Flygplansbil. Erik Alfredsson framför åkeriets lastbil som lånat utformning och material från flygplansindustrin.
Close
Ful eller snygg? Omdömena varierar, men Erik Alfredsson är nöjd med åkeriets lastbil som lånat utformning och material från flygplansindustrin.
Close

Fasten your seatbelts

Varför inte minska luftmotståndet och bygga lastbilen mer som ett flygplan? Chaufförerna på Alfredssons har i ett och ett halvt år kört omkring i den lätta lastbilen med ett tak som en flygplansvinge. I dag hämtade vd:n hem den första tunga lastbilen byggd på samma idé.

– Jag körde själv mycket lastbil i början av 1990-talet, säger Erik Alfredsson, vd på Alfredsson Transport i Norrköping. Och jag tyckte det var mycket tidspress. Så jag började tänka på hur vi skulle minska stressen och få personalen att fokusera mer på vad de gjorde. Samtidigt ville jag minska bränsleåtgången.

De aerodynamiska lastbilarna är det senaste steget i denna strävan. Vi börjar med den datorenhet som har monterats in i alla bilar:

– Systemet heter Greater than, berättar Erik Alfredsson. Datorn regisserar allt … hur bilen gasas och bromsas, utrullning, hastighet och tomgång.

Han beskriver hur chaufförerna kan tävla med varandra och sig själva när det gäller att köra så effektivt som möjligt.

– Stressen har minskat och småolyckorna med den. Vi har också sparat in på både bränsle och däckslitage.

Lastbilar som byggs med inspiration från flygplanstillverkningen blev en naturlig fortsättning för Erik Alfredsson. Han fick kontakt med professor Matts Karlsson vid Linköpings universitet, expert på aerodynamik. Så den lätta lastbilen är skapad i samarbete med universitetet.

– Det är många som hajar till och frågar vad det är för bil, säger Rickard Fransson, chaufför på åkeriet och en av dem som brukar köra den. Jag brukar svara att den är byggd för att sänka bränsleförbrukningen.

– Men den är samtidigt väldigt lätt att lasta på, fortsätter han. Hela sidan går att öppna.

I dag, måndag, var företagets vd och hämtade det senaste tillskottet till flottan på runt 55 fordon. Men den tunga lastbilen som byggts med samma aerodynamiska grund vill han inte visa upp.

– Den ska fixas till lite först, säger Erik Alfredsson. Men den kommer att finnas med på Elmamässan i augusti.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.