Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

I Stockholm delar Cabonlines beställningscentraler och Taxi Stockholm på uppdraget att hämta och lämna coronatester hos personer som misstänker att de är smittade.

Redan förra veckan kunde Dagens Arena berätta om chaufförer som tog emot tester helt oskyddade.

Olivera Pobra är regionalt skyddsombud för Transport i Stockholm. De chaufförer som jobbar för Taxi Stockholms åkerier går alltid via bolaget Sirius när de ska köra tester. Sirius har använt den riskbedömning som gjorts på arbetsplatsen för transport av coronapatienter där både lokalt och regionalt skyddsombud varit delaktiga, berättar hon. Däremot finns varken skyddsombud eller kollektivavtal på något av Cabonlines åkerier.

De chaufförer som kör coronatesterna för Taxi Stockholm måste gå en utbildning framtagen av regionens ambulansbolag, och säkerhetsrutinerna innehåller flera steg för att minimera smittrisken. Ingen direktkontakt med kunden är tillåten och handskar och sprit ska användas enligt särskilda anvisningar.

– Taxi Stockholm har till och med sagt att om det kommer fram att någon inte följer säkerhetsrutinerna så får de inte köra på uppdraget mer, säger Olivera Pobra.

Folkhälsomyndigheten har undersökt vilka yrkesgrupper som löper störst risk att drabbas av covid-19. Högst upp ligger taxiförare som har 4,8 gånger högre relativ risk att drabbas, jämfört med snittet av alla som konstaterats sjuka. Taxichaufförerna är tätt följda av pizzabagare och förare av buss och spårvagn. Olivera Pobra är inte förvånad.

– Jag önskar att jag fått en nyhet som jag blivit förvånad av. Nu visar det sig att det vi sagt stämt hela tiden.

–  Sen är det olyckligt att vi ha hamnat i en situation där vi och arbetsgivarna inte kan vara på samma sida. På Taxi Stockholm har ekonomin fåt styra allt för ofta. De låter bara åkarna ha vissa sorters plexiglas som ser ut på rätt sätt. I stället för att tillåta fler billigare varianter som i alla fall jag hade gått med på ur säkerhetssynpunkt. Det här handlar inte om att det är för varmt eller för kallt på en arbetsplats utan om något som dödar, då kan man släppa prestigen.

Folkhälsomyndighetens undersökning utgår från data som samlats in mellan 13 mars och 27 maj. Här kan du läsa Folkhälsomyndighetens undersökning.

Kör du taxi och hanterar coronatester. Känner du dig säker? Mejla reportern på john.antonsson@transportarbetaren.se och berätta om din arbetssituation!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ensla Ken:
    29 juni, 2020

    Tycker det är skamligt att taxibolagen inte varit transparanta med informationen, de vet om att förare drabbats, samt genomfört preventiva åtgärder snabbare. Skäms!
    Att de sedan trummar sig på bröstet att de lyckats få till avtal att köra Covid-19 tester, med större risk för förare, är beklämmande.
    Låt endast förare som har antikroppar (haft Covid-19) köra dessa tester, många förare befinner sig därtill i riskgruppen och statistiken omfattar inte förare över 65år, så antalet är många fler.

  2. "Bosse":
    26 juni, 2020

    Tusen tack. Nu fick vi det många inom taxinäringen misstänkt länge - en bekräftelse på att förarna är utsatta i dessa covid-19-tider.

Lästips:

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.