Fast nykterhetskontroll föreslås i 23 hamnar

Alkokontroller. Öresundsbron plus 23 hamnar förses med fasta, automatiska nykterhetskontroller. Särskilt utbildade kontrollanter kan också behövas. Trafikverket har just levererat ett omfattande förslag om hur berusade chaufförer ska hejdas när de rullar av med sitt fordon i en hamn. Öresundsbron och Karlshamns hamn hamnar först i genomförandet, om utredarna får igenom sina förslag.

– Bra, tycker Lasse Olsson, hamnarbetare och förtroendeman för Transport i Karlshamns hamn. Det är alldeles för vanligt att berusade chaufförer kör av färjorna och ut på vägarna.

Det svänger på statliga Trafikverket.  För ett drygt år sedan sågade verket idén med alkobommar i svenska hamnar. Men den utredningen togs inte emot särskilt positivt av regeringen.

Trafikverket fick bakläxa. I april förra året fick myndigheten i stället i uppdrag att föreslå och förbereda upphandling av nykterhetskontroll i tre till fem lämpliga hamnar.

Och i går kom den nya utredningen: Trafikverket föreslår att 23 hamnar – från Umeå i norr till Trelleborg och Ystad i söder – ska ha anläggningar för nykterhetskontroll. Det innebär att alla hamnar med fordonsfärjor ska förses med nykterhetskontroller.

Hur det i praktiken ska gå till vill myndigheten snarast få svara på genom en marknadsundersökning. Flera olika lösningar, varav alkobommar är en, kan bli aktuella.

Bland förslagen finns också att yrket trafiknykterhetskontrolland återinförs. Personer som utbildas och får en särskild behörighet ska därmed kunna ersätta poliser i vissa situationer.

Visionen är att det under nästa år ska kunna införas alkobommar, av en modell som tidigare testats i Stockholm och Göteborg, i några hamnar. Resten skulle följa efter under 2019. Och på sikt vill Trafikverket utöka verksamheten till andra gränsövergångar, stora parkeringsplatser och kontrollplatser långs vägarna.

– Vi håller med om utredningens förslag i stort, säger Lars-Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på Motorförarnas helnykterhetsförbund som länge har lobbat för alkobommar. Om kontrollerna räddar ett liv var tredje år har hela investeringen betalat sig.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har inte hunnit kommentera förslaget än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Yrkestrafik i fokus på sportlov

Trafik. Sportlov betyder mer trafik på vägarna. Polisen satsade förra veckan på extra koll på yrkestrafiken för att öka trafiksäkerheten.

Transportarbetarens logga

Förare följer regler – och trivs

Åkeri. De allra flesta som kör godstransporter följer reglerna och är nöjda med sina arbetsvillkor. Utvecklingen går åt rätt håll när det gäller kör- och vilotider. Men lastsäkringen har blivit sämre. Det visar Transportstyrelsen tillståndsmätning.

Transportarbetarens logga

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.