Fartyg utan avtal fick vända i Varberg
Hamn. Varbergs hamn tog inte emot det Panamaflaggade bulkfartyget som skulle lasta virke. Orsak: Transports Göran Larsson hade konstaterat att rederiet saknade kollektivavtal.
– Jag berättade det för hamnen och sa att vi räknade med att gå ombord för att kräva avtal. Och sedan kunde vad som helst hända, säger han.
Göran Larsson är ITF-inspektör. det betyder att han jobbar för – och får betalt från – Internationella Transportarbetarefederationen (ITF). Transport har två inspektörer i Sverige, och sjömännens fackförbund Seko har två.
Deras uppdrag är att kolla fartyg med bekvämlighetsflagg. Det vill säga fartyg som är registrerade i ett annat land än där ägaren finns, till exempel Panama. Ett syfte med bekvämlighetsflaggning är att få lägre skatter och lönekostnader än vad som gäller i rederiets hemland.
När fartyget legat några dagar på redden utanför Varberg fick besättningen nya order. Det lämnade svenskt vatten. Ett annat fartyg har sedan anlöpt hamnen för att lasta trävarorna som är på väg till USA.
– Vi var rädda för att facket skulle sätta det i blockad, att det helt enkelt skulle ligga i vägen vid kajen, säger produktionschefen Karl-Henrik Hägg vid Hallands Hamnar till Hallands Nyheter.