Fast nykterhetskontroll föreslås i 23 hamnar
Alkokontroller. Öresundsbron plus 23 hamnar förses med fasta, automatiska nykterhetskontroller. Särskilt utbildade kontrollanter kan också behövas. Trafikverket har just levererat ett omfattande förslag om hur berusade chaufförer ska hejdas när de rullar av med sitt fordon i en hamn. Öresundsbron och Karlshamns hamn hamnar först i genomförandet, om utredarna får igenom sina förslag.
– Bra, tycker Lasse Olsson, hamnarbetare och förtroendeman för Transport i Karlshamns hamn. Det är alldeles för vanligt att berusade chaufförer kör av färjorna och ut på vägarna.
Det svänger på statliga Trafikverket. För ett drygt år sedan sågade verket idén med alkobommar i svenska hamnar. Men den utredningen togs inte emot särskilt positivt av regeringen.
Trafikverket fick bakläxa. I april förra året fick myndigheten i stället i uppdrag att föreslå och förbereda upphandling av nykterhetskontroll i tre till fem lämpliga hamnar.
Och i går kom den nya utredningen: Trafikverket föreslår att 23 hamnar – från Umeå i norr till Trelleborg och Ystad i söder – ska ha anläggningar för nykterhetskontroll. Det innebär att alla hamnar med fordonsfärjor ska förses med nykterhetskontroller.
Hur det i praktiken ska gå till vill myndigheten snarast få svara på genom en marknadsundersökning. Flera olika lösningar, varav alkobommar är en, kan bli aktuella.
Bland förslagen finns också att yrket trafiknykterhetskontrolland återinförs. Personer som utbildas och får en särskild behörighet ska därmed kunna ersätta poliser i vissa situationer.
Visionen är att det under nästa år ska kunna införas alkobommar, av en modell som tidigare testats i Stockholm och Göteborg, i några hamnar. Resten skulle följa efter under 2019. Och på sikt vill Trafikverket utöka verksamheten till andra gränsövergångar, stora parkeringsplatser och kontrollplatser långs vägarna.
– Vi håller med om utredningens förslag i stort, säger Lars-Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på Motorförarnas helnykterhetsförbund som länge har lobbat för alkobommar. Om kontrollerna räddar ett liv var tredje år har hela investeringen betalat sig.
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har inte hunnit kommentera förslaget än.