Fasten your seatbelts
Varför inte minska luftmotståndet och bygga lastbilen mer som ett flygplan? Chaufförerna på Alfredssons har i ett och ett halvt år kört omkring i den lätta lastbilen med ett tak som en flygplansvinge. I dag hämtade vd:n hem den första tunga lastbilen byggd på samma idé.
– Jag körde själv mycket lastbil i början av 1990-talet, säger Erik Alfredsson, vd på Alfredsson Transport i Norrköping. Och jag tyckte det var mycket tidspress. Så jag började tänka på hur vi skulle minska stressen och få personalen att fokusera mer på vad de gjorde. Samtidigt ville jag minska bränsleåtgången.
De aerodynamiska lastbilarna är det senaste steget i denna strävan. Vi börjar med den datorenhet som har monterats in i alla bilar:
– Systemet heter Greater than, berättar Erik Alfredsson. Datorn regisserar allt … hur bilen gasas och bromsas, utrullning, hastighet och tomgång.
Han beskriver hur chaufförerna kan tävla med varandra och sig själva när det gäller att köra så effektivt som möjligt.
– Stressen har minskat och småolyckorna med den. Vi har också sparat in på både bränsle och däckslitage.
Lastbilar som byggs med inspiration från flygplanstillverkningen blev en naturlig fortsättning för Erik Alfredsson. Han fick kontakt med professor Matts Karlsson vid Linköpings universitet, expert på aerodynamik. Så den lätta lastbilen är skapad i samarbete med universitetet.
– Det är många som hajar till och frågar vad det är för bil, säger Rickard Fransson, chaufför på åkeriet och en av dem som brukar köra den. Jag brukar svara att den är byggd för att sänka bränsleförbrukningen.
– Men den är samtidigt väldigt lätt att lasta på, fortsätter han. Hela sidan går att öppna.
I dag, måndag, var företagets vd och hämtade det senaste tillskottet till flottan på runt 55 fordon. Men den tunga lastbilen som byggts med samma aerodynamiska grund vill han inte visa upp.
– Den ska fixas till lite först, säger Erik Alfredsson. Men den kommer att finnas med på Elmamässan i augusti.