Fartyg i blockad – för bättre villkor ombord
Hamn. Ett ryskt fartyg som ligger i Köping har satts i blockad. Fartyget, Navi Star, är flaggat i Palau. Transport tog ut hamnarbetarna i blockad i fredags eftermiddag.
Seko, som organiserar sjömän, har krävt kollektivavtal ombord. Fackförbundet har fått veta att villkoren för de tolv sjömännen ombord är mycket dåliga. Kravet är att rederiet ska teckna ett kollektivavtal. Det handlar om ett avtal med miniminivåer.
– Det är ovanligt att fartyg som kommer till Sverige saknar ITF-avtal. Navi Star ägs av Navicor, ett ryskt rederi som är extremt motsträviga och som vägrat teckna avtal, trots att det gjorts försök i flera hamnar världen runt, säger Håkan André, ITF-inspektör på Seko, till Sekotidningen.
Med hjälp av Transports sympatiåtgärder finns den mesta lasten kvar på fartyget.
– Bollen ligger hos rederiet, säger Fredrik Brådd, ITF-inspektör på Transport. Jag hoppas att det återkommer under dagen.
Han berättar att Transportstyrelsen varit ombord på Navi Star under helgen. Och att myndigheten hittade brister och belade fartyget med nyttjandeförbud.
Eftersom detta var fartygets tredje anmärkning kommer det under en period inte att vara välkommet i de flesta europeiska hamnar.
ITF-inspektörer jobbar för – och får betalt från – Internationella Transportarbetarefederationen (ITF). Transport har två inspektörer i Sverige, och sjömännens fackförbund Seko har två.
Deras uppdrag är att kolla fartyg med bekvämlighetsflagg. Det vill säga fartyg som är registrerade i ett annat land än där ägaren finns. Ett syfte med bekvämlighetsflaggning är att få lägre skatter och lönekostnader än vad som gäller i rederiets hemland.
Förra året kollade de svenska ITF-inspektörerna 230 utländska fartyg i Sveriges hamnar. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön.