråsavdelningens pensionärer fundera över hastigheterna på vägarna. Hur fort kör egentligen yrkesförarna?
I samarbete med polis och den lokala trafiksäkerhetsföreningen gav sig veteranerna ut med laserpistol. Mätningar på fem platser kring Västerås gav nedslående resultat. Omkring 40 procent av alla chaufförer med lastbil och släp körde fortare än 86 kilometer i timmen. Var tionde höll mer än 90, vilket tyder på att fartspärren manipulerats.
Mätningarna blev huvudnumret när Transport, Sveriges Åkeriföretag, Taxi Västerås och Trafiksäkerhetsföreningen bjöd in till ett seminarium lördagen den 24 augusti. Ombudsman Anna Ryding säger:
– Det var flera intressanta saker som kom upp under diskussionerna. Dels det bristande intresset för eco-drivning. Det tycks mer eller mindre ha dött ut. Åkerierna har glömt hur mycket pengar som kan sparas genom förändrat körsätt.
– Polisen var också på plats och berättade om sin alarmerande situation. I vårt län har antalet trafikpoliser mer än halverats på några år. Risken att bli stoppad i en trafikkontroll är försumbar, uppger polisen själva.
Anna Ryding konstaterar att uppslutningen kunde ha varit bättre på seminariet, inte minst från arbetsgivarsidan:
– Fast det viktiga nu är att gå vidare. Vi kommer att ta upp frågan med de övriga Transportavdelningar som ingår i vår region.