Färre väskor på avvägar inom flyget?
Andelen väskor som skadas eller kommer på avvägar inom flyget har minskat kraftigt. Det framgår av en rapport som återges av den amerikanska tidningen LA Times. På Arlanda har Bo-Erik Backman jobbat med väskproblemet i 25 år. – Utan att kunna återge exakta siffror känns det som om vår felprocent är ungefär som tidigare, säger han.
Enligt flygteknikbolaget SITA var det 19 väskor per 1 000 som ”felhanterades” år 2007. I dag har andelen sjunkit till sju per 1 000. Förklaringen som ges är att bagagehanteringen har moderniserats och att fler resenärer flyger utan incheckade väskor.
Bo-Erik Backman är lastare på SAS och skyddsombud för Transport. Han arbetar just med vilsekommet bagage och har många funderingar kring det:
– Om felprocenten gått ned generellt handlar det nog mest om att lågprisbolagen kommit in på arenan. De flyger normalt mellan två destinationer. Det är oftast när passagerare bokat längre flygningar, och byter mellan olika plan, som det blir problem.
Backman förklarar att korta byten blivit ett konkurrensmedel i den pressade flygbranschen. I dag säljer bolagen biljetter med så korta transfertider som 20 minuter mellan ankomst och avgång, när resenären ska byta flygplan.
– Det blir väldigt sårbart, säger Bo-Erik Backman. Även om passagerarna hinner springa mellan gaterna, så ska ju lastarna hinna få med väskorna också.
Han påminner om att ”tagsen” – klisterremsan med streckkod – faktiskt är en adresslapp som avgör var väskan till slut hamnar. En del resenärer låter gamla märkningar sitta kvar, något som skapar stora problem i bagagesorteringen.
– Det finns folk som samlar på streckkoder, det är ingen bra idé, avslutar Bo-Erik Backman.