Fel kalla taxiaktioner ”strejk”
Hundratals förare i Taxi Kurir och Taxi 020 har de senaste veckorna protesterat mot arbetsvillkoren. Bolagen hotar nu både förare och åkare med sparken för att de "strejkar vilt". – Det är inte fråga om strejker, säger Anette Olofsson jurist på LO-TCO Rättsskydd.
I mars körde uppretade taxichaufförer i konvoj genom Stockholm. Missnöjet riktar sig främst mot betalningen för färdtjänstkörningar. Från den 1 februari gäller ett nytt avtal mellan Taxi Kurir/Taxi 020 och landstinget – en uppgörelse som sänkt förarnas löner med uppåt 3 000 kronor i månaden.
Direkt efter protestaktionerna gick de två taxiföretagen ut med information till alla åkare och förare. Där sägs ordagrant:
Taxi 020 har inga synpunkter på om anställda förare väljer att framföra sina synpunkter i ordnad form, i en ”laglig strejk”. Strejkrätten gäller alla arbetstagare som är anslutna till ett fackförbund. Men strejken ska då föregås av förhandlingar med arbetsgivaren och annonseras i förtid. I annat fall brukar man kalla det för en vild strejk. En transportör/åkare har dock ingen laglig rätt att strejka.
Alla anslutna åkerier/förare har alltid en skyldighet att utföra de köruppdrag som man tilldelas. Förare/åkare som vägrar utföra tilldelade köruppdrag riskerar att avtalet sägs upp och få sin 020-legitimation spärrad.
Informationen innehåller en rad fel och tveksamheter, konstaterar ombudsmän och arbetsrättsjurister som Transportarbetaren talat med:
- Taxi 020 har inga anställda förare över huvud taget. Förarna är anställda hos hundratals underentreprenörer, åkare. Många åkare har själva deltagit i protesterna.
- Strejker föregås inte alltid av förhandlingar, som Taxi 020 och Kurir antyder. De flesta av förarna i bolagen omfattas inte av kollektivavtal – eftersom bolagen vägrar teckna centralt avtal med Transport. Då finns heller ingen fredsplikt för de anställda.
- Är protesaktionerna strejker i arbetsrättslig mening? Nej, säger arbetsrättsjurist Anette Olofsson. Strejk är en konfliktåtgärd som riktas mot arbetsgivare. Men Taxi 020 och Kurir är ju inte arbetsgivare. Snarast är det fråga om missnöjesyttringar som förare och åkare vidtagit.
- Påståendet om vild strejk måste också ses mot bakgrund av att chaufförer som kör för de två bolagen inte har schemalagd arbetstid med lön för arbetade timmar. Förarna disponerar bilen, ofta 12–13 timmar i sträck, och har bara ersättning – en viss del av inkörda pengar – när det finns kund i bilen. Förarna har rätt att ta rast genom att logga ur systemet.
- Anställda chaufförer är för visso skyldiga att utföra det jobb som arbetsgivaren anvisar. Men om arbetsgivaren – alltså åkaren – godkänner att föraren loggar ut från växeln och deltar i en demonstration på sin lediga tid, kan detta svårligen klassas som ”strejk”.
Å andra sidan visar tidigare erfarenheter att taxibolagen har stora möjligheter att sparka ut misshagliga förare. Det sker genom att bolagen tar ifrån personen de interna legitimationer som taxiväxlarna själva utfärdar.
Därmed förbjuds chauffören att logga in och åkaren har inte längre något jobb som den anställda kan utföra.